عمومی

حکمرانی خوب، نمودار سینوسی مشارکت و نقش روابط‌عمومی‌ها

یک دهه پیش، در چنین روزهایی، تعداد انگشت شماری از فعالان این صنعت تصمیم گرفتند یک ستاد هفتگی روابط عمومی راه اندازی کنند. هدف اصلی این طرح ایجاد فرصت های بیشتر برای تبیین اهمیت روابط عمومی، جلب توجه مقامات ارشد، وزارتخانه ها، دولت ها و سازمان های مردم نهاد به ماموریت ها و وظایف آنها، رسیدگی به نقاط قوت و ضعف روابط عمومی و توسعه است. تحقیق در این زمینه برای شما و تحقیقات آینده. خوشبختانه این اقدام طی یک دهه گذشته با استقبال خوبی از سوی فعالان روابط عمومی روبرو شده است و شاهد برگزاری مراسم ها و رویدادهای مختلفی در سراسر کشور توسط انجمن ها و سازمان های مردم نهاد و سازمان ها تحت عنوان هفته روابط عمومی بوده ایم.

اما در اولین روز از هفته روابط عمومی 1401 باید توجه داشت که در تعریف حکمرانی خوب، بهترین استفاده از منابع و اقدامات موجود برای رفع نیازهای جامعه مد نظر بوده است. به این معنا، حکمرانی خوب، مبنای اعتمادسازی و ایجاد ارزش‌های مادی و معنوی در جوامعی است که مردم آن بی‌تردید آماده عملکرد مؤثر و مشارکت مؤثر در برنامه‌های حاکمان خود هستند.

به عبارت دیگر حکمرانی خوب باعث ایجاد سرمایه ای به نام «اعتماد» می شود. به عنوان مثال، میزان مشارکت در پروژه های مختلف سیاسی، دفاعی، اجتماعی و فرهنگی طی 40 سال گذشته در نظام حکومتی کنونی که اعتماد بین دولت و مردم در سطح ایده آلی است، بسیار خوب بوده است و بسیاری از مسائل داخلی و خارجی را حل کرده است. مشکلات خارجی، برعکس البته این را هم باید پذیرفت که متاسفانه شیب نمودارهای شرکت کننده نامنظم و به طور کلی نزولی بوده است. مشارکت مؤثر زمانی حاصل می شود که «اعتماد»، محصول حکمرانی خوب، حفظ شود. واقعی! دوره و زمان باید به طور خلاصه نوشته شود. حکمرانی خوب کشور ما زیر سوال رفته است. نمودار تعامل موثر یک سینوسی است، بنابراین ما اعتماد پایدار نداریم!

نقش روابط عمومی؟ این مهم و تعیین کننده است. در این دوران سخت، روابط عمومی حرفه‌ای، صرف نظر از علایق شغلی و فداکاری‌ها، باید دیدگاه‌های افراد را به وضوح به مدیریت ارشد منتقل کند و انتظارات ذینفعان را به مدیریت ارشد منتقل کند، البته نه منفعلانه، روحیه امید. و زحمات را به جامعه منتقل کند. کودکان، نوجوانان و جوانان ما حق حیات دارند و یأس در دل آنها بی شک نه تنها ارزشی ندارد، بلکه آینده همه ما را در ایران عزیزمان شرمنده خواهد کرد.

به نظر من شعار این هفته روابط عمومی بسیار هوشمندانه از شعری از حافظ شیرین سخن گرفته شده است:
بی لی با اینکه مقهور است، کار آسمان و زمین است
مثل نسیم بهاری گره می گشایی

* مدیر عامل ماهنامه مدیریت ارتباطات

دکمه بازگشت به بالا