عمومی

خط B مترو تاریخ شهرسازی قم را رقم خواهد زد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گاز گرفتن خبرگزاری آنلاین، روح الله امرالهی در شصت و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، بازنگری طرح جامع مطالعات حمل و نقل شهری قم را بررسی کرد و گفت: این بازنگری 15 سال به طول انجامید و با چالش های مختلفی مواجه شد و در چین بیش از 90 مورد درصد معابر شهری تکمیل شده است.

وی با قدردانی از توسعه معابر شهری افزود: کار عمده ایجاد معابر شهری به پایان رسیده است و امروز باید تمرکز کاملی بر تکمیل طرح های پیشنهادی در طرح جامع و تنها خیابان اصلی و اساسی شهر داشته باشیم که هنوز به اتمام رسیده است. عمار یاسر تکمیل می شود و مابقی طرح بر اساس این سوال به طور کامل اجرا می شود تاکید می کنیم.

رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم به تبدیل رودخانه به موزه دفاعی اشاره کرد و گفت: با کنار هم قرار گرفتن همه برنامه ها می توانیم منظر شهری شهید سردار سلیمانی را ببینیم. بلوار رودخانه را به عنوان موزه دفاعی می بیند. در دو طبقه بلوار امام موسی صدر برنامه ریزی کنیم.

وی با تاکید بر تغییر مسیر عبور رودخانه به بلوار شهید سردار سلیمانی، تصریح کرد: این توضیح باید در تمامی اسناد وجود داشته باشد. کاربرد برو اما ما باید ملاحظات مشاوران را هم در حفظ ایمنی مسیر در نظر بگیریم و یادمان باشد که این مسیر رودخانه ای است و کمیته عالی حمل و نقل استان نگران این موضوع است.

امرالهی همچنین به چالش های اجرای خط B مترو اشاره کرد و گفت: اجرای خط B مترو سندی است که تاریخ توسعه شهری شهر را به گونه ای نشان می دهد که دارای سه سیستم حرکتی، کالبدی و عملکردی است. ما عملکرد نادرست در سیستم موتور، و دو سیستم بعدی اشتباه می کنند.

وی به رشد جمعیت منطقه پادیسنگ در چند سال آینده اشاره کرد و گفت: با توجه به احداث مسکن ملی پادیسنگ، جمعیت منطقه در آینده نزدیک به بیش از 400 هزار نفر خواهد رسید و شرایطی وجود دارد که بر اساس آن پردیس، لازم است این منطقه به شهری تبدیل شود که در آن مترو ساخته شود.

رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: با توجه به افزایش جمعیت اخیر در منطقه، خط B مترو خط سنگینی خواهد بود و باید از سطح خط تهران به آن نگاه کنیم. پیاده سازی آر تن همچنین به نظر می رسد همان چشم اندازی که توسعه آینده شهر در منطقه پردیسان خواهد بود.

شاید مجبور شویم آن را کنار بگذاریم زیرا هزینه اجرای مترو بسیار زیاد است

وی با توجه به هزینه های بالا، اجرای خط مترو را مورد توجه قرار داد و گفت: به دلیل هزینه بالای بهره برداری از مترو، ممکن است مجبور به رها کردن آن شویم، بنابراین باید برای رفع نیازها، راه های حمل و نقل دیگری در نظر گرفته شود. از جمعیت قم که به زودی 2 میلیون نفر می شود، برای مدیریت شهر در آن زمان باید اقدامات لازم از امروز انجام شود.

امرالهی ادامه داد: ما نمی توانیم به شهر قم کاملا انسان محور یا ماشین محور نگاه کنیم، باید از دو منظر به شهر نگاه کنیم چون شهر بسیار توسعه یافته است و برنامه های زیادی اجرا شده است، می توانیم. این شهرهای کوچک با زیرساخت های مناسب را با هم مقایسه کنید.

وی با اشاره به اعتراض نمایندگان راهنمایی و رانندگی در شهر قم، با بیان اینکه مسائل ایمنی در تصمیم گیری ها دیده نمی شود، گفت: شهر 50 سال تاخیر دارد که به ما اجازه نمی دهد کارهایی را که انجام داده ایم انجام دهیم. در نظر داشته باشید اگر قیمت سوخت واقعی نباشد، ما نمی توانیم شهروندان را مجبور به استفاده از حمل و نقل عمومی کنیم.

رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: با توجه به اینکه شهر قم زائر محور است، نمی توانیم الگویی از شهر قم مانند اصفهان یا تبریز ببینیم، باید شهر قم را ببینیم. مثل مشهد چون نشاط و انرژی شهر برای حضور زائران است. طراحی باید در شهر قم انجام شود.

وی با یادآوری مجدد وضعیت قم تاکید کرد: با توجه به وضعیت قم نمی توان به قم یک بعد بلکه در دو دوره نگاه کرد و برنامه ای داشت که هر روز قم را در نظر بگیرد. ارتفاعات و خلوت شهر، شهر را از هر زاویه ببین.

دکمه بازگشت به بالا