فرهنگ و هنر

پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید/ اسامی برگزیدگان

پنجمین دوره جوایز سالانه مطالعات فیلم ایران شامگاه سه شنبه نهم آذرماه با حضور مسئولان سینمایی و دانشگاهیان معرفی شد.

به گزارش patc به نقل از روابط عمومی، مراسم اختتامیه پنجمین دوره جوایز پژوهشی سال سینمایی ایران شامگاه سه شنبه نهم آذرماه در تالار فیلم موزه فیلم با حضور محمد خزایی سرپرست این فیلم برگزار شد. سازمان. کدیر اشنر، معاون توسعه فنی و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، معاونت سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیررضا مافی، دبیر پنجمین دوره جوایز پژوهشی سال سینمایی، عضو کمیته سیاست گذاری و علمی کمیته های دوره و هیئت داوران به همراه جمعی از مدیران فرهنگی، چهره های علمی و پژوهشگران گرد هم آمدند.

مراسم اهدای جوایز با پخش تریلر پنجمین دوره جایزه پژوهشی فیلم ایران آغاز شد، امیررضا مافی دبیر پنجمین دوره جوایز پژوهشی سالانه ضمن تشکر از حضور مدیران فرهنگی، اساتید دانشگاه و پژوهشگران گفت: خدا را شاکرم که به اینجا رسیدیم. امروز مراسم اهدای جوایز است نقطه پایان. ما یک مرد درجه یک را نگه خواهیم داشت که دبیر این جایزه بوده است و شاید امسال جسارت را به دست آوردم تا پنجمین جایزه پژوهشی را مدیریت کنم.

وی با اشاره به اینکه از بین 92 اثر دریافتی دبیرخانه در پنجمین دوره جوایز پژوهشی سالانه، 38 اثر وارد مرحله بررسی نهایی شدند، جزئیات برگزاری و روند بررسی جشنواره را اعلام کرد. کتاب می گوید: فیلم های ایرانی فیلم های مسخره ای هستند. میراث فرهنگی که برای نسل امروز به جا مانده دیگر بناها و بناهای تاریخی نیستند، بلکه فیلم هایی هستند که امروزه به میراث فرهنگی ما تبدیل شده اند. این میراث باید بتواند به چیزی وابسته باشد.

دبیرکل پنجمین دوره جایزه پژوهشی سالانه فیلم تاکید کرد: در سال های اخیر به نظر می رسد ارتباط بین پژوهش و فیلم کم شده است و این موضوع باید به فیلمسازان یادآوری کند که زندگی آن عمیقاً با پژوهش گره خورده است. ناگفته نماند که در فیلم های بدون پشتوانه سردرگمی وجود دارد و ما به حمایت پژوهشی نیاز داریم تا این میراث فرهنگی از بین نرود.

مافی با اشاره به اینکه دانشگاه های ما بیشتر از نگاه به محتوا به شکل و ساختار پژوهش اهمیت می دهند، گفت: ما فاقد ادبیات فیلم بومی هستیم، بنابراین نیازمند همت افراد فعال در این حوزه هستیم. امیدوارم جایزه ای مانند این توجه پژوهشگران علوم انسانی را به فیلم جلب کند.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز از نظر شرایط اجتماعی در شرایط خاصی هستیم و اتفاقاً در این شرایط یکی از جاهایی است که سینما اگر تئوریک قوی داشت به ما کمک می کرد. چارچوب و شالوده، پاسخ آن به مشکلات پیش آمده متفاوت است.

امیدواریم افرادی که مشغول فیلم هستند در مواجهه با پدیده های اجتماعی هیجان زده نشوند، یعنی وارد سیاست شوند، اما سیاسی نشوند. همه ما فرزندان یک سرزمین هستیم و آنچه از زمان ما باقی مانده فیلم های ماست و باید برای ثروتمندتر شدن آنها با هم تلاش کنیم.

قدیر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی دیگر که سخنران این مراسم بود، در سخنانی گفت: پس از موفقیت های فراوان در عرصه پژوهش های علمی، مسئولان به این نتیجه رسیده اند که فعالیت های دستگاه اجرایی آژانس رویکرد باید مبنای علمی و پژوهشی برای فعالیت های خود داشته باشد. بر این اساس درصد مشخصی از بودجه نهادی را به پژوهش اختصاص دهید، زیرا هر فعالیتی که مبنای پژوهشی داشته باشد و به درستی انجام شود، موفقیت بیشتری خواهد داشت. ناگفته نماند که چندین سال است که این یک قانون است.

وی ادامه داد: به دلیل کثرت مخاطب و خانواده های پرجمعیت که بهره مند می شوند، حوزه پژوهش اولویت مهمی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فیلم سوره است و با وجود همه مشکلات باید بر نظرات و اقدامات تمرکز کرد. در اين زمينه.

معاون پژوهش و توسعه فنی سازمان سینمایی، جایزه سال پژوهش سینمایی را از خالقان آثار پژوهشی تقدیر می کند و گفت: تمرکز بر فیلم عنصر معتبری است که باید به آن بها داد. علاوه بر این، جایزه پژوهش برای کسانی است که قلم به دست می گیرند و کارهای بزرگی خلق می کنند.

اشنر در پایان سخنان خود تصریح کرد: امسال با موسسات پژوهشی مختلفی مکاتبه کرده ایم و از آنها خواسته ایم که اولویت های امروز سینمای ایران را برای ما توضیح دهند. این اتفاق نشان می دهد که تلاش می کنیم روی حوزه پرورش کاربردی تمرکز کنیم. باید تمام تحقیقات گردآوری شده و پیاده‌سازی شده در سایت آپلود و پایگاه داده محققان را تکمیل کند.
این اثر برای دانش آموزان و همچنین تهیه کنندگان، بازیگران، کارگردانان و … مفید است تا جان بیشتری به فیلم ببخشد.

در ادامه مینو خانی به نمایندگی از کمیته علمی و هیئت داوران بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.

همچنین در بخشی دیگر از این مراسم، نماهنگ تولید شده توسط دبیرخانه پنجمین دوره جوایز سالانه فیلم ایران با همکاری رادیو شو با تجلیل از استاد فقید دکتر امیرحسن ندایی از اساتید دانشگاه های ایران پخش شد. رشته ای از سینما که سال هاست علاقه خاصی به این حوزه دارد. سپس دکتر محمدعلی صفورا از همکاران دانشگاهی زنده یاد ندایی در سخنانی گفت: 30 سال با امیر حسن ندایی رفاقت، 15 سال همکاری و 10 سال همسایه دارم. امیر به دلیل تطبیق پذیری اش در عرصه آموزش فیلم چهره خاصی است. این به ما کمک می‌کند وارد بحث‌های میان رشته‌ای شویم، زیرا فیلم، طبیعتاً یک هنر بین‌رشته‌ای است.

وی یادآور شد: نسل امیرحسن ندایی نسل فیلم سازی، فیلم آموزی و فیلم دوست داشتنی است که عرصه آموزش را پربار کرده است. به نظر من باید از دانشگاه‌ها و پایان‌نامه‌ها به‌شدت استفاده شود و اساتید حوزه پژوهش در طول عمرشان بسیار مورد توجه و احترام قرار گیرند تا دانش را به سینمای ایران منتقل کنند. اضافه شدن جایزه امیرحسن ندایی به پنجمین دوره جوایز پژوهشی سال سینمایی بسیار معنادار و ارزشمند است.

جایزه ویژه دبیری این بخش به رسم یادبود از دکتر میرحسن ندایی به فاطمه احمدی برای پایان نامه «تحلیل تطبیقی ​​ویژگی های تعامل روایی در فیلم و ادبیات» و لوح، لوح و جوایز به مبلغ 600 میلیون ریال اهدا شد.

در ادامه مراسم اهدای جوایز، همراه با بررسی تصویری دوره های قبلی جوایز و گزارش تصویری از روند پنج ماهه دوره پنجم، برندگان پنجمین دوره جوایز مطالعات فیلم ایران در هفت رشته طبقه بندی شده معرفی شدند. به شرح زیر است:

بخش تحقیقات تصویری:

لوح تقدیر: حفره آبی اثر فرزاد فرهورثی
لوح و پاداش 100 میلیون ریالی

بخش پایان نامه کارشناسی ارشد:

قابل تحسین: «بومی‌سازی ژانرهای سینمایی بر اساس ظرفیت‌های فرهنگی، جغرافیایی و قومی خوزستان برای سینما و تلویزیون ایران» ساخته سعید سراج‌الدین میرقاید.
تبلت و مبلغ 60 میلیون ریال

بخش پایان نامه کارشناسی ارشد:

برگزیده خوانش: گفتمان، هویت، روحانیت: تحلیل نشانه‌شناسی گفتمان روحانیت در فیلم‌های ایرانی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ اثر حجت‌اله نظری.
مجسمه ها، بناهای تاریخی و 120 میلیون ریال

بخش طرح تحقیق:

پیشنهاد ارزش حمایت: «اطلس جامع هنرهای سینمایی ملی» هادی مومنی (روش نگارش سند الگوی راهبردی توسعه هنرهای سینمایی اسلامی در ایران)»
مبلغ 200 میلیون ریال می باشد

بخش مقالات علمی:

برگزیده: «نقشه ارائه راهکارهای پیشنهادی جشنواره جهانی فیلم فجر» ساخته احسان سالمی، مهدی عبدالحمید، فرشاد عسگریکیا، معصومه سروندی
مجسمه ها، بناهای تاریخی و 200 میلیون ریال

بخش پایان نامه دکتری:

شایسته تقدیر: «بررسی تطبیقی ​​مفهوم سینمای ملی در سینمای ایران و مصر با تأکید بر شیوه های روایی (بررسی سه فیلمساز ایرانی و مصری)»، اثر محمد خیر دریب.
مبلغ 125 میلیون ریال می باشد

بخش پروژه تحقیقاتی:

لوح تقدیر: «چهلمین سوره مراسم صبحگاهی سازمان فیلم بررسی تجربه تماشاگران فیلم: فیلم های حناس، شادروان، آنتی و گروه دوشیزه» ساخته سیاوش سلوطیان
مبلغ 100 میلیون ریال می باشد

بخش پروژه تحقیقاتی:

برگزیده: «استفاده از توانایی های لمسی هنر اسلامی ایرانی در سینمای ایران» ساخته علیرضا صیاد
مجسمه ها، بناهای تاریخی و 300 میلیون ریال

بخش علمی پژوهشی:

هیئت داوران هیچ اثری را برای جایزه در نظر نگرفتند.
پویانمایی مافی: گفتنی است در مراسم اختتامیه فیلم کوتاه «قول مادر» با موضوع شهدای واقعه وحشتناک شاهچراغ، مجید اسماعیلی، مجتبی امینی مدیر موزه فیلم، حبیب ایل بیگی دبیر جشنواره فیلم سحر. ، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر ارشاد سید علیرضا گلپایگانی، محمدرضا فرجی، احسان کاوه معاون صدا و سیمای سازمان های برون مرزی و … حضور داشتند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا