فرهنگ و هنر

فیلم نرگس‌ آبیار در «باغ عفیف‌آباد» را متوقف کنید!

پس از روزها اعتراض به آثار مخرب ساخت سریال «سووشون» در باغ های تاریخی «عفیف آباد» شیراز و سکوت مسئولان میراث فرهنگی، حرکتی برای توقف ساخت و ساز در باغ های این باغ آغاز شده است. .

به گزارش patc، کمپین جمع آوری امضا از عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و محمدهادی ایمانیه استاندار فارس خواسته است تا فورا ساخت و ساز در محوطه باغ عفیف آباد را متوقف کنند. باغ های عفیف آباد یا گلشن ملک شخصی قوم ذوالقدر، فرمانروایان ایرانی دوره صفویه بوده است. این مجموعه شامل کاخ سلطنتی مربوط به دوران قاجار، موزه سلاح‌های باستانی و باغ ایرانی است که در سال 1351 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

در متن این مراسم آمده بود: «ما شیرازی ها از جنابعالی و همه مسئولین محترم تقاضای پیگیری داریم تا هر چه سریعتر ساخت سریال سووشون در محوطه باغ عفیف آباد متوقف شود.» باغ عفیف آباد یک میراث ملی است. ثبت شده در ایران که یک اقدام خسارات جبران ناپذیری به این اثر ملی وارد می کند. “

این اعتراضات در پی انتشار تصاویری از لوکیشن آماده سازی فیلم جدید «نرگس آبیار» در باغ های تاریخی عفیف آباد شیراز بود. گفته می شود این مجموعه اقتباسی از Suvshun اثر Westminster Denishwar است و مجوز ساخت یا اقتباس از ادبیات مبهم است.

با وجود اینکه در مورد قابل حمل بودن (قابلیت جابجایی) سازه گفته شده است، اما سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در گفت وگویی گفت: این سازه به دلیل قابل حمل بودن و قابل حمل بودن، آسیبی به بنای باغ عفیف آباد وارد نمی کند. فاصله لازم “ساختمان رعایت شده است و باید در پایان پروژه به صورت ایمن و تحت نظارت تهیه کننده جمع آوری شود”، اما منتقدان می گویند عکس های منتشر شده از محل فیلمبرداری سریال نشان دهنده آسیب به باغ و بنای تاریخی آن در این مکان است. صحنه.

فعالان میراث فرهنگی استدلال می‌کنند که حتی سازه‌های متحرک می‌توانند نه تنها از نظر بصری، بلکه در صورت انبار کردن آنها نیز آسیب ایجاد کنند. علاوه بر احتمال وقوع زلزله یا طوفان و یا بارش شدید باران به طور اتفاقی جنوب کشور و استان فارس را در نظر گرفت که به دلیل موقعیت مکانی بخش هایی از این بنای تاریخی نزدیک به بناهای تاریخی قرار می گیرد.

فیلم نرگس آبیار را در باغ عفیف آباد متوقف کنید!

نمای ساختاری ساخته شده برای فیلم جدید نرگس آبیار در باغ عفیف آباد

علاوه بر این، برخی از فعالان میراث فرهنگی مدعی شده اند که نرگس آبیار مجوز لازم برای تولید این مجموعه در باغ تاریخی عفیف آباد را ندارد، هرچند مدیر و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز اظهار نظری نکرده اند.

پیگیری‌های patc همچنین حاکی از آن است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پایگاه جهانی اطلاعات را که ریسمان تاریخی شیراز را نیز دنبال می‌کند، راه‌اندازی کرده است، اما تاکنون هیچ اظهارنظری نکرده است. patc آماده دریافت و انتشار در صورت درخواست اقدامات انجام شده برای حفاظت از باغ عفیف آباد و همچنین موضع این وزارتخانه در خصوص ساخت فیلم و سریال در مجموعه تاریخی است.

پیش از این تولید فیلم در موزه سیمین و جلال، ساختمان مسعودیه (خاتون) و خانه طباطبایی (محله) کاشان منفعل بوده است. در حالی که تولید فیلم و تلویزیون در بناها و مکان‌های تاریخی مجاز است، از سال 2014 سازمان‌های میراث فرهنگی تولید فیلم و تلویزیون در مکان‌های تاریخی را ممنوع کرده‌اند.

فیلم نرگس آبیار را در باغ عفیف آباد متوقف کنید!

نمای ساختاری ساخته شده برای فیلم جدید نرگس آبیار در باغ عفیف آباد

نرگس آبیار داستان‌نویس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما حدود دو هفته پیش با عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیدار کرد. ضرغامی همچنین در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره این دیدار نوشت: با خانم نرگس آبیار کارگردان مطرح کشورمان دیدار کردم، همسر و فیلمساز آقای قاسمی نیز حضور داشتند، خانم آبیار از میراث فرهنگی از فعالان جدی این عرصه است. درباره پیشینه تاریخی یزد، به ویژه منطقه شاهدیه که من بازدید کردم، حرف های خوبی برای گفتن داشتند. “

فیلم نرگس آبیار را در باغ عفیف آباد متوقف کنید!

آبیار حدود دو سال پیش در واکنش به تخریب بافت تاریخی شهر شاهدیه و روستای اجدادی آن «برندآباد» در استان یزد گفت: متاسفانه بخشی از هویت شهر تاریخی یزد در حال از بین رفتن است. خانه ها یا فضاهای ساخته شده به شکل نماهای رومی باستان یا حداقل کاریکاتور که متاسفانه جایگزین معماری باستانی و ایرانی در یزد شده است، مشکل در شهر شاهدیه بیشتر است، شهرداری توجهی به ساختمان ها نمی کند. بدتر از آن که ریختن آب زیر خانه های قدیمی برای سکونت در شب کار را برای خرابکاران آسان می کند در حالی که شهرداری و میراث فرهنگی سکوت کرده اند. “

او در گفت وگویی درباره اینکه فیلم ها چگونه می توانند به حفظ میراث تاریخی کمک کنند، گفت: به جای ساخت دکورهای عظیم برای ساخت فیلم هایی که در فضاهای تاریخی اتفاق می افتد، بهتر است در محیط های واقعی فیلم بسازیم و بخشی از هزینه تولید را صرف آن کنیم. باید برای تزیینات و مرمت بافت های باستانی و تاریخی در نقاط مختلف کشور استفاده شود».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا