عمومی

چطور با شکست روبه‌رو شویم؟

اینکه چرا شکست می خوریم یک سوال مهم است، اما مهمتر از آن این است که چگونه موقعیت های شکست را مدیریت کنیم. کنار آمدن با شکست یک مهارت ارزشمند است که می تواند به ما در مسیر رشد کمک کند بدون اینکه اجازه دهیم شکست تأثیر روانی منفی بر ما بگذارد.

به گزارش patc، این روزنامه هموطن او نوشت: «فراری نیست. همانطور که می توانید در رسیدن به اهداف خود موفق باشید، همچنین می توانید شکست بخورید. اینکه چرا شکست می خوریم یک سوال مهم است، اما مهمتر از آن این است که چگونه موقعیت های شکست را مدیریت کنیم. کنار آمدن با شکست یک مهارت ارزشمند است که می تواند به ما در مسیر رشد کمک کند بدون اینکه اجازه دهیم شکست تأثیر روانی منفی بر ما بگذارد. بعد از تمام تلخی های شکست، وقتی جایی برای رفتن نیست، بهتر است به انتهای یک بن بست نگاه نکنید، آماده باشید تا تجربه کسب کنید و ادامه دهید.

ویدا ساعی، روانشناس و روان درمانگر به ما می گوید که کدام استراتژی می تواند به ما کمک کند تا با شکست به درستی برخورد کنیم. بیایید نگاهی به توضیحات این روانشناس بیاندازیم.

تو تنها نیستی

وقتی شکست می خوریم، اولین کاری که باید انجام دهیم این است که فکر کنیم همه مردم موفق، توانا و شاد هستند و آسمان بالای سر ما کاملا سیاه است! این مقدمه آغاز یک واکنش احساسی است که ما را در گرداب منفی و سرزنش غرق می کند. به یاد داشته باشید، هیچکس را پیدا نمی کنید که بدون آزمون و خطا به هدف نهایی خود رسیده باشد. بدون شک هر فرد موفقی که ملاقات می کنید و با او صحبت می کنید شروع به صحبت در مورد شکست هایی می کند که منجر به پیروزی ها شده است. هنگام خواندن داستان زندگی افرادی که به دستاوردهای بزرگ دست یافته اند، تصور نکنید که آنها به اهداف خود مانند نوشیدن آب رسیده اند. نگاهی به زندگی نامه پیشینیان موفق می تواند به شما کمک کند باور کنید که شکست پایان راه نیست. این همان چیزی است که افراد موفق را از کسانی که در رسیدن به اهداف خود شکست می خورند جدا می کند؛ افراد موفق پیش می روند، گروه دوم تسلیم می شوند و متوقف می شوند. شکست وجه مشترک هر دو گروه است، اما چیزی که سرنوشت را تغییر می دهد، نحوه برخورد افراد با شکست است.

تغییر تعریف

قبل از اینکه خود را یک شکست خورده بدانید، ببینید آیا تعریف درستی از شکست دارید یا خیر. گاهی اوقات فکر می کنیم موفقیت یک مفهوم غیر واقعی است و بر اساس این تعریف، به اشتباه فکر می کنیم شکست خورده ایم. اگر نظر معقولی داری باید ببینی از ابتدای راه چقدر فاصله گرفته ای نه لزوما تا آخر. در واقع، بهتر است در درک خود از سطح موفقیت خود انعطاف پذیر باشید. نگاه سنتی به هر فعالیت و هدفی و عدم انعطاف پذیری نسبت به تغییرات احتمالی منجر به شکست می شود. پس آماده باشید که تعریف خود را از مفاهیم تغییر دهید و نسبت به باورهای اساسی تعصب نداشته باشید. داستان شکست خود را نگو. روی آن زوم نکنید. این یک رویداد معمولی است که می تواند با همه معاملات، اهداف، برنامه ها و هر مسیری که می خواهید اتفاق بیفتد. گاهی اوقات شکست به ما کمک می کند بفهمیم که از همان ابتدا راه را اشتباه رفته ایم و قبل از رسیدن به پایان از اشتباهات بزرگتر جلوگیری می کند.

متوقف نشو

اگر فکر کنیم یک بار شکست می خوریم، آخر راه هستیم، بدیهی است که اولین شکست آخرین شکست می شود و ادامه راه را از دست می دهیم. اگر شکست بخورد، فعالیت به بن بست نمی رسد. برای ادامه کار، باید بر شکست غلبه کنید و از شکست اول دست نکشید. بپذیرید که شکست این نیست که شما را از برنده شدن باز می دارد، این طرز فکر شما در مورد شکست است که شما را باز می دارد. در برابر شکست مقاومت نکنید آن را بپذیرید و بپذیرید تا از این مرحله عبور کنید و به فکر راه حل باشید. به مسیر شکست نگاه کنید، اشتباهات را شناسایی کنید و آنها را جبران کنید. رسیدن به هر هدفی مستلزم دقت، پرداختن به تمام جنبه های کار، در نظر گرفتن خطرات و زیان های احتمالی، پیش بینی موانع و موارد دیگر است. گاهی اوقات برای رسیدن به نتیجه باید مدت زیادی صبر کنید. بسیاری از افراد، چه در اوایل کار و چه در محل کار، ناامید و گوشه گیر می شوند و انتظار دارند در اسرع وقت نتیجه بگیرند.

از شکست مکرر نترسید

برخی از افراد پس از اولین شکست خود آنقدر از احتمال تکرار تجربه می ترسند که هیچ شغل جدیدی را شروع نمی کنند، هیچ پیشنهادی را نمی پذیرند و در نقش های منفعل بزدلانه می افتند. اگر از شکست نمی ترسید، به احتمال زیاد ریسک هایی را می پذیرید که عواقب بسیار خوبی برای شما دارد. پس از هر شکست، باید عزت نفس و اعتماد به نفس خود را با مهارت های رفتاری بازسازی کنید و قدرت شروع یک مسیر جدید را دوباره بسازید. ما یک مفهوم فانتزی از شکست برای شما نمی سازیم تا آن را بی اهمیت جلوه دهید و خود را با جملات انگیزشی گول نمی زنیم. هر شکستی هزینه و عواقبی دارد و باید با آنها روبرو شد. مهم این است که اجازه ندهیم شکست به ویرانی تبدیل شود و ما را از برداشتن قدم بعدی کاملاً باز دارد. ممکن است بارها شکست بخوریم که نشان می دهد زنده و سالم هستیم.

دنبال مقصر نباش

موقعیت های شکست ناخوشایند هستند و اینجاست که ذهن شروع به بافتن منفی می کند. اولین واکنش این است که سعی کنید مقصر را شناسایی کنید یا خودتان را سرزنش کنید. برخی از مردم می ترسند که دیگران آنها را مقصر شکست هایشان بدانند. به همین دلیل سعی می کنند با سرزنش دیگران از خود محافظت کنند. دیگران خود را برای تمام شکست هایشان سرزنش می کنند، نه به خاطر آنها، بنابراین به جای تمرکز روی مشکل، شروع به سرزنش خود می کنند. مهم این است که بتوانید مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید تا بتوانید برنامه ریزی بهتری برای ادامه راه داشته باشید تا اشتباهات قبلی را تکرار نکنید. مسئولیت پذیر باشید و به جای یافتن مقصر، روی عواملی که منجر به شکست می شود تمرکز کنید. وقتی به شکست های خود فکر می کنید، به دنبال توضیح باشید، نه بهانه. علت شکست را شناسایی کنید و تصمیم بگیرید که در مرحله بعد چه کاری انجام دهید. شکست به میزان عملکرد شما در اهداف یا برنامه هایی که تعیین کرده اید مربوط می شود. بیشتر افرادی که از شکست ناامید هستند، بیشتر ابعاد شخصیتی خود را مقصر می دانند و در مورد هوش، توانایی های ذهنی و عملکرد خود تردید دارند و ما مسئول شکست هستیم نه مقصر.

احساسات خود را بپذیرید

مطمئناً جملات انگیزشی مدام می گویند که شکست مقدمه ای برای پیروزی است و شما را مانند یک درس راهنمایی می کند، اما حقیقت این است که شکست هر چه باشد احساسات ناخوشایند و ناراحتی را به همراه دارد. خودتان را به خاطر داشتن احساسات منفی یا عجیب پس از شکست سرزنش نکنید. خجالت، اضطراب، خشم، اندوه و شرم از احساسات رایج در مواجهه با شکست هستند. این احساسات ناراحت کننده هستند و گاهی اوقات افراد برای فرار از احساسات ناراحت کننده عاطفی دست به هر کاری می زنند. راه‌های ناسالمی را که برای جلوگیری یا کاهش درد در زندگی‌تان استفاده می‌کنید، بشناسید و باور داشته باشید که کنار آمدن با این نوع مهارت‌ها، مهارت‌های مقابله‌ای، فقط وضعیت شما را بدتر می‌کند، نه کمکی به شما. بدانید چه احساسی دارید و کمی احساس بدی به خود بدهید. به یاد داشته باشید که این احساسات ناشی از موقعیتی است که در آن قرار دارید، بنابراین با تغییر شرایط، بسیاری از این احساسات از بین می روند و دیگر وجود ندارند. بنابراین لازم نیست با سرزنش خود به خاطر این احساسات موقت، خلق و خوی خود را خراب کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا