فرهنگ و هنر

ناهاری که شب به دست رزمندگان می‌رسید

اختلاف ارتفاع (جاده) حدود نیم متر تا یک متر است و حرکت خودرو از پایین به بالا بدون یدک کشی توسط لودر غیرممکن است.

به گزارش patc، با تصرف ارتفاع پیرامونی آن و عبور از رودخانه عریض قلعه چولان در عملیات نصر 8، می توان موقعیت خود را در منطقه غرب رودخانه گسترش داد و گامی اساسی به سمت سلیمانیه برد. برای این کار باید بلندای قمیش، دولبشک و آغلو را تصرف کرد.

با شروع فصل زمستان و ارتفاعات برفگیر منطقه هر اقدامی غیرممکن به نظر می رسد و شرایط جنگی کنونی انجام هر چه سریعتر آن را می طلبد. از آنجایی که نیروهای اپوزیسیون عراقی متحد با ایران در معرض خطر تهاجم نیروهای عراقی قرار دارند، اگر مناطق وسیعی از نفوذ آنها به تصرف دشمن درآید، بسیاری از راه حل های خود را تعطیل خواهند کرد. با توجه به این ضرورت، سپاه پاسداران عملیات بیت المقدس 2 را در جبهه شمال غرب در 4 آنلاین 1366 طراحی و اجرا کرد.

نیروهای خودی در این عملیات موفق شدند حدود 70 درصد از اهداف منطقه مانند ارتفاعات ویوران، ارتفاعات کومیش و ارتفاعات گالاله را علیرغم سرمای شدید و سفر سخت به تصرف خود درآورند.[۱]

شرایط آب و هوایی بد

وی افزود: یکی از موضوعات اصلی عملیات، مسائل مربوط به عقبه و راه است که با توجه به شرایط فصلی و بارندگی زیاد و تاثیر آن بر جاده های منطقه اهمیت ویژه ای دارد.

قبل از عملیات، جاده اطراف جزیره فقط به نام عقبه در قرارگاه نجف شناخته می شد و اینکه آیا نیروهای این قرارگاه نیاز به بازجویی داشتند یا خیر.

بارندگی های متناوب قبل و حین ساخت و ساز باعث بارش باران و برف و شسته شدن خاک جاده و تشکیل گل و لای زیادی شد که شرایط جاده به ویژه پیچ ها را بدتر کرد و رفت و آمد را نامناسب کرد. مشکل جدی تر است.

با تغییر مانورهای قرارگاه قدس که جوابگوی عقبه ایده آل قرارگاه نبود، نیروهای تحت امر قرارگاه نیز از عقبه دایره ای آن استفاده کردند که باعث افزایش ترافیک و در نتیجه ترافیک سنگین در جاده شد.

واحدها از رانندگان کم تجربه در دوربرگردان استفاده می کنند؛ هر روز خودروهای زیادی در جاده پارک می شوند که باعث ایجاد ترافیک می شود. از سوی دیگر شرایط نامساعد جوی و عدم امکان استفاده از نیروی هوایی برای کمک به حمل و نقل، نیاز نیروها به استفاده از دوربرگردان به عنوان تنها جاده بین دو پایگاه را افزایش داد.

عصر به ناهار رزمندگان رسید!

مجموعه این عوامل منجر به ترافیک سنگین و اغلب ترافیک طولانی مدت چندین کیلومتری در منطقه شد که تا پاسگاه پلیس ادامه داشت، جایی که نیروها در جابجایی نیروها و امکانات با مشکلات جدی مواجه بودند. از این رو نیروها از مرحله دوم به طور مکرر نیروهای خود را از پل امام رضا (ع) اطراف آن به سمت پیاده رو جابجا کردند که در کاهش توان نیروها تأثیر بسزایی داشت. در اغلب موارد تحویل ناهار نیروها در عصر به نیروها یکی از مشکلات تلقی می شود.

با وجود اقدامات مختلف از جمله راهداری یکطرفه و استقرار نگهبان در هر نوبت، مشکل عقبه حل نشده باقی ماند و تا پایان عملیات ادامه داشت. جاده روزهای آخر به شدت فرو ریخته و جاده ای که چندین پیچ می پیچد پله ای شده است.

اختلاف ارتفاع (جاده) حدود نیم متر تا یک متر است و حرکت خودرو از پایین به بالا بدون یدک کشی توسط لودر غیرممکن است.

آنچه رسانه های خارجی درباره بیت المقدس 2 می گویند

تحلیلگران سیاسی-نظامی عملیات بیت المقدس 2 را نوعی فریب یا متلاشی شدن نیروهای عراقی از جبهه جنوبی می دانستند.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت: ایران برخلاف معمول، پس از تمرکز بر جنوب در فصل زمستان، در شرایط بسیار سرد عمل کرده است.به گفته منابع غربی، هدف ایران از این حمله، وادار کردن عراق به گسترش بیش از حد نیروهای زرهی خود بوده است.

روزنامه کویتی رای العام نیز در سرمقاله ای نوشت: حمله ایران به کردستان عراق با هدف انحراف توجه از بسیج گسترده نیروهای ایرانی در جبهه جنوبی عراق بود.

بی‌بی‌سی نیوز در تحلیلی نزدیک به ایندیپندنت، اقدامات ایران در جبهه شمالی را مقدمه‌ای برای عملیات در جنوب می‌داند و می‌گوید: «اقدامات نیروهای ایرانی در شمال می‌تواند مقدمه‌ای برای حملات جدید در این شهر باشد. بصره “[۲]

منبع:

[۱] رشید، محسن، اطلس جنگ ایران و عراق: جنگ فشرده زمینی، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ چهارم، 1395، ص 97.

[۲] اردستانی، حسین، ایزدی، یدالله، دفتر خاطرات جنگ ایران و عراق: نبرد بزرگ زمستانی در جبهه شمالی (عملیات بیت المقدس 2) ش 1-13، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، اول. چاپ 1388، ص 154، 182 صفحه.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا