استان ها

توزیع و فروش؛ 2 مانعی که اثرگذاری صنایع فرهنگی را خنثی می‌کنند/ خوشه‌سازی را جدی بگیریم

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سید مرتضی حسینی – سال ها از زمانی که جوزف شومپیتر نظریه تخریب خلاق را در کتاب تئوری توسعه اقتصادی مطرح کرد، می گذرد، اما هرگز به ذهنم خطور نمی کرد که روزی نظریه تخریب خلاقانه بر سر زبان ها بیفتد. صحنه تئوری اقتصادی سران و شومپیتر از بزرگان اقتصادی جهان خواهند بود. نظریه ای مبتنی بر وجود عناصر فکری و خلاقیت در شکل گیری و توسعه یک صنعت؛ سال ها بعد «تئودور آدورنو» آلمانی نظریه ای را در کتاب دیالکتیک روشنگری مطرح کرد که پایه و اساس فرهنگ را پایه گذاری کرد. پایگاه صنعت

صنعت فرهنگی نه به دلیل جدید بودن، بلکه به دلیل اینکه محدودیت های جغرافیایی و منابع کمتری می بینند مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گرفته است، اما آنچه در کشور ما اتفاق می افتد این است که صنعت فرهنگی تولید، توزیع و منابع مناسبی پیدا نکرده است. چرخه، در برخی موارد با شکاف های زیادی مواجه است.

از دیدگاه سایر صنایع، صنعت فرهنگی از نظر مقیاس و مقیاس به سه دسته کوچک، متوسط ​​و بزرگ تقسیم می شود که صنایع بزرگ به دلیل مقیاس سرمایه گذاری و رقابت پذیری طبیعتاً سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می دهند، اما مشکل اصلی است. در این صنعت نهفته است، حوزه، بنگاه های کوچک و متوسط ​​یا به اصطلاح کوچک و متوسط ​​است که به بنگاه هایی اطلاق می شود که رقابت شدیدی در بازار صنعت فرهنگی در حال ظهور ندارند و با فضای آشفته بازار مواجه هستند.

مشکلات مختلفی به طور مداوم گریبانگیر این نوع صنعت به ویژه در حوزه فرهنگی می شود که از جمله آنها می توان به مشکلات توزیع، صرفه جویی در مقیاس، امکان صنعتی شدن ایده ها (به دلیل سرمایه گذاری زیاد)، امکان بازاریابی، برندسازی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. مسیر. اعتقاد بر این است که آنها صنایع فرهنگی را تقویت می کنند.

هزینه تولید بالا برای صنایع کوچک و متوسط

مشکل اینجاست که صنایع کوچک و متوسط ​​به گوشه و کنار این حوزه سوق داده می شوند و به دلیل موانع دایره رقابتی که در بالا ذکر شد به تدریج از میدان خارج می شوند، این مشکل می تواند نمونه های زیادی را ذکر کند که مهم ترین آنها نوشت افزار ایرانی است. به دلیل عدم صنعتی شدن است. ایجاد صرفه جویی در مقیاس مناسب در رقابت با کالاهای خارجی باقی مانده است.

در تحلیل این اتفاقات که دیدیم، عمدتاً به موضوع تعرفه واردات اشاره شده است، اما نکته دیگری نیز وجود دارد که باید به آن اشاره کرد و آن این است که هزینه های تولید صنایع کوچک و متوسط ​​بالاست و تولید هزینه های صنایع کوچک و متوسط ​​بالاست. به ویژه در حوزه صنایع فرهنگی به دلیل عدم همکاری فرابخشی، بیشتر آنها مبتنی بر ایده های نو هستند که رقابت در این حوزه را شدیدتر و گاه حتی نابرابر می کند.

یک راه حل ساده؛ خوشه های صنعتی کوچک

راه حل ها و راهکارهایی برای غلبه بر این مشکلات چیست؟ صنایعی که عموماً در مقیاس کوچک و متوسط ​​در خارج از کشور شکل می گیرند چگونه می توانند در بازار و حوزه اقتصادی قوی باقی بمانند؟ آیا می توان صنایع کوچک و متوسطی را که می توانند نقطه شروع اقتصادی باشند کنار گذاشت؟ آیا شرایط فعلی به شرکت اجازه رشد و توسعه می دهد؟ به نظر می رسد برای تحقق استراتژی اساسی، تصمیمی معتدل و اساسی لازم است که ایجاد خوشه صنعت فرهنگی است. صنایع فرهنگی به دلیل خویشاوندی خود در مناطق جغرافیایی می توانند خوشه هایی را تشکیل دهند و از این طریق مزایای متعددی به دست آورند.

این مزایا عبارتند از:

  • صرفه جویی در مقیاس ایجاد کنید
  • تکمیل زنجیره تولید، فروش و فروش
  • ایجاد هم افزایی
  • افزایش بهره وری از چرخه تولید
  • افزایش سرمایه گذاری
  • کاهش هزینه های ساخت
  • کاهش ریسک زنجیره تولید و به اشتراک گذاری ریسک
  • تقویت و بسیج امکانات و منابع

بنابراین، راهبردهای خروج از جنگل و ایجاد رشد و توسعه نیازمند تصمیم گیری های مناسب در سطح صنعت فرهنگی است.

چند پیشنهاد

برای ایجاد یک خوشه صنعت فرهنگی باید به نکات زیر توجه کرد:

  • صنایع فرهنگی که در کنار هم جمع شده اند باید در یک منطقه جغرافیایی باشند.
  • در یک خوشه صنعت فرهنگی باید مبادلات درون سیستمی وجود داشته باشد یا به عبارتی صنایع خوشه ای از همین نوع باشد.
  • برای یک خوشه ایجاد یک پایگاه غیرتجاری مانند اتاق فکر و ایده متمرکز مفید است، یعنی مدیریت خوشه باید در یک واحد متمرکز شود.
  • همکاری بین اعضا باید کاملاً منصفانه و مبتنی بر تقسیم کار و تقسیم ریسک باشد.
  • رقابت درون گروهی و همکاری بادی وجود دارد.
  • صنایع در یک خوشه باید عمودی و همسو با یکدیگر باشند.
  • همه اعضای خوشه باید یک زنجیره تشکیل دهند.
  • موازی کاری را به حداقل برسانید.
  • تمرکز بر تدارکات و بازاریابی باعث صرفه جویی در مقیاس و کاهش هزینه های تولید می شود.

تلاش کلی برای دستیابی به اهداف خوشه می‌تواند در حوزه صنایع فرهنگی دستاوردی داشته باشد، زیرا چنین خوشه‌ای قابلیت حل بسیاری از مشکلات در حوزه اقتصادی را دارد.

انتهای پیام/4104/

دکمه بازگشت به بالا