فرهنگ و هنر

«مفتون امینی» با لغت‌نامه ترکی شعر نگفته است

در مراسم یادبود مفتون امینی ذکر شد: شعر ترکی مفتون بر خلاف آنچه که می گویند پر تن است و شعر مفتون شعری مردمی و ماندگار است چون در شعر فرهنگ لغت نگفته است.

به گزارش patc، به نقل از patc، مراسم بزرگداشت مفتون امینی امروز (پنجشنبه 26 آذرماه) با حضور محمدرضا شفیعی کدکنی، محمد شمس لنگرودی، ضیاء محد، کامیار عابدی، فرهاد عابدینی، ابوالقاسم ایرانی، اسدالله امرایی در موسسه خیریه رعد برگزار شد. ، علی اصغر.اشعار دوست، مهدی مظفری ساوجی، علیرضا بهنام، عبدالرحمن فرقانی، محمود سهیلی، سعید مقانلی و اعضای انجمن ادبی آذربایجان سایت های ادبی ساهیر، صابر و ایشیق.

اسدالله آملایی کارگردان این نمایش با بیان اینکه موتونگ را از کودکی می شناختم و اشعار «شب گوته» را می خواندم، گفت: این آشنایی و دوستی تا زمان مرگش ادامه داشت. البته این را هم باید در نظر بگیریم که شاعران و نویسندگان هرگز نمی میرند؛ تا زمانی که آثارش خوانده می شود و درباره اش صحبت می شود، او زنده است.

مهدی مظفری ساوجی در سخنانی کوتاه به خلق و خوی خاص مفتون امینی و خود بسته شدن او اشاره کرد و از مرحله نگارش یکی از کتاب های وی «گفت و گو با مفتون امینی» گفت.

وی سپس بخشی از فایل های صوتی مصاحبه با ما فوتون را برای حضار پخش کرد.

«مفتون امینی» به فرهنگ لغت ترکی شعر نمی گفت

ضیاء محد

مفتون ارتباط خاصی با این واژه دارد

ضیاء مهد شاعر و منطق دان نیز در سخنانی درباره نحوه شناخت ما فوتونگ گفت: ما فوتونگ با کلمه رابطه خاصی دارد، کلمه برای او یک شی است، آن را لمس می کند، آن را بو می کند.

وی در ادامه بیان کرد: اشعار مفتون نفیس و نفس گیر است؛ یک بار درباره اشعار احمد شاملو حرفی زد که واقعا عجیب بود. به او گفتم این را هم به شمرو گفتی؟ گفت: به شمرو گفتم و او هم گفت این حرف ها را نزن چون شعر نمی توانم بگویم، بگذار فطرتا کارم را انجام دهم.
ضیاء محد پس از خواندن شعر «سرطان» مفتون گفت: در این شعر می بینید که مفتون چگونه زبان را اداره می کند، شعر او را بخوانید و از آن لذت ببرید.

«مفتون امینی» به فرهنگ لغت ترکی شعر نمی گفت

کتاب مفتون یک دوره کامل شعر ایرانی است

در ادامه این مراسم محمد شمس لنگرودی با بیان اینکه کتاب های مفتون دوره کامل شعر ایران است، گفت: از غزل شروع کرد و به شعر سپید رسید. او انواع مختلفی از شعر را تجربه کرد. جوانی در شعر یکی از ویژگی های جذاب شعر مفتون امینی است. او بی طرف است، طنزش خنده دار است و سبک خاصی دارد که برای من جذاب است.

وی با بیان اینکه مافوتنگ از شاعران معروف نیمایی بود، شعر «توسن» نیمایی و «کوه سهند» مافوتنگ امینی را خواند.

به گفته شمس رونجدی، این اشعار از مشهورترین اشعار دوران شکوفایی شعر نیمر بوده است. باید قدردان باشیم.

«مفتون امینی» به فرهنگ لغت ترکی شعر نمی گفت

محمد شمس لنگرودی

کامیار عابدی منتقد ادبی در این مراسم گفت: مافون انرژی های خود را به چند بخش تقسیم کرده است؛ یکی حقوق، مطالعه ادبیات ایران و جهان، تحصیل زبان (علاقه مند به یادگیری زبان های دیگر) و بازی شطرنج. شطرنج باز مشتاق در جوانی که در این میان فقط قسمت یادگیری زبان کم شد، بازی شطرنج را حذف کرد و کم کم به سمت ادبیات و حقوق رفت و کار در رشته حقوق را برگزید و ظرافت و ظرافت بیشتری پیدا کرد. با گذشت زمان.

شهریار مفتون نیمه سنتی را می پوشاند

وی با اشاره به اینکه مفتون گرایشی دوگانه بین سنت و بدعت دارد، ادامه می دهد: از زمانی که شهریار در سال 1333 به تبریز سفر کرد، مفتون با شهریار آشنا و دوست شد و شهریار نیمی از مفتون سنتی را پوشش داد. اما در این سالها در سفر به تهران با شاعران نیمایی و نو سنت گرایان معتدل مانند محیری، احوان، شاملو آشنا شد و از نیمی نیز دیدن کرد. موتون در این دوره با این دو گروه دوستی داشت که نشان از گرایش های ادبی و فکری او دارد. مفتون بخش آرمان‌گرایانه‌ای داشت و با دوستی با غلامحسین ساعدی، صمد بهرنگی و جلال احمد و دیگران و ارتباط با برخی از روشنفکران آن دوره، منوچهر مرتضوی، راه آرمان‌گرایی را در پیش گرفت. اندک اندک اندیشه های نوگرایانه امینی شدت گرفت و شاعر نامی نیمایی در آن دوره شد.

«مفتون امینی» به فرهنگ لغت ترکی شعر نمی گفت

کامیا عابدی

عابدی اشاره می کند که مفتون کمی دیرتر از معاصرانش با شعر نمر ارتباط برقرار کرد، اما به محض ورود، به سرعت خود را تثبیت کرد. مفتون با حوصله و درایت خاصی دوران آرمان گرایی را که معمولاً به آن دوره ایدئولوژی یعنی دوره آمیختگی شعر و سیاست می گویند و دهه 1970 یعنی دوره دوری جستن از ایدئولوژی، شعر را پشت سر گذاشته است. و اختلاط تحقیرآمیز، همچنین در این دوره بود که فضای شعر نیمایی به سمت شعر بای رفت.

فصل مشترک مفتون با بیژن جلالی

وی در پاسخ به حضور طنز در شعر موتونگ گفت: نگاهی فلسفی و بازتابی روزمره در شعر او وجود دارد که در این قسمت فصل مشترکی با بیژن جلالی پیدا می کند. تأملات او شعر او را به فلسفه به معنای حکمت نزدیک می کند، چنانکه مرحوم دکتر براهنی مفتون را «حکمت سینه» (حکمت مبتنی بر آفرینش زنده) نامیده است.

عابدی خاطرنشان کرد: ما فوتونگ شاعری توصیفی است اما همیشه از توصیف استفاده نمی کند. گاهی از اختصارات نیز استفاده می کند. در شعر اسپایدش این حالت، یعنی رفت و برگشت وصف و ایجاز مشهود است، اما در کهن ترین شعر استفاده از تمثیل، علاوه بر توصیف، در شعر مفتون بسیار مشهود است. به نظر می رسد مفتون علاقه مند است که داستان را در ذهن خود پرورش دهد، آن را برجسته کند و پیام خود را منتقل کند.

موضع شعری مفاتونگ شبیه موضع حافظ است

وی تصریح می کند: یکی دیگر از ویژگی های موتون امینی این است که از نظر شاعری به حافظ نزدیکتر است تا مولانا. شعر مولانا حالت انفجاری دارد که بسیاری از شاعران تا آنجا که به شعر مربوط می شود تحمل آن را ندارند. حافظ شاعری است که خرد او را هدایت می کند. مفتون امینی در دهه 1980 وسواس خود را کنار گذاشت و یادداشت های خود را درباره حافظ منتشر کرد که به نظر می رسد نتیجه اعتقاد او به روح، زبان، اندیشه و ساختار حافظ است.

این منتقد ادبی با بیان اینکه همه نوع شعر را تجربه کرده است، اظهار کرد: بسیاری از شاعران نمی توانند چنین شرایطی را تحمل کنند، زیرا پرداختن به اشعار گوناگون موجب آشفتگی و ایجاد احساسات شدید در روح، اندیشه و زبان شاعر، تضاد و تداخل ژانر می شود. مفتون امینی به هیچ وجه به تضاد نمی رسد و مرزهای این ژانر و سبک را با دقت رعایت می کند.

عابدی خاطرنشان می کند: یکی از ویژگی های مفاتون توانایی او در بحث فنی در حوزه شعر معاصر به ویژه شعر سپید است. یعنی بر اساس ساختار شعر خوب بحث و جدل می کند.

وی در پایان گفت: مفتون امینی از شاعران تأثیرگذار و نامدار نوگرای ماست، خوش زندگی می کند، انصافاً خوب کار می کند. او به وعده هایش عمل کرد و معتقد بود که حرف هایش قوی تر از هر چیز دیگری است. یک شاعر باید به کلمه احترام بگذارد و مفاتون امینی برای آن احترام مقدسی قائل است و نشان داده است که شعرهایی که می سراید چندین رنگ مختلف دارد.

«مفتون امینی» به فرهنگ لغت ترکی شعر نمی گفت

آیه عبادی

بهاءالدین خرمشاهی که نتوانسته بود در این مراسم شرکت کند پیامی ارسال کرد که مهدی مظفری ساوجی آن را اینگونه خواند: آیه ای در باب ادب و ادب است، حضرت مفتون استاد بزرگ حیا بدون خودنمایی و انفاق و دوستی با ایران است. نه بهبود خود بدون حتی خواندن شعر یکی دیگر از مخالفان پیوریتن به نام بیژن جلالی بود.

عشق من به او و شعرش حدود 60 سال است و دوستی ما بیش از 40 سال است. او یکی از معدود جفت های روح من است. حالا او فقط ساکت و بی ادعاست و انتخاب بی دلیل از سوی تماشاگران مساوی با قدیس بودن است.

دایره المعارف 16 جلدی شیعه که تکمیل آن 40 سال طول کشید، هر دوشنبه یک جلسه عمومی برگزار می کند که به طعنه آن را روز علما می نامیم. مفتون امینی یکی از حاضران در این جلسات سبک، روان و بی تکلف بود و به نظرم مفتون تقریباً 10 سال غالباً پیوسته و گاه گسسته بود و حتی یک بار هم شعر نخواند. به خاطر عشقی که به شعر دارم، مخصوصاً اشعار تمیز و بلند و مفصلش و اینکه چه استادی دارد، او را به خواندن شعر یا اشعاری با عشق و احترام و احترام دعوت می کنم. سپس پنهانی نفس راحتی کشید، مخصوصاً که هیچ کس آینده را ندیده، اصلاً آینده ای وجود ندارد و یک بار که اتفاق می افتد تبدیل به حال می شود. به احترام آداب و رسوم آنها شعر هم نخواندم.

همیشه بهار است و حال و هوای او همیشه همین است. بدون هیجان، بدون پچ پچ، بدون خرافات، بدون فراز و نشیب. این شعر در مورد ادب و آداب است. حضور ایشان جایی برای تحمیل و دوگانگی نمی گذارد، وعده های طنز یک دوست در یک دوستی چهل ساله می آید و می رود، تلفنی صحبت می کنیم و علاقه من به حضرتش اجازه نمی دهد فاصله تماس هایم از سی چهل بیشتر شود. روزها. من بیشتر از آنها زنگ می زدم و فکر می کردم مودبانه و تحقیرآمیز است. او بحث را آغاز نکرد، اما در آن شرکت کرد. او درگیر خاطرات نیست. در عوض، او کمتر از حد متوسط ​​پرداخت می کند. »

وی سپس شعری را که خرمشاهی به مفتون گفته بود برای حاضران خواند و مفتون نیز در پاسخ به او شعری گفت.

حسین ریاضی سرپرست مجله آذری نیز در مورد اشعار آذری مفتون صحبت کرد.

«مفتون امینی» به فرهنگ لغت ترکی شعر نمی گفت

مشاوره حقوقی برای شیفتگان فارسی

وی با اشاره به آشنایی خود با مفتون امینی از طریق پدرش حسن ریاضی و بزرگداشت و افتتاح دفتر «آجی چای» مفتون که به همت مجله آذری برگزار شد، گفت: آذربایجان از عظمت جانشین خود قدردانی می کند، پسر تمام تلاش خود را کرد.

رازی خاطرنشان کرد: مفتون یکی از داوران مطرح ایران است. وی به عنوان قاضی در شهرهای تهران، تبریز و مراغه فعالیت داشته است. به دلیل تحصیلاتم در مورد نظرات آنها تحقیق می کنم. متون قانونی اغلب عربی خشک هستند، اما مافتون به زیبایی می نویسد و در صورت امکان از فارسی استفاده می کند. وقتی متن را می خوانی، انگار شعر و داستان می خوانی. یاد آذربایجان و ایران پسر خلف باد.

شعر ترکی مفتون ضعیف نیست

مرتضی مجدفر درباره آشنایی خود با شعر ما فوتونگ گفت: آقای صفجی گفته ما فوتونگ فردی منزوی است اما من معتقدم که ما فوتونگ دارای اضطراب است، اگر اضطراب او را درک کنید متوجه می شوید که ما فوتونگ یک فرد منزوی نیست. افراد منزوی.

سپس به دیدار با مفتون در مجله آذری اشاره کرد و گفت: گاهی 6 ساعت تمام اشعار مجله را می خواند و بسیار حوصله داشت، البته به شرطی به مطب می آمد که اگر نیامدم بیاور. بازگشت. مافوتون شکلات و شیرینی دوست دارد، همسرش به دلیل دیابت او را متوقف می کند. در نمایشگاه وقتی به غرفه می آمد، مخفیانه می گفت: «بنون بشین قاتین، بییریکیدنه شیرینی ییم» (مشغولش کن، یکی دو تا نبات می خورم). شوخی می کرد.

مجدفر در بخشی دیگر از سخنانش خاطرنشان کرد: برخلاف برخی که فکر می کنند شعر ترکی مفتون شعر قوی نیست، به نظر من شعر مفتون شعر مردمی و ماندگاری است چون از فرهنگ لغت برای گفتن شعر استفاده نمی کرد، می خواست استانبول را بیاورد. ترکی و این دو کلمه در جمهوری آذربایجان ترکی است، اما او از زبان های ساری و جاری مردم تبریز، ارومیه و زنجان استفاده می کند. در زندگی یک شاعر مهم است که شعرهایش ضرب المثل شوند. باید در ستایش شعر فارسی و ترکی تلاش کنیم.

«مفتون امینی» به فرهنگ لغت ترکی شعر نمی گفت

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا