نوآوری‌ها و روندهای جدید در انیمیشن بازی‌های ویدئویی

دنیای بازی‌ها، به یکی از بزرگ‌ترین مراکز تعامل در جهان تبدیل شده که در آن بازیکنان، بینندگان و سازندگان در انبوهی از ارتباط، توجه و فعالیت گرد هم می‌آیند. در دهه ۷۰، با ظهور بازی‌های آرکید (Arcade)، گیمرها به تکنولوژی روی آوردند. این دوران شاهد آغاز یک سفر فناورانه بود که از گرافیک‌های پیکسلی و بازی‌های ساده، به سرزمین بازی‌های سه بعدی پیچیده و تجربیات واقعیت مجازی رسید.

بازی هوش مصنوعی اندروید |هوش مصنوعی در بازی ها

تا دهه ۸۰ با عظیم شدن بازی‌های کنسول و ظهور نخستین نسل کامپیوترهای شخصی، صنعت بازی سازی به سمت تنوع و پیچیدگی گام برداشت. دهه ۹۰ با رشد شگرف بازی‌های سه بعدی و اینترنت، پیشرفت‌های بیشتری حاصل کرد. این دوره با به وجود آمدن اولین بازی‌های آنلاین تجربه گیمینگ را فراتر برد و گیمرها به یک دنیای پر از امکانات دسترسی یافتن.

با ورود به قرن ۲۱ و ظهور بازی‌های موبایل و تجربیات واقعیت مجازی، صنعت بازی سازی به یک مرحله‌ی جدید از تحول رسید. تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی و واقعیت افزوده به بازی‌ها ابعاد جدیدی از تعامل و تجربه کاربری را اضافه کردند. امروزه، ادغام هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، و تکنولوژی‌های رمزنگاری به دنیای بازی یک بُعد جدید از عمق و امکانات را معرفی کرده است.

اکثر بازی‌ها از عناصر طراحی جدیدی استفاده می‌کنند و اگرچه ممکن است برخی مفاهیم آن‌ها جدید نباشند، اما در کنار هم قرار گرفتنشان، یک مفهوم جدید و کاملاً غیربدیهی ایجاد می‌کند. برای درک بهتر این موضوع، یک ربات مکانیکی خاک‌برداری را در نظر بگیرید که برای پسربچه های ۵ تا ۹ سال طراحی شده است.

این ربات را می‌توان به‌عنوان یک پتنت طراحی به ثبت رسانید. به‌عنوان یک مثال دیگر، به بازی «Tetris» دقت کنید؛ این بازی معروف، شامل بلوک‌هایی با اشکال مختلف است که در صورت تشکیل یک سطر کامل از بلوک‌های مشابه در کنار یکدیگر، آن سطر حذف می‌شود. اگرچه مفهوم اتصال بین بلوک‌های مختلف آن‌چنان جدید نیست، اما ظاهر کلی بازی دارای عناصر زیبایی‌شناسی است که آن را از سایر بازی‌ها متمایز می‌کند. به همین دلیل، این بازی مستعد ثبت به‌عنوان یک پتنت طراحی است.

در مجموع، باید چنین نتیجه گرفت که انتخاب یکی از گزینه‌های یاد شده و یا ترکیبی از آن‌ها، به استراتژی‌های سازندگان، ماهیت بازی و فناوری‌های بکار گرفته شده در آن وابسته است و حتی در بسیاری از موارد، می‌توان ترکیبی از گزینه‌ها را استفاده نمود. برای مثال، شخصیت یا سناریوی بازی را از طریق حقوق کپی‌رایت تحت حفاظت قرار داد، طراحی منحصربه‌فرد بازی را به‌عنوان یک پتنت طراحی به ثبت رسانید و مجموعه بازی را نیز، تحت پوشش یک علامت تجاری درآورد.

پس از اینکه فناوری بلاک چین کاربرد بیشتری را در بین صنایع، به خصوص صنعت گیم تجربه کرد، NFTها به عنوان یک مدل اشتراک سود قابل توجه ظاهر شدند. NFT در بازی منجر به ایجاد فرصت‌های نامحدود برای سرمایه‌ گذاران و گیمرها شده است و می‌توان از آن برای کسب درآمد در بازی هم استفاده کرد.

بازی‌های NFT به بازی‌های play-to-earn معروف هستند که یعنی شما از طریق انجام بازی کسب درآمد خواهید داشت. بازی‌های play-to-earn، بازی‌های آنلاینی هستند که به بازیکنان اجازه می‌دهند با مبارزه با دیگر بازیکنان و پیشرفت در سطوح مختلف بازی، جوایزی با ارزش واقعی کسب کنند. این پاداش‌ها به شکل دارایی‌های درون بازی مانند توکن‌های رمزنگاری، سلاح‌ها و سایر NFTها هستند.

بازیکنان همچنین می‌توانند NFT‌هایی را با تقاضای بالا از بازیکنان دیگر خریداری کنند و قبل از فروش مجدد، آن را تا زمانی که ارزشش افزایش یابد، نگه دارند. یک نمونه کامل از یک بازی NFT که درآمدزا هم هست، بازی Axie Infinity است.

آزمایش کاربردهای واقعی هوش مصنوعی در بازی‌های کامپیوتری

آلفاگو (AlphaGo)، نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی، با شکست دادن قهرمان جهانی بازی Go یعنی Lee Sedol، نشان داد که با داشتن داده‌های بسیار زیاد، کامپیوتر می‌تواند استراتژی‌هایی را تولید کند که به ذهن هیچ انسانی نمی‌رسد! اما آنالیز داده‌ها بسیار با آنالیز رفتارها و احساسات انسان‌ها متفاوت است. صنعت بازی سازی در تلاش برای یافتن راه‌هایی است که بتوان نوعی هوش مصنوعی ساخت که رفتارها و احساساتی شبیه به انسان‌ها داشته باشد.

این نوع هوش مصنوعی تجربه‌ای بهتر برای بازیکنان به ارمغان می‌آورد؛ اما این فناوری در دنیای واقعی نیز کاربردهایی خواهد داشت. همان‌طور که گفته شد، بازی‌ها بستر مناسبی هستند برای توسعه‌ی هوش مصنوعی و در نهایت استفاده از آن در صنایع دیگر، از بانک‌داری گرفته تا تحقیقات علمی. حقیقت این است که بازی سازان نوآوری‌هایی در زمینه‌ی هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که بسیاری از صنایع دیگر را تحث تاثیر خود قرار داده‌اند.

بازی «Persona 5 Royal» ابتدا در 31 مارس 2020 برای پلی استیشن 4 و بعداً در 21 اکتبر 2022 برای رایانه‌های شخصی منتشر شد، یک نسخه ی عالی از بازی‌های RPG تحسین شده و محصول استدیوی Atlus است. بازی بر اساس پایه‌ای که توسط «Persona 5» اولیه گذاشته شده است، ادامه می‌یابد و تجربه‌ای غنی‌تر را ارائه می‌کند که بازیکنان را با ترکیب منحصربه‌فرد شبیه‌سازی اجتماعی و مبارزات نوبتی مجذوب خود می‌کند.

بازی “Persona 5 Royal” یک تجربه روایت محور است که به زندگی دانش آموزان دبیرستانی می‌پردازد که چالش‌های زندگی روزمره و دنیای ماوراء طبیعی معروف به متاورس را بررسی می‌کنند. این بازی موضوعات شورش، هویت و قدرت دوستی را بررسی می‌کند. روایت به طرز ماهرانه ای در هم تنیده شده و ترکیبی از توسعه شخصیت، لحظات صمیمانه و خارق العاده را رقم می‌زند.

مکانیک‌های گیم پلی، شبیه سازی اجتماعی را با مبارزات نوبتی سنتی ترکیب می‌کنند. در طول روز، بازیکنان روابط را مدیریت می‌کنند، در فعالیت‌های مختلف شرکت می‌کنند و با دانش‌آموزان و NPC‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. این جنبه از بازی بازیکنان را در زندگی و احساسات شخصیت‌ها غرق می‌کند و به درگیری احساسی کاربران کمک می‌کند. در شب، متاورس زنده می‌شود و نبردهای استراتژیک را ارائه می‌کند که در آن بازیکنان «شخصیت‌ها» را احضار می‌کنند تا در مبارزه با دشمنان ماوراء طبیعی مختلف شرکت کنند.

طراحی‌ها نقش بسزایی در جذابیت بازی دارند. سبک هنری شیک و پر جنب و جوش است و زیبایی خاصی به بازی می‌دهد که آن را متمایز می‌کند. استفاده از رنگ، طرح در انیمیشن در بازی‌های ویدئویی به شخصیت‌ها و محیط‌ها جان می‌بخشد و تجربه ای فوق العاده را ارائه می‌دهد.

«Persona 5 Royal» به عنوان یکی از بهترین بازی های نقش آفرینی، نشان می‌دهد که چگونه یک JRPG خوش ساخت می‌تواند بازیکنان را با روایت قانع‌کننده، مکانیک‌های گیم‌پلی جذاب و سبک بصری متمایز مجذوب خود کند. ترکیبی از شبیه‌سازی اجتماعی و مبارزات نوبتی، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و فریبنده ایجاد می‌کند. «Persona 5 Royal» چه روی پلی‌استیشن 4 یا رایانه‌های شخصی بازی شود، سفری فراموش‌نشدنی را در زندگی شخصیت‌هایش و چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو می‌شوند، ارائه می‌کند و تأثیری ماندگار بر بازیکنانی که به دنیای غنی و با طراحی پیچیده آن وارد می‌شوند، می‌گذارد.

دکمه بازگشت به بالا