حوادث و رویدادها

بالش‌های مرگ را فراموش نکنیم!

دوشنبه 19 دی 1400؛ پیام کوتاه و شیوا و تلخ بود. برخورد مه و 59 خودرو در اوایل صبح در جاده بهبهان – رامهرمز. در این حادثه 5 نفر کشته، 41 نفر مجروح و میلیاردها دلار سرمایه از بین رفت. حوادثی که برای ما عادی شده است!

سپس در دو سه روز اول هر تصادف یکی یکی نظرات کارشناسی منتشر شد که مثل همیشه جان حادثه را برای ما نجات داد و بعد از بین رفت…

اما این بار کمی متفاوت است. هیچ یک از 59 وسیله نقلیه درگیر در این حادثه کیسه هوا باز نشدند؛ این دوره از نزدیک ترین دوره تولید خودرو در جهان است و مردم مشتاقانه منتظر ارائه گزینه های رفاهی و امکانات متنوعی به مصرف کنندگان خودرو هستند.

پس از این حادثه، دو روز بعد، رئیس پلیس راهور اولین اظهارنظر خود را درباره باز نشدن ایربگ اعلام کرد و گفت: «هیچ خودرویی در این ایربگ باز نشده است».

به گفته رئیس پلیس راهور، اظهارات پلیس بازتاب های زیادی به همراه داشت که حتی با تشکر و قدردانی مردم از مواضع پلیس همراه بود. این در حالی است که اسماعیل حسین زهی، نایب رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران به طور غیرمستقیم پلیس را در یکی از این حوادث مقصر دانست و گفت: استانداردها و پلیس راهنمایی و رانندگی باید با متخلفان برخورد کند. پلیس راه نباید خودروهایی را که استانداردهای تعیین شده را رعایت نمی کنند شماره گذاری کند. نباید اجازه داد سرنوشت بشر اینگونه بازی کند.»

در ادامه سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس به patc گفت: کمیسیون صنعت و معدن مجلس تاکنون پیگیر موضوع عدم باز نشدن ایربگ خودروهای ایرانی در تصادف زنجیره ای بهبهان بوده و معتقد است که مطالبه مردم است و ما وارد خواهیم شد.

حسینی کیا البته از «انحصار بازار خودرو» نیز انتقاد کرد و گفت: زمانی که در بازار و تولید خودرو انحصار وجود داشته باشد، به ناچار کیفیت خودروهای ایرانی تحت تاثیر تصادفات قرار می گیرد. انحصار خودرو و ایجاد رقابت سالم. در این صورت چنین مشکلی پیش نمی آید.

دبیر کمیسیون تحقیق و تفحص از صنعت موتور مجلس نیز در ادامه اظهارنظرهای دو سه روزه اول پس از حادثه درباره باز نشدن ایربگ در تصادفات زنجیره ای ببهان گفت: صدها و حتی هزاران نفر قربانی شده اند. بی احتیاطی خودروسازان.» موضوع فقط باز نکردن کیسه هوا نیست، بلکه باید به ترمزها و سایر مواردی که بر کیفیت خودرو تأثیر می گذارد نیز توجه کنیم. دخالت نهادهای نظارتی و قضایی در این موضوع باید موثر باشد، یعنی باید چیزی برای مردم و صنعت خودروسازی ما بیاورد.

سیدعلی موسوی زمانی به patc یادآور شد: ما مردم خوب، مدت‌ها بعد برای حمایت از تولید داخل، خودروهای ایرانی می‌خریم، اما متأسفانه مدیران ما تعهدات خود را جدی نمی‌گیرند. خودروسازان پول خود را در جای دیگری خرج می کنند. مردم باید بهای آن را بپردازند. به همین دلیل از قوه قضائیه می خواهم که در این زمینه ورود کند.

اما طهماسبی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس، گفت: امکان شکایت به دلیل عدم بازکردن ایربگ تصادف خودرو بهبهان وجود دارد زیرا کیفیت و ایمنی خودرو یکی از تعهدات خودروسازان است. امروزه آنها این فناوری را به دست آورده اند و متعهد به ارائه تسهیلات کامل هستند.

نماینده مردم نریز و استبان در مجلس یازدهم گفت: شکایات و رسیدگی های کیفری با توجه به تعهدات توافق شده خودروساز و خریدار و البته فراتر از قرارداد خودروساز مثمر ثمر خواهد بود.

پس از این بود که مدیر طراحی مرکز توسعه محصول در خودرو ایران به رسانه ها گفت که باز شدن ایربگ ها (ایربگ ها) در هنگام تصادف خودرو بستگی به شدت ضربه و شدت سرعت دارد. و زاویه ای که در آن ضربه رخ می دهد. !

مهدی رحیمی یادآور شد: ایربگ های هر خودرویی دارای جعبه سیاه برای ذخیره اطلاعات هستند و برای بررسی حادثه بهبهان باید این جعبه های سیاه را بررسی کنیم تا بتوانیم علت کار نکردن ایربگ ها را مشخص کنیم زیرا اگر مشخص شود ایربگ ها ایراد دارند. طبق توافقات بین المللی باید به سراغ سازنده آن ایربگ برویم و مقصر سازنده کیسه هواست.

چه کسی مسئول باز نکردن ایربگ ها بود و چرا در حادثه ببهان مسئولیتی متوجه نشدند، سوالی است که شاید پاسخی نباشد.

متاسفانه ضعیف ترین خودروها در ایران تولید می شود که در کنار انحصار موجود، مردم مجبور به استفاده از آنها هستند.

Bitter Comics برای فضای داخلی ساخته شد که فرمان و چهار چرخ متحرک را به عنوان آپشن در اختیار داشتند، بنابراین صحبت در مورد کیسه هوا برای آنها خیالی به نظر می رسید.

درک اینکه کیسه هوا چگونه به سرنشینان خودرو کمک می کند بسیار مهم است. یک وب سایت خودرویی در تعریف ایربگ گفت: بالش اضطراری است که در هنگام تصادف باد می شود و به عنوان وسیله ای محافظ بین سرنشین و خودرو قرار می گیرد. کیسه هوا پس از کمربند ایمنی، دومین وسیله نقلیه پرکاربرد برای بهبود ایمنی خودرو است. با این حال، سال ها طول کشید تا استانداردها و کارشناسان جهانی بر نقش مثبت کمربند ایمنی در محافظت از سرنشینان در برابر آسیب بیشتر و قانونی ساختن آن برای مسافران و رانندگان توافق کنند. سپس نوبت به ایربگ می رسد. اما در سال 1998، اداره ایمنی راه ایالات متحده استفاده از ایربگ را در تمامی وسایل نقلیه توسط رانندگان و سرنشینان جلو الزامی کرد. بر اساس آمارهای جهانی، استفاده از ایربگ در خودروها می تواند میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات را تا 63 درصد کاهش دهد.

هنگام توضیح نحوه عملکرد کیسه هوا در تصادفات، باید بدانید که معمولا در تصادفات جاده ای، زمانی که دو خودرو با هم برخورد می کنند یا با مانعی برخورد می کنند، خودرو به سرعت و تقریباً بلافاصله متوقف می شود. اما سرنشینان متاثر از نیروی ضربه ناشی از برخورد با خودرو به سمت جلو پرتاب شدند. اگر کمربند ایمنی خود را ببندند، خطر آسیب تقریباً به پیشانی، چانه و گردن آنها محدود می شود. این آسیب معمولاً در اثر برخورد سرنشین با داشبورد و برخورد راننده با فرمان ایجاد می شود. در این موارد کیسه هوا کارایی خود را نشان می دهد و به موقع آن را باز می کند، شدت ضربه به قسمت های مقاوم تر بدن باعث کاهش فشار روی گردن و پیشانی می شود که حساسیت بیشتری دارند. البته این تنها عملکرد ساده ترین نوع ایربگ های نصب شده برای راننده و سرنشین جلو است. کیسه های هوای مختلفی که امروزه در برخی از وسایل نقلیه مجهزتر و به روزتر یافت می شود، استرس، استرس و در واقع نیروی تصادفات دیگر را تا حد زیادی کاهش می دهد و از آسیب جدی به سرنشینان و رانندگان جلوگیری می کند. به عنوان مثال، تصادف ناشی از برخورد جانبی یک خودرو.

از این رو کیسه های هوا در حوادث مختلف به عنوان محافظ ایمنی بین سرنشین و راننده و بین قطعات سخت مانند شیشه ها، فرمان، داشبورد و … قرار می گیرند و در عین حال حرکت آنها را به دلیل غیر ارادی و از دست دادن کنترل کاهش می دهند. اثرات و محدودیت های تصادف ”

با این توضیح مشخص می شود که خودروهای داخلی فاقد ایربگ واقعی هستند که درصد تلفات را در تمامی تصادفات افزایش می دهد.

اما فراتر از این پرسش‌های بی‌پاسخ، چه جان‌هایی در تصادفات و خانواده‌ها گم می‌شوند، چشمانشان به سمت در می‌رود و برای همیشه منتظر رسیدن عزیزانشان هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا