عمومی

نقش ملت در حکومت چیست؟

* مرحوم آیت الله اسماعیل صدر در بررسی قانون جزای اسلامی عبدالقادر عود فرمودند که از جمله مواردی که بین امام و حکومت اختلاف است، نظر عموم فقهای شیعه چنین است. از دیدگاه شیعه، امامان بر اساس آیات الهی هستند. از زبان پیامبر جاری می شود، اما امت اسلام بدون پیامبر و امام معصوم به شکلی در می آید که امت اسلامی می پذیرد و از آن خرسند است. انتخاب رئیس دولت اسلامی با رأی و انتخاب امت اسلامی تعیین می شود.

جمعه 8 دی 1366 نمایندگان امام دبیرخانه مرکزی ائمه اطهار(ع) در استفتائی از ائمه اطهار پرسیدند که فقهای جامع الشریعت از چه جهت متولی جامعه اسلامی هستند؟

ائمه در پاسخ، ولایت را به اشکال مختلف تفسیر کردند و در نهایت تشکیل حکومت اسلامی را منوط به رأی اکثریت مسلمانان دانستند که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است.

در پاسخ امام دو نظریه در مورد ولایت کبیره مطرح شد: یکی اثبات اصل شورای اعظم فقهای سنتزی و دیگری اینکه فقهای ترکیبی برای ولایت درخواست کنند و حکومت تشکیل دهند. امام رای اکثریت مسلمانان را برای تشکیل حکومت اسلامی لازم دانستند. از قدیم الایام، یعنی از ابتدای پیدایش شریعت اسلام، رأی و نظر اکثریت مسلمانان در حکومت اسلامی برای بیعت با ولی یا خلیفه مورد توجه بوده است.

بر اساس نظریه کارآمدی، نقش مردم در حکومت اسلامی نقشی بلامنازع است و بدون نظر و رضایت مردم، حکومت اسلامی در عمل تشکیل نمی‌شود و در صورت تشکیل، زمانی آشکار می‌شود که اکثریت جامعه مسلمین موافق است وقتی تشکیل چنین حکومتی لازم باشد، امکان تشکیل حکومت اسلامی را فراهم می کند.

اکثر فقها برای توجیه لزوم توجه به خواست امت در تشکیل حکومت اسلامی به اصل معروف انقیاد اشاره می کنند و به آن استدلال می کنند که می گوید: وقتی مردم بر اموال خود مسلط می شوند نباید بدون رضایت آنها را گرفت. . وی نتیجه گرفت که در راه اول بر روح خود مسلط می شوند تا هیچ کس نتواند بدون رضایت آنها آزادی آنها را محدود کند یا خود را بر آنها تحمیل کند و از طرف دیگر بدون گرفتن مال و جان مردم و تعیین حدود در آزادی مشروع آن، تشکیل حکومتی که برای بقای حیات اجتماعی بشر لازم است، غیرممکن است و از این رو لازم است که حکومت متصدی امور و حکومت باشد، به انتخاب مردم، یا حداقل پذیرفته شده و راضی باشد. توسط مردم

تشکیل و ادامه حکومت به زور و بدون رضایت مردم، علاوه بر اینکه مردم را نسبت به دولت و رهبران آن بدبین می کند، پایه های آن را متزلزل می کند. بدون شک در این صورت نه تنها هزینه اضافی بیت المال که دولت به آن وابسته است، بلکه فعالیت های فرهنگی و غیره را نیز نمی توان قوی و مؤثر انجام داد، زیرا لازمه این فعالیت ها مقبولیت عمومی است. ، که گویا دولت فاقد آن بود.

پذیرفتن تأسیس یا ادامه حکومت اسلامی به قیمت بدبینی مردم نسبت به اسلام و در نتیجه کاهش نفوذ و نفوذ دین بر مردم، غیرعاقلانه و حرام است، زیرا هدف اصلی از تشکیل حکومت اسلامی این است که حکومت اسلامی حکومت باید توسط مردم برپا شود و اسلام را گسترش دهند. سعادت فردی و اجتماعی است و بدیهی است که با تشکیل حکومت اسلامی چنین هدفی یا تداوم آن بدون رضایت مردم قابل تأمین نیست و اگر با استقبال مردم همراه نباشد موجب نقض غرض و پایمال شدن اهداف دینی خواهد شد، لذا مطلقاً جایز است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره به امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: ولایت من امّت از آن توست، پس اگر ولایت تو را پذیرفتند و در صلح و صفا با حکومت تو موافقت کردند، امور آنان را به دست بگیر. و اگر با شما مخالفت کردند، بگذارید آنچه را که دارند حفظ کنند.

با توجه به اصول و مبانی تعیین شده در شیوه حکومت داری حکومت اسلامی، آنچه امروز نیازمند توجه بیشتر است، اساس تشکیل حکومت دینی است که یکی از اساسی ترین ارکان اراده حکومت اسلامی و افکار عمومی است. . مردم. از نظر پیامبر(ص) تعریف می شود که اعمال حکومت و حاکمیت امیرالمومنین(ع) حتی در زمان حضور امام معصوم(ع) مورد قبول مردم است و حکومت اینگونه است. اعدام نیاز به توجه دارد بهترین دلیل اراده اوما.

تحلیل مبانی نهادی جمهوری اسلامی ایران = محمدجواد اریستو / حکومت و حکومت در اسلام = NKS لمبتون، ترجمه دکتر مهدی فقیهی

وکیل – شیراز

6565

دکمه بازگشت به بالا