عمومی

شرق یا غرب؟ مسئله این است

با این حال، کسانی که به عنوان نقاط ضعف بالقوه تلقی می شوند، تمایلی دلسوزانه برای معرفی سیاست گذاران به مسیر بهتری دارند. بستن باب انتقاد علاوه بر مغایرت با اصل 24 قانون اساسی و آزادی بیان، ممکن است سیاستمداران را از مشورت آزادانه و مفید با کارشناسان سلب کند.

دوستی و برادری در سیاست خارجی

یک دیپلمات ضرب المثلی دارد که می گوید: «در سیاست خارجی، هیچ دوست و دشمن دائمی وجود ندارد.» از این نظر، اتحادهای استراتژیک و حتی دوستی زمانی شکل می گیرد که منافع ملی اقتضا کند. در این زمینه نمونه های زیادی از رفتار کشورهایی وجود دارد که ما آنها را دوست و برادر می نامیم، اما وقتی منافع آنها با منافع ملی ما در تضاد است، طبیعتاً منافع خود را بر خواسته های ما ترجیح می دهند.

در علوم سیاسی، دیپلماسی تعاریف مختلفی دارد، اما مفهوم «خدمت به منافع ملی» رایج ترین این تعاریف است. پیگیری منافع ملی بالاترین وظیفه دولت است و دیپلماسی باید در خدمت این هدف باشد. قطب نماي منافع ملي جهت عمل را نشان مي دهد و از بدو شكل گيري علم سياسي عامل اصلي و تعيين كننده سياست دولت بوده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عدم تامین منافع ملی منجر به نابودی یک کشور می شود، بنابراین حداکثر کردن منافع ملی، حتی به قیمت تمام شدن دیگران، عالی ترین اصل اخلاقی است؛ زیرا در نهایت مانع از بزرگترین بلا می شود. که نابودی کامل یک کشور است.

به همین دلیل، سیاست خارجی کشورمان نیز باید تلاش کند تا سه مقوله عزت، هوشمندی و قدرت را فراهم کند و آنها را به گونه ای تنظیم کند که اصول ثابت دیگری بر این سه مقوله برتری نداشته باشد، به ویژه در مورد توجه به منافع دیگران این منافع مردم نیست که روی میز گذاشته می شود، چه منافع چند نفر در کشور باشد و چه منافع کشورهای دیگر. دنیای سیاست بین‌الملل، دنیای رقابت است و هر کس استراتژی بهتری در رقابت داشته باشد، برنده است. به نظر می رسد اگر قدرت های شرقی که پیش از این در شعار اصلی انقلاب به عنوان پایه استعمار غرب مطرح می شدند، اکنون با توجه به مقتضیات شرایط ملی خود رویکرد خود را تغییر داده و از وجود دشمنان در این امر جدا شده اند. دایره، به این معنا نیست که این اتحاد استراتژیک تبدیل به یک اتحاد استراتژیک شده است، بلکه به یک سیستم استراتژیک اساسی تبدیل شده است.

اگر دوستی و برادری از رویه های دیپلماتیک جاری و غیرانتقادی است، نباید از تغییر رفتار دیپلماتیک همسایگان و همگرایی آنها با رقبا و گاه دشمنانمان و همسویی آنها با اهداف و منافع ملی ما انتقاد کرد. هنوز یک سال از سخنان معروف خود الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نگذشته است که ایران دوست و برادر ماست، همانطور که نخست وزیر ترکیه قبلاً گفته بود ایران دوست و همسایه ما است و آذربایجان سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان همچنین گفت که آینا گفت: همین موضوع برای سه کشوری که بعداً در نزدیکی مرز شمال غربی ما که هزاران کیلومتر دورتر از اسلام‌آباد و آنکارا برگزار شد، رزمایش مشترک برگزار کردند. حتما شنیده اید که علی اف در مورد بخش آذربایجانی مامیهن چه گفته است که اخیراً باعث شد تحلیلگران مستقل به الهام علی اف پاسخ دهند.

سهولت ارتباط با همسایگان با نادیده گرفتن رفتار آنها در منطقه و منفعل بودن نسبت به اعمالشان متفاوت است. حتی دوستی و برادری استراتژیک نیز بعید است که منافع دراز مدت کشور را قربانی کند، ممکن است اشتباه یا سودمند باشد.

مذاکرات دیپلماتیک

یکی از ابزارهای موفق و مؤثر در عرصه تعامل بین المللی، استفاده از ابزارهای مذاکره دیپلماتیک است. دولت ها گاه از این ابزار برای کسب سهم بیشتر در مذاکرات بین المللی استفاده می کنند و از طریق تاکتیک های سیاسی با نشان دادن مخالفت های داخلی با تصمیمات بین المللی خود سعی در کسب پیروزی های بیشتر در مذاکرات بین المللی دارند.

منطقاً همه کارشناسان و تحلیلگران لزوماً به سیستم دیپلماتیک فکر نمی کنند. در حالی که قاعدتاً باید از متفکران، صاحب نظران و نخبگان و افراد با تجربه و پیشینه در نظام دیپلماسی استفاده شود، اما اگر استفاده از این ظرفیت لازم نباشد، کارشناسان نظر کارشناسی و تحلیلی در موضوعات مختلف داشته باشند، همگی لازم است. ، باید استفاده شود. بیان نظرات مختلف در حوزه علم سیاست خارجی تا زمانی که به راهبرد سیاسی و روابط دیپلماتیک کشور لطمه ای وارد نکند، بیهوده است، بنابراین منافع ملی نه تنها ممنوع نیست، بلکه فواید بی شماری نیز دارد.

از رسانه‌های وابسته به دولت، بنا به ماهیتشان، انتظار نمی‌رود که خارج از محافل دیپلماتیک استراتژیک صحبت کنند، و اگر این اتفاق بیفتد، مضر است، زیرا احتمال وجود دارد:

  • در غیر این صورت این شبهه ایجاد می شود که سیستم دیپلماتیک چند صدایی، نامنسجم و در نتیجه ناکارآمد و غیرقابل اعتماد است.
  • روش دیگر، شناسایی و رمزگشایی این اختراعات قبل از تحقق نتایج آنها ممکن است

اما اگر رسانه‌های غیردولتی و غیروابسته به نظرات خود پایبند باشند و بر تحلیل تمرکز کنند، نه تنها دردسر و ضرری برای دستگاه‌های دیپلماتیک ایجاد نمی‌کنند، بلکه می‌توانند ابزار مذاکرات دیپلماتیک را در اختیار دولت قرار دهند. نظام دیپلماسی و سیاستمداران آن می توانند علاوه بر بهره مندی از مشاوره رایگان و غیر سختگیرانه، از این ابزار برای راهبرد و دستیابی به نتایج پربارتر و البته در نهایت تصمیم گیری خود استفاده کنند.

مشارکت تخصصی، مشارکت توده ای

هوش جمعی بهترین مرجع برای تعیین منافع ملی است. نمونه بارز مشارکت غیرمستقیم مردمی در تصمیم گیری ها، مشارکت کارشناسان در بحث هایی است که مستقیماً با منافع ملی مرتبط است. اگر به دلایلی دایره تفسیر تنگ شود، ممکن است بین اراده مردم و تصمیم گیری حاکمیتی دولت فاصله ایجاد کند که با ارکان بی بدیل و خدشه ناپذیر نظام جمهوری سازگاری ندارد.

می دانیم که سیاست خارجی به مسائلی می پردازد که نه تنها زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه گاهی می تواند بر سرنوشت ملت ها برای سال ها، دهه ها و قرن ها تأثیر بگذارد. از منظر قانونگذار، موضوع به قدری مهم است که در قانون اساسی به آن پرداخته شده و در اصل هفتاد و هفتم آن، عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و قراردادهای بین المللی باید به تصویب شورای اسلامی برسد. باید مستقیماً به رأی مردم برسد و به یک معنا نماد مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود باشد. بنابراین باید کارشناسان مستقل را به عنوان خواست بخشی از مردم جدی گرفت، با محدود کردن بحث های دلسوزانه، کارشناسی و تحلیلی، نباید منافع ملی را نادیده گرفت و یا منافع رقبا و گاه حتی دشمنان را سهوا یا عمدا تامین نکرد. از. .

پس کسانی که از منتقدان به عنوان یک جنبش طرفدار ژرما یاد می کنند و غربی های محدود به آمریکا و سرویس های جاسوسی غربی که می خواهند مردم را از پذیرش سیستم JJR خسته کنند، آیا به اعتلای کشور متعهد هستند؟ اگر آن دسته از منتقدانی که بر شعار اصلی و اساسی انقلاب (نه شرقی و نه غربی) تاکید می کنند، دست نشانده غرب به حساب می آیند، نمی توان گفت که اکنون کسانی که به دنبال برادری با شرق و کشورها هستند، در آستانه ورود به جنگ روسیه هستند. راه اول، شما آیا می دانید که مزدوران شرقی با اوکراین قرارداد دارند؟ جنگ اشغالی که جهان آن را بی نتیجه می بیند، جنگی که به امنیت جهانی آسیب زیادی وارد کرده و نقش ایران در آن بر اساس استراتژی رسمی دیپلماسی بی طرف تعریف شده است.

پس سوال این است که آیا منتقدان به اردوگاه شرق پیوسته‌اند یا کسانی که تلاش‌هایشان می‌تواند به عضویت این کشور در شورای امنیت سازمان ملل منجر شود در برابر چنین اتهاماتی آسیب‌پذیرتر هستند؟

6565

دکمه بازگشت به بالا