عمومی

ابوالفضل بیهقی و تاریخ‌نویسی ملی

قرن سوم و چهارم هجری تمدن اسلامی چنان گشودگی علم و دانش را تجربه کرد که امروزه به رنسانس اسلامی معروف است. در آن عصر و در آن عصر، نخبگان مسلمان هر علمی را آموخته و به شهرت و ثروت دست یافته اند. ابوالفضل بیهقی در تاریخ نگاری، فارابی در فلسفه، مسکویه رازی در حکمت عملی، ابن سینا در دانش پزشکی، ابوالقاسم فردوسی در حکمت نویسی، خواجه نظام الملک در سیاست نویسی، ابو در علوم طبیعی ریحان بیرونی و شیخ مفید در علوم شرعی. ستاره های آسمان اندیشه و فرهنگ ایرانی هستند. زمین در میان این مشاهیر، بیهقی از جایگاهی مغفول برخوردار است که شایسته مکان و زمان خود در تاریخ اندیشه ایران نیست. تاریخ بیهقی اثری پر از بینش های مهم است که تا اندیشه سیاسی و مدنی امتداد می یابد. تاریخ بهاجی اگرچه مانند برخی دیگر از آثار تاریخی فصلی جداگانه در اندیشه سیاسی ندارد، اما یکی از مهم ترین متون برای شناخت اندیشه سیاسی است. اما استنباط و استخراج محتوای سیاسی این تاریخ نگاری کاری طاقت فرسا و طاقت فرسا است. «جواد طباطبایی» در پروژه نگارشی خود به دنبال سرنخ ها و سرچشمه های اندیشه سیاسی ایران است و از این طریق به تمام متونی که دارای فصول اندیشه سیاسی است دسترسی دارد، برای آن آثار تاریخی راه های متفاوتی از پرداختن به تاریخ بهاقی می اندیشد. که دارای فصول جداگانه ای در مورد اندیشه سیاسی هستند، استفاده از این آثار تاریخی به عنوان منبعی برای تاریخ اندیشه سیاسی کار آسانی نیست. زیرا مستلزم طراحی و تفسیر مدلی است که نباید با مدل های مبتنی بر شرق شناسی و دلالت های ادبی مرتبط باشد. از آنجایی که چنین الگویی تا اطلاع ثانوی در دسترس نیست، طباطبایی در اثر خود به تاریخ پرچم بیها که به اندازه شاهنامه فردوسی، عصر طلایی فرهنگ ایران، اهمیت دارد، نمی پردازد و از آن چشم پوشی می کند. البته او در کتاب های «انحطاط اندیشه سیاسی ایران» و «درآمدی بر نظریه انحطاط ایران» که به تازگی منتشر شده، از ابواز بهازی به عنوان نویسنده ای یاد می کند که در حال نگارش تاریخ پایه ایران است. ایران. از نظر طباطبایی، تاریخ اساسی، تاریخ شکل گیری و تداوم آگاهی ملی مردم ایران است که در تاریخ اندیشه های ما نادر است و تاریخ بیهقی از این نظر، نقض عرف است. اگرچه تاریخ پایه یک اصطلاح رایج بین بهاقی و طباطبایی است، اما ناگفته نماند که ابوالفاضل بهاقی نتوانست آنچه را که می‌توان آن را تاریخ پایه‌ای بر اساس تاریخ‌نگاری زمان خود دانست، تبیین مبتنی بر اندیشه‌های جدید باشد. طباطبایی به عنوان یک متفکر مدرن از گنجینه ادراکی بیهقی در فهم نظریه پردازی تاریخ شعر یاد کرد. «برخی از شهودهای بیهقی به قدری عمیق است که در هر دوره ای آشکار می شود.» اهمیت بیهقی برای طباطبایی به این دلیل است که او پیش از آغاز انحطاط تاریخی ایران نویسنده ناهمگون ترین مقاله تاریخی بود. پایان نامه ای به سبکی کاملاً متفاوت از دیگر مقالات تاریخی کم ارزش اما متعدد آن دوره. این امر در نهایت به افول افکار در پایان عصر طلایی فرهنگ ایران انجامید. به عبارت دیگر، «در دوره متأخر دوران اسلامی، ایران فاقد تفکر تاریخی عقلانی بود، به ویژه با حمله مغولان که تمام عناصر فرهنگی به جا مانده از دوران طلایی فرهنگ ایران را از بین برد و نوشتن تاریخی را غیرممکن کرد». او گفت: این مکان به عنوان رشد آگاهی ملی ایرانیان، همان‌طور که ابوازل بهقی در آغاز دوره‌ای خطرناک در تاریخ ایران، اسطوره‌هایی را برای خوابیدن به جای بیدار کردن تاریخ خلق کرد.

طباطبایی به این قسمت از تاریخ بیهقی اشاره می کند که می نویسد: «این کتاب را بسیار مطالعه می کنم، به ویژه روزنامه نگاری و التقاط؛ در میانه این تاریخ، چنین سخنانی خواب خواران را بیدار می کند و آنها را که فریفته دنیا شده اند. بنابراین تاریخ نگاری بهج از دیدگاه طباطبایی، تاریخ بیداری، تاریخ رشد آگاهی ملی است، اما این نوشته تاریخی نه تنها مجهز به دانش وقایع نگاری، بلکه به سلاح نثر فارسی نیز می باشد. به عبارت دیگر، «برای نوشتن تاریخ، داشتن مطالب کافی نیست، هنر نیز به استفاده از این مطالب نیاز دارد؛ یعنی مقاله ای که بتواند گذشته ای را که در مقابل چشمان نسل های آینده ناپدید شده است، تصور و احساس کند، هنر بیهقی. اینجاست. تعداد کمی از کتاب‌های کهن با زبان جالب خود برای خوانندگان جذاب هستند و هر خواننده‌ای که با این زبان آشنا باشد می‌تواند آنها را با اشتیاق بخواند و هرگز از آن خسته نشود. هنر بهج اوج بلاغت فطری پارسی است و بهترین نمونه از پیشینیان است که زیبایی را در سادگی می جویند و زبانی را در تماس با طبیعت تولید می کنند مانند ترکیب طبیعی گرم و پر جنب و جوش، ساده و باشکوه. در کتاب بیهقی نمونه های گوناگونی از نثر آمده است که برخی از آنها دلیل بر فضیلت بلاغی زبان فارسی به شمار می رود.

به گفته «سید خلیل خطیب رهبر»، بیهقی در نگارش تاریخ خود رویکردی سبکسرانه و خویشتن‌دار داشته و از سوی دیگر هنرمندی بود که زبان فارسی را آفرید. چه اینکه برخی از واژه های ساده و مرکب این کتاب نشان از مهارت نگارش بیهقی و آگاهی از قواعد دستور زبان فارسی دارد. آرام، احمق، ایمن، بالا، بهتر، انتخاب، بی اندام، بی گناه، پیر، خوانا، خرخر، خشن، قدیمی، پیلوار، راحت، یکدست، خجالتی، تنگ نظر، تنها، دادگان، آهنگ بلند، نابالغ، ناز , دیوار بند, گمراه, بی دلیل, دردناک, روزنه, ریشدار, طبیعی, سرسخت, زمزمه, سرهنگ, شادرانک, هیچ کس نگران نیست, کم کلام, زاده, گران قیمت, گردنبند, خونگرم, مایدار, فراری, غاز دل، ناهاره، نرم دل، تازه متولد شده، تازه متولد شده، نه تنها لذت خواندن تاریخ بهاچ را چند برابر می کند و زمینه ای باشکوه برای تلفیق اندیشه تاریخی با نثر فارسی می دهد. .

6565

دکمه بازگشت به بالا