عمومی

نقش«مفصل‌بندی» مفاهیم در گفتمان انقلاب اسلامی

در همایش های گذشته، «اسلام ناب» به عنوان دال کانونی و محوری «گفتمان انقلاب اسلامی» و دال های شناور آن مانند «آزادی»، «عدالت»، «اخلاق»، «معنویت»، «عزت»، «تقوای سیاسی» به بحث «عقلانیت» و «انتظار» پرداختیم و در این بخش به مفهوم انقلاب اسلامی و «بیان» علائم شناور می پردازم.
در پزشکی به آن «گزیدن» می گویند. به معنای مفصل بین دو استخوان است. رباط هایی که استخوان ها را به هم متصل می کنند. در پزشکی آنقدر از این مفاصل صحبت می کنند که گاهی می گویند همه انسان ها و موجودات زنده به خاطر همین مفاصل وجود دارند. اگر آن‌ها نباشند، انسان‌ها اصلاً حرکت نمی‌کنند، نمی‌توانند کاری انجام دهند.
ورزشکاران را می بینید؛ دوندگانی که دوی های استقامتی انجام می دهند یا وزنه بردارانی که 300 کیلوگرم را بلند می کنند، این توانایی ها به دلیل وجود همین مفاصل است. در بدن انسان برخی از مفاصل مانند دست و پا بسیار فعال هستند و برخی از مفاصل اصلاً قابل مشاهده نیستند، اما بسیار خوب عمل می کنند، بنابراین افراد می توانند کارهای مختلفی را انجام دهند.
گفتمان انقلاب اسلامی مفاهیم و دال های شناور خود را می رساند، مانند «آزادی»، «عدالت»، «اخلاق»، «معنویت»، «عزت»، «تقوای سیاسی»، «عقل» و … «بیان». و یک پیکربندی ایجاد می کند و اگر به این “مشترک” توجه کنیم می بینیم که انقلاب واقعاً در این زمینه شاهکاری کرده است.
انقلاب اسلامی در بحث «تلفظ» هنر زیادی به خرج داد و از طریق همین تلفظ ها توانست آثار زیبایی خلق کند. اگر انقلاب اسلامی نبود شاید این ترکیب ها به ذهن کسی نمی رسید. دلیلش این است که او نیامده است. البته در برخی قسمت ها نمی توانیم این ترکیب ها را به خوبی حفظ کنیم. مشکل داره به قول معروف دیسکش خرابه.
«عدالت» و «آزادی» شعار اصلی انقلاب اول بود، انقلاب از عدالت و آزادی صحبت کرد و گفت که این نوع آزادی در تقابل با فلسفه های لیبرال و سوسیالیستی است و معنای جدیدی به خود می گیرد. اما ما به جای مراقبت از این اتحاد، آنها را از هم جدا کرده ایم و عدالت و آزادی یک مفهوم واحد است، آنها با هم هستند، جدایی ناپذیرند. آنها را جدا کنید و همه آنها را خراب کنید.
متأسفانه عده ای وارد جریان سیاسی ما می شوند و خود را روشنفکر می کنند و عده ای هم مذهبی. هر دوی آنها اشتباه می کنند. برخی می گویند در آزادی عدالت وجود ندارد. عده ای هم می گویند ما این نوع آزادی را نمی خواهیم، ​​شعار عدالت را سر می دهند و آزادی را زیر پرچم عدالت بر قربانگاه می گذارند. بعدها مقام معظم رهبری فرمودند که هم عدالت و هم آزادی کلیدواژه های طبیعی انقلاب بود.
این ترکیبات، به عنوان مثال، “آزادی معنوی” پیشنهاد شده است. ما در دنیا چیزی به نام آزادی معنوی نداریم. این آزادی در واقع مادی نیست. بی خدایی سطحی نیست. این دقیقاً همان عبادت خداست. این در هیچ کجای دنیا نیست و هیچ کس ادعای آن را ندارد. یا «معنویت اخلاقی»، «معنویت عقلانی»، آن ترکیبات به سادگی در دنیا بی ربط هستند. می گویند ما یک نوع عقلانیت داریم که عقلانیت ابزاری است. اما انقلاب نشان می دهد که ما به دنبال عقلانیتی هستیم که ریشه در معنویت و اسلام داشته باشد.
قبلاً این اصطلاح اصلاً محبوب نبود. روشنفکران کسانی هستند که در میان ادیان قرار دارند. زیرا چه کسی می تواند روشنفکری را که بر اساس عقل انسانی می اندیشد خطاب کند؟ مذهبی نیست به او می گویند روشنفکر. این یک اصطلاح در دنیای غرب است که به افرادی که از کلیسا، دین، خدا و پیامبران می گذرند، روشنفکر می گویند. در کشور ما قبل از انقلاب به برخی از افراد کم تقوای دانشگاهی و تحصیلکرده، روشنفکر می گفتند. بعد از انقلاب ثابت شد که روشنفکر دینی داریم. ما علم دین داریم.
متأسفانه عده ای با ادبیات فریبنده به علمای دین و روشنفکران دینی حمله می کنند. امروز می گویند اینها متناقض است، اضافه نمی کنند. و اینها نتایج انقلاب اسلامی است. عده ای به سادگی تسلیم شدند و پذیرفتند نتیجه چه شد؟ هرکسی بخواهد خودش را روشنفکر بگذارد انگار باید دین را پاس کند اما می گویند از آخوندها در مورد دین بپرسید و آخوندهای ما قبول می کنند که من مذهبی هستم و می گویند من روشنفکر نیستم، من یک دیندار و یک عالم دینی هستم. این دوگانگی به وجود می آید. در واقع می خواهم بگویم که انقلاب اسلامی ترکیب هایی را انجام داد، اما عده ای آمدند و این ترکیب را تبدیل به تجمل کردند و منزوی کردند.
یکی از این ترکیب های زیبایی که انقلاب ها ایجاد می کنند تقوای سیاسی است. حالا خیلی از اولیای ما می گویند این چیست؟ تقوای سیاسی چیست؟ تقوا تقوا است. چرا سیاست را با آن مرتبط می کنید؟ نتیجه این است که سیاستمداران بی خدا ما چه مشکلاتی برای نظام و انقلاب ایجاد کرده اند.
مقوله عزت، در جلسه ای بحث کردیم، این عزت یک بحث اخلاقی است، مرجعیت یک بحث اخلاقی است. در عین حال یک امر معنوی است. در عین حال مقوله ای مبتنی بر عدالت است. چنین چیزی در جهان ناشناخته است. آنها به ما خندیدند که سعی کردیم این بحث را مطرح کنیم. بنابراین، این صورت‌بندی‌ها و تمهیدات ایجاد شده بین مؤلفه‌های مفهومی انقلاب، در واقع آثار بزرگ انقلاب اسلامی است.
پیوند بین مفاهیم بنیادین انقلاب این است که هیچ یک از آنها به تنهایی نیستند. همه اینها مانند مهره هایی هستند که روی تسبیح بسته شده اند. اگر آن را جدا کنیم، از بین رفته است. آن وقت دیگر هرگز آن را پیدا نخواهیم کرد. اگر یکی بگوید من اصلاح طلب هستم، دنبال آزادی هستم، کاری به عدالت ندارم. در واقع او آزادی خود را از دست می دهد. یعنی چیزی را که به دنبالش بود از بین می برد. این دیگر آزادی انقلابی نیست. انقلاب در گفتمان تعریف نمی شود، انگار یک اصولگرا آمد و گفت من دنبال عدالت هستم، کاری به آزادی ندارم، عدالت را از دست داد. چون یکی از مهره های تسبیح را برداشت و گم کرد، خیانت بزرگی به انقلاب اسلامی.
منظور سعدی از اینکه انسان اعضای یک بدن هستند چیست؟ این بدان معناست که مردم آسیب نخواهند دید. اگر مردم در جامعه باشند، اگر در جامعه باشند، اگر یاور و یاور ارگانیک باشند، آن وقت مردم معنای خودشان را پیدا می کنند. اما اگر انسان ها در جامعه گرد هم نیایند، اگر یک کل را تشکیل ندهند و تنها در این بیابان ها زندگی کنند، انسانیت انسان ها شکل نمی گیرد. طبیعت انسان این است که در جامعه زندگی کند. اگر بین مردم تفرقه بیندازید، اصالت آنها را از بین می برید. شما مهره ها را بردارید و آن تک دانه ها فایده ای ندارد.
بنابراین وقتی این ارتباط با دال ها و مفاهیم شناور مورد بحث قرار می گیرد، «جمهوری اسلامی» به حقیقتی تبدیل می شود که در هیچ کجا وجود ندارد. این حقیقت اینجاست و این حقیقتی است که باید از آن دفاع کنیم.
متأسفانه کسانی در دنیا هستند که اصطلاحاتی مانند تروریسم را به ما معرفی می کنند که دنیا از آن متنفر است. چرا؟ چون ما نمی توانیم فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی را با ترکیب این کلمات معرفی کنیم و بگوییم ما ملتی هستیم با آزادی، عدالت، روحیه، استقلال، دنبال رفاه هستیم، بهترین اقتصاد را می خواهیم، ​​ما عقلانیت داریم، اخلاق داریم، افتخارات، انتظارات و غیره از بین همه چیزهای اصلی دنیا، ما بهترین ها را داریم. ما هم این ترکیب را داریم. این ترکیب برای ما یک برند است. بی نظیر است. هیچ کس دیگری ندارد. هر یک از آنها را می توان یافت. اما این مجموعه با هم و مرتبط با هم هستند و بیان این ارتباط نزدیک در جایی نیست، نمی توانیم این را معرفی کنیم.
در بحث کلام توضیحی هست، می گویند وحدت جمع. یعنی شما تصوری از کثرات دارید، چیزهای پراکنده ای دارید که در یک جا جمع شده اند. وقتی متحد می شود، موثر می شود. اگر بشریت به عنوان یک کل جمع شود، کل کار می کند. اگر همه مردم قدرت خود را متمرکز کنند، قدرت وجود خواهد داشت.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: قبل از انقلاب هر یک از مردمان ما طعمه گرگ تفکر لیبرال غربی شدند. امام احمد همه را به هم وصل می کند و به قول امام راحل می شود «ید واحده» و به تعبیر قرآن «یدالله فوق ایدیهم» می شود. وقتی این دست دست خدا شد، دست دیگری نمی تواند از آن پیشی بگیرد. چه زمانی می توان به «اسلام علیه شما و لا یقینا» دست یافت؟ وقتی همه امت مسلمان واقعاً به اینجا می آیند تا متحد شوند. ظهور انقلاب اسلامی این پدیده انحلال در وحدت و وحدت در واقعیت را ایجاد کرد.
ما نسبت به سبک زندگی اعلام شده توسط انقلاب اسلامی غافل بوده ایم تا این که سبک زندگی غرب و آزادی غرب در مقابل چشمان ما ظاهر شده است. برخی از فرزندان ما مدعی آن سبک زندگی و آن آزادی هستند. حالا ایستاده ایم، کاری نمی توانیم بکنیم. این بحران ساخته خود ماست، تقصیر کسانی است که به مفهوم انقلاب و نتیجه آن یعنی ترکیب انقلاب توجه نکردند. آزادی سلب شده است. حالا به نسل جوان بگویید که آزادی در دین ماست. او به شما می خندد، او اصلا گوش نمی دهد. بگو دین یک سبک زندگی می آورد و شما را مسخره می کند.
امروز همه ما باید مراقب ارزش ها و مفاهیم انقلابی باشیم و از هرگونه اشتباه و تحریف مفاهیم انقلابی جلوگیری کنیم. این ترکیبات و عباراتی که انقلاب ایجاد کرد باید حفظ شود. یعنی همان انقلابی گری که مقام معظم رهبری در بیانیه فرمودند. قدم دوم بسیار زیباست، انقلاب تغییر است، نشاط، براندازی، تغییر اساسی است. انقلاب یعنی همین. انقلاب به معنای ناسازگاری، بی ثباتی و روحیه ناآرام است. این روح ناآرام هرگز در صلح و صفا و بی تفاوتی جمع نمی شود.
وی در پایان گفت: امروز انقلاب اسلامی پسرفت هایی را پشت سر گذاشته و همچنان دارای نظام انقلابی است. یعنی دستیابی به نظام سیاسی، رسیدن به جمهوری اسلامی، تشکیل حکومت، ایجاد سبک زندگی و در عین حال انقلابی بودن جزء ترکیب انحصاری اسلام است. انقلابی که در هیچ جای دیگری نخواهید دید، مسئولیت همه است. حفظ و حراست از این ترکیبات انحصاری، انقلاب اسلامی است.

دکمه بازگشت به بالا