فرهنگ و هنر

حضرت زهرا(س) و قیام در مقابل فتنه و انحراف جامعه اسلامی پس از پیامبر(ص)

patc/قم ذوالفقار فاطمه (س) صاحب خطبه های فدکیه دلایل انحرافات اجتماعی را بر اساس خطبه های فدکیه بیان می کند.

حجت الاسلام سروری در گفت وگو با patc، درباره عظمت حضرت زهرا(س) و ویژگی های این حضرت اظهار کرد: هیچ منبعی بهتر از قرآن و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) نیست. درک اعماق اقیانوس بر اساس منابع، شأن بیش از 50 آیه یا به حضرت فاطمه (س) اختصاص دارد و یا در میان ایشان و سایر اهل بیت (علیهم السلام) مشترک است، اما عموم مفسران شیعه و سنی سوره کوثر در کرامت حضرت فاطمه (س) .قبلاً شناخته شده اند

نویسنده خطبه فدکیه ذوالفقار فاطمه علیهاالسلام به زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام برای همگان سرمشق و سرمشق می گیرد و علت این امر را چنین بیان می کند: نکته اول این است که حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام با هیچکس بیعت نکردند. حاکم ظالم؛ حضرت مهدی (عج) با هیچ سلطان مستبدی بیعتی ندارد. ثانیاً، هر چند حضرت زهرا سلام الله علیها حق خلافت و حکومت ظاهری را از حضرت علی علیه السلام سلب کردند، اما هرگز از ابزارهای غیرعادی برای اعاده خلافت استفاده نکردند.

عوامل انحراف اجتماعی بعد از رسول الله

وی در ادامه با اشاره به عوامل انحراف اجتماعی بعد از رسول الله، تصریح کرد: آنچه حضرت زهرا(س) تحت عنوان خطبه فدکیه بعد از رسول الله فرمودند، نه تنها مختص گذشتگان، بلکه فرمولی برای جامعه ماست. امروز و نسل های آینده منشور و دستورالعمل ها. بنابراین می توان ادعا کرد که خطبه های فردکیه یک فرهنگ لغت شیعه است. فدکیه ذوالفقار فاطمه (علیها السلام) صاحب خطبه گفت: مخاطبان سخنرانی ها و خطبه های حضرت فاطمه (س) به دو دسته تقسیم شدند: اول کسانی که ولایات و امامان را ترک کردند و این انحراف نسلی را ادامه دادند، دوم. گروه یک دنبال کننده است آنها پیرو و دوستدار امامت و ولایت هستند و نباید بگذارند بخوابند و بدانند که دشمن به میدان جنگ آمده است تا با هر سلاحی مانند سلاح و دین بر جنگ دین نفوذ کند.

عوامل انحراف اجتماعی

حجت الاسلام والمسلمین سروری درباره عوامل انحرافی در جامعه با توجه به خطبه فدکیه بیان کرد: سست شدن اعتقادات و ارزش های دینی اولین عامل است؛ حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه فرمودند: شاهد باشید که ابومحمد اوست. بنده و رسول»؛ کلمه «ابی» مهم است، یعنی من دختر پیامبر هستم. سپس ادامه داد: من دختر آن مردی هستم که گفت: فاطمه پاره تن من است و هر که او را آزار دهد مرا آزرده است.

وی با اشاره به اینکه عامل دوم روی آوردن مردم به بت های جاندار و بی جان است، گفت: شرک یا پنهان است یا آشکار و روح سالم خداوند ایمان، ایمان به انبیا، ایمان به خواست خدا و … است. به قیامت ایمان داشتن . او معتقد بود؛ فقط با ایمان می توان این آلودگی شرک را که مقدمه ای برای ایمان به خداست برطرف کرد.

ظهور بیماری مهلک اجتماعی نفاق

مؤلف حوزه علمیه در مورد عامل سوم می گوید: عامل سوم ظهور بیماری مهلک نفاق در جامعه است؛ منافق برای هر جامعه ای از هر دشمنی خطرناک تر است، زیرا از یک طرف آنها اغلب به راحتی قابل تشخیص نیستند، از طرف دیگر آنها دشمنان داخلی هستند، گاهی آنقدر عمیق در ساختار اجتماعی نفوذ می کنند که تفکیک آنها دشوار است، از طرف دیگر رابطه متفاوت آنها با بقیه افراد جامعه باعث می شود. مبارزه با آنها دشوار است.

حجت الاسلام والمسلمین سروری با بیان ویژگی های منافق گفت: از نظر قرآن نفاق منافق در عقاید و عقاید و همچنین اعمالشان به چشم می خورد، اما مهمترین ویژگی آن این است که منافق هستند. دروغ گویی.[منافقون/۱] خداوند ثابت می کند که منافقان دروغگو هستند. دومین ویژگی آنها بزرگنمایی نقاط ضعف کوچک جامعه و سومین شایعه پراکنی در جامعه است.

ضربه مهلک سه سکته به بدن اسلام

این حوزوی در ادامه با استناد به این خطبه در خصوص ضربه مهلک بر پیکر اسلام تصریح کرد: تلاش برای باطل کردن دین، پوشیدن لباس های بلند و کهنه در مناصب مذهبی و زایل کردن دین از ترفندهای دشمن است. سکوت گمراهان شکسته می شود که از آن بیرون می آیند؛ نابغه حقیر کرامت و کرامت می یابد و ظهور می کند). خطرات نفوذ اپورتونیستی با تاکید بر خطرات نفوذ اپورتونیستی گفت: پس از رحلت رسول الله (ص) مسیر انقلاب اسلامی که ایشان شروع کردند تغییر کرد. محتوای انقلاب با نفوذ فرصت طلبان و نفوذ دشمنانی که تا دیروز با اسلام می جنگیدند و بعدها تغییر چهره داده و وارد صفوف مسلمانان شدند، تغییر کرده است.

از شیطان و گامهای شیطانی او پیروی کنید

حجت الاسلام والمسلمین سروری به بخش دیگری از این خطبه اشاره کرد و گفت: پیروی از گام های انحرافی شیطان یکی از دلایل دیگر تهدیدات شیطانی و انحرافات اجتماعی پس از رسول خدا (ص) است که در این خطبه (و اطلاء) ذکر شده است. الشیطانو رساهو من مغرزه، حطیفه بکوم: آنگاه شیطان سر از مخفیگاه بیرون می آورد و شما را صدا می زند) به عبارت دیگر، اطاعت واقعی از شیطان موجب از بین رفتن ارزش ها و انحطاط و انحراف علت می شود. جامعه، خداوند در بسیاری از آیات قرآن از تسلیم شدن در برابر شیطان نهی شده است.

بگذار جامعه در دام تحریک بیفتد

نویسنده و محقق حوزه علمیه در ادامه به بخشی دیگر از این خطبه اشاره می کند و می گوید: در بخشی از این خطبه آمده است: «الا فی الفتنه ی سقطوا؛ احتیاط کنید که گرفتار هستید.» در این باره سید بن طاووس روایت می کند. روایتی از امام هادی علیه السلام که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «سَتَکُونُ بَعْدِی فَتْنَا مُظْلِماً: اندکی بعد از من فتنه و تاریکی بزرگ واقع می شود، دلبستگی»؛ تحریک تاریکی نیز تحریک چشم است. که باعث می شود مردم حقیقت را ببینند و بشنوند و دل مردم را از درک حقیقت ناتوان کنند و ذهن مردم را مانند فضای جهنم تاریک کنند.

انکار سنت های مقدس جامعه

وی با اشاره به اینکه بخشی دیگر از این خطبه به انکار سنت های مقدس توسط جامعه اشاره دارد، گفت: حدیث پیامبر برگزیده را حذف و نابود کنید. «اشاره به این موضوع است که یکی از مهمترین آنها غدیر بود که هفتاد روز پیش رخ داد.

احترام اجتماعی را از بین ببرید

این نویسنده حوزوی بخشی دیگر از خطبه را محو اشارات به قداست در جامعه می داند و می گوید: این بخشی از خطبه ای است که حضرت زهرا(س) فرمودند «و عزیة الحریم، و عزلت – الحرمه». و ماماتا: حرم هتک شد، بعد از پیامبر حق ما را پایمال کردند».

کینه و حسادت نسبت به علی بن ابی طالب علیه السلام.

وی در ادامه با اشاره به کینه و حسادت شکل گرفته نسبت به امام علی (ع)، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات جامعه را باید ناشی از حسادت و کینه توزی ملکی دانست. قبائل سکوت کردند تا اینکه حق امیرالمومنین علیه السلام پایمال شد که بر اثر بغض و حسادت در دلهایشان نسبت به شرکت در جنگ ها و ناکامی ها وجود داشت. منحرف کننده از راه حق، یعنی علی علیه السلام، از دیگر عوامل انحراف اجتماعی بعد از رسول الله بود.

وی همچنین در این خطبه با توجه به ضرر زیاد افکار فاسد و انگیزه های ناپسند در جامعه تصریح کرد: افکار فاسد و امیال ناصواب هر جامعه ای را نابود می کند، باورهای سالم انسان را متوجه این حقیقت می کند که همه مراتب وجود دارد و بر خلاف تصور ناسالم است. چشم بر همه چیز می بندد (و خط الارارة و زلال الاحوا: فاسد کننده عقاید، انحرافات فکری و تضعیف اراده).

حجت الاسلام والمسلمین سروری افزود: سران سقیفه با حذف امام معصوم از حکومت اجتماعی شرایطی را برای گسترش افکار التقاطی در بین مسلمانان ایجاد کردند و سه جریان را برای تقویت سقیفه خود راه اندازی کردند. اولی جریان سبعانه و خونخوار بنی اسلامی که مخالفان خلافت را کتک می زند و مردم مدینه را به وحشت می اندازد، دوم فرآیند تبلیغات، رشوه و فریب در جامعه، آموزش و جلوگیری از انتشار آن. از طرفی احادیث مشکوک و ساختگی منتشر می شود.

صاحب خطبه فدکیه ذوالفقار فاطمه (علیها السلام) می گوید: در قسمت دیگری از این خطبه آمده است: «وا بیس ماقدمات لحوم انفوسوهم، یعنی قوم تو چه بد احکامی برای خود فرستاده اند» یعنی تاریک می شوند. آینده اسلام چون از خط تداوم اصلی اسلام که علی (علیه السلام) است دفاع نکردند.

وی گفت: حضرت زهرا در ادامه فرمودند «غضب الله علیهم و عذاب ابدی» فرمودند: خداوند به خاطر این عمل بر آنها خشمگین است و عذاب ابدی خواهند داشت، زیرا این یک گناه عادی نیست. به جای اینکه اصول را به این دلیل به خطر بیندازند، ادامه دادند: «لاجرم لقد کلدثوم ربقطها: این یعنی بدون شک مسئولیت بر گردن آنها خواهد افتاد».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا