تعیین مسیر سبز بدون آلودگی با سامانه‌های محققان کشور/رشد بی‌نظیر اقتصاد پایین‌دست فضایی

اقتصاد |مسیر سبز

وی گفت: مشاور رئیس آژانس فضایی ، پوشش گسترده ، در هر زمان و هر مکان و دسترسی سریع و به موقع یکی از مزایای فناوری فضایی است ، بنابراین: استارتاپ ها در این زمینه دارای سیستم هایی در زمینه هایی مانند نظارت بر آلودگی هوا ، طوفان هستند. آنها از داده های ماهواره ای استفاده می کنند. تعیین گرد و غبار و مسیرهای سبز را فراهم می کند.

به گزارش patc مهندس مهدی ابوالقاسمی در وبیناری که امروز درباره استفاده از داده های ماهواره ای برای توسعه خدمات فضایی به برخی باورها در زمینه کالاهای لوکس فناوری فضایی اشاره کرد ، گفت: با این حال ، امروزه با پیشرفت فناوری در زمینه های مختلف ، تقریبا فضا بی فایده است

وی نمونه موقعیت یابی ماهواره ها را ذکر کرد.بیشتر سیستم ها مجهز به ماهواره های موقعیت یابی هستند ، اگر خدمات موقعیت یابی نداشته باشیم از مزایای این فناوری محروم می شویم.

ابوالقاسمی از مزایای فناوری فضایی مانند پوشش وسیع ، در دسترس در هر زمان و هر مکان ، دسترسی سریع و به موقع ، استعداد کمتر در برابر بلایای طبیعی و هزینه کم نام برد و یادآور شد: هنگامی که بلایای طبیعی یا حوادث دست ساز بشر رخ می دهد ، بیشتر زیرساخت های زیرزمینی تحت تأثیر قرار می گیرد ، اما فناوری فضایی می تواند خدمات را در هر زمان به کاربران ارائه دهد.

مشاور آژانس فضایی با اشاره به ماهواره های مختلف گفت: “ماهواره های بزرگ” ، از جمله ماهواره های مخابراتی و تلویزیونی ، نوع دیگری از “ماهواره های متوسط” با وزن بین 500 تا 1000 کیلوگرم هستند و شامل ماهواره های مختلف تصویربرداری هستند.

وی ماهواره های “میکرو ماهواره” با وزن حدود 100 کیلوگرم را نوع دیگری از ماهواره ها دانست و خاطرنشان کرد: نوع دیگر ماهواره ها “ماهواره های کوچک” با وزن 10 تا 100 کیلوگرم هستند و ماهواره ها با توجه به صنایع هوافضا ساخته شده اند. ناراحتی ؛ زیرا این ماهواره ها وزن کمی دارند و هزینه کمی نیز دارند.

وی دسته پنجم ماهواره ها را “نانو ماهواره” با وزن بین 1 تا 10 کیلوگرم توصیف کرد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ، اکثر ماهواره های کوچک تولید شده 10 کیلوگرم هستند ، مانند ماهواره های “Cube Set” یا “Cube Satellite”.

به گفته این فعال فضایی ، اندازه CubeSat 10 × 10 × 10 سانتی متر و وزن یک واحد یک کیلوگرم است.این ماهواره ها را می توان در صورت نیاز به واحدهای ماهواره ای ترکیب کرد.

ابوالقاسمی هنگام صحبت در مورد توسعه برنامه کاربردی این ماهواره ها گفت: “یکی از مشکلات موجود در زمینه ماهواره هزینه پرتاب است. این هزینه ها با توجه به وزن افزایش می یابد ، اما با کوچک شدن ماهواره ، هزینه پرتاب بسیار کاهش می یابد. . “

وی به کاربرد سیستم ماهواره ای اشاره کرد و گفت: سیستم ماهواره ای مجموعه ای از ماهواره ها هستند که در یک یا چند مدار برای ارائه خدمات فعالیت می کنند. نمونه ای از این خدمات GPS این است که چندین ماهواره بدون توجه به گیرنده GPS در جایی که روشن است ، این ماهواره ها خدمات ارائه می دهند ، زیرا در این سیستم همیشه حداقل 3 ماهواره داده ها را برای کاربران ارسال می کنند.

ابوالقاسمی مدیریت سیستم ماهواره ای را دشوار دانست و گفت: “از جمله سیستم های شناخته شده می توان به سیستم ماهواره ای” Starlink “اسپیس ایکس اشاره کرد. در طرح پرتاب حدود 12000 ماهواره دارد و بیش از 2000 ماهواره را پرتاب کرده است ، بنابراین دور. “

وی افزود که وقتی ماهواره های کوچک در سیستم قرار می گیرند ، مزایایی مانند هزینه خدمات کمتر ، هزینه ساخت و طراحی کمتری را به همراه خواهند داشت. ماهواره ها دارای سابقه ای بین 3 تا 5 سال هستند و همیشه نیاز به ماهواره های اضافی وجود دارد که هرگاه یکی از آنها از مدار خارج می شود جایگزین می شود. این کار با کوچکتر شدن ماهواره آسان تر خواهد بود.

وی به خدمات ماهواره ای اشاره کرد و گفت: برخی از این خدمات ماهواره های مخابراتی و دیگری تصویربرداری هستند که توسط دوربین های نصب شده بر روی آنها ضبط می شود ؛ همچنین برای نظارت بر زمین استفاده می شود.

مشاور رئیس آژانس فضایی با اشاره به اینکه موقعیت یابی یکی دیگر از خدمات فضایی است ، خاطرنشان کرد: ماموریت آنها ارسال سیگنال به زمین و استفاده از آنها برای موقعیت یابی از طریق پردازش است. سایر خدمات مورد نیاز دانشمندان علمی و اکتشافی ماهواره است. بر اساس اهداف مختلف با سنسورها و حسگرهای مختلف طراحی و نصب شده است. به عنوان مثال می توان به ماهواره های مجهز به سنسور برای نظارت بر تابش خورشید اشاره کرد.

توسعه اقتصاد فضا

وی با اشاره به ضرورت توسعه اقتصاد هوافضا خاطرنشان کرد: در سال 2017 ، اقتصاد جهانی هوافضا از 300 میلیارد دلار آمریکا فراتر رفت و اقتصاد آن 15 درصد رشد کرد. از 300 میلیارد دلار آمریکا ، بخشی برای طراحی و ساخت ماهواره استفاده می شود ، اما بیشتر 290 میلیارد دلار آمریکا برای فضای پایین دست استفاده می شود که شامل خدمات مختلف می شود.

ابوالقاسمی پهنای باند ، پوشش تلویزیونی ، سنجش از دور و نظارت بر زمین را از جمله این خدمات فضایی دانست که در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است و گفت: در سال 2020 ، اقتصاد فضایی 300 میلیارد دلاری به یک اقتصاد 385 دلاری تبدیل می شود.

وی در مورد کاربرد فناوری فضایی صحبت کرد و افزود: هواشناسی ، مدیریت شهری ، نظارت بر ساختمان های غیرمجاز ، کشاورزی ، نظارت بر محیط زیست و منابع طبیعی ، نفت و گاز ، بانکداری ، حمل و نقل و بیمه همه کاربردهای فناوری فضایی هستند.

فناوری توسعه یافته توسط استارتاپ ها

مشاور ریاست جمهوری آژانس فضایی ایران به فعالیت برخی از شرکت های نوپای فعال در حوزه فضایی اشاره کرد و یادآور شد: در زمینه مدیریت شهر هوشمند و فضای سبز ، یکی از شرکت های نوپا در این زمینه سیستم ارائه می دهد اکسیژن می تواند از افزایش فیلترهای گرد و غبار و نویز در فضاهای شهری جلوگیری کند.

وی نظارت بر کیفیت هوا را از دیگر خدمات ارائه شده توسط استارتاپ ها در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: این استارتاپ با نصب سنسورها و داده های ماهواره ای خدمات نظارت بر کیفیت هوا را ارائه می دهد.

ابوالقاسمی تعیین مسیر سبز را یکی دیگر از خدمات این استارت آپ های فضایی عنوان کرد و گفت: با استفاده از سنسورهای نصب شده در خودروها ، مسیری با کمترین آلودگی هوا به کاربران معرفی می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا