گزارش عملکرد دولت دوازدهم در بخش برق/ پیشنهاداتی برای حل معضل خاموشی‌ها

دولت دوازدهم |عملکرد دولت

مرکز تحقیقات کنفرانس مشاوره اسلامی گزارشی را منتشر کرد و در آن به بررسی عملکرد بخش برق در چارچوب برنامه ششم توسعه دولت دوازدهم پرداخت.

patc به نقل از مرکز تحقیقات کنفرانس مشاوره اسلامی اظهار داشت: معاون تحقیقات تولید مرکز گزارش با بررسی عملکرد دولت دوازدهم در بخش برق در چارچوب برنامه ششم توسعه ، گزارشی را منتشر کرد.

این گزارش خاطر نشان کرد که منبع تغذیه پایدار و اقتصادی یکی از نیازهای توسعه است و نقشی انکارناپذیر در بهبود رفاه و آسایش اجتماعی دارد. اهمیت منبع تغذیه پایدار این است که قطع سیستم ممکن است باعث خسارات اقتصادی جدی برای سایر کشورها شود. بخش این شبکه می تواند در آینده به حامل تولید ، انتقال و مصرف انرژی های تجدیدپذیر (مانند باد ، خورشید ، نیروگاه آبی و غیره) تبدیل شود و نقش غیرقابل انکاری در انتقال از سوخت های فسیلی به انرژی پاک دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: این گزارش آمار عملکرد بخش برق ملی طی سه دهه گذشته را بررسی کرده ، تولید و توسعه ظرفیت تولید برق ، توسعه فناوری و سوخت های نیروگاه ها ، خصوصی سازی و کارایی نیروگاه را مورد بازبینی قرار داده است. آمارها نشان می دهد از عملکرد هشت ساله دولت ، دولت های یازدهم و دوازدهم کمترین نرخ رشد را در توسعه ظرفیت نصب شده نیروگاه ها دارند. سپس بر اساس مواد برنامه ششم توسعه ، عملکرد دولت دوازدهم مورد ارزیابی قرار گرفت. با نگاهی به عملکرد وزارت نیرو از سال 2017 تا پایان سال 1399 ، عملکرد برخی سیاست ها مانند توسعه ظرفیت جدید نیروگاه ، بهبود بهره وری ، گسترش ظرفیت انرژی های تجدید پذیر و نحوه تعامل با بخش خصوصی ، رضایتبخش. عملکرد دولت دوازدهم در انجام وظایف قانونی خود را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

این گزارش خاطرنشان کرد: با توجه به ماده (44) “ب” ، وظیفه آن صدور موافقت نامه اساسی برای ساخت نیروگاه های با بازده 55 تا 60٪ (55٪ تا 60٪) است. این گزارش نشان می دهد چندین نیروگاه وجود دارد ، از جمله هنگام و خرم آباد ، که به همین منظور در دست ساخت است. از نظر بهبود متوسط ​​بازده نیروگاه ها ، وظیفه افزایش متوسط ​​بازده به 41٪ طبق گزارش وزارت نیرو به 39٪ رسیده است.

در ادامه این گزارش تأکید شده است: علاوه بر این ، طبق این ماده ، قیمت خرید برق باید با توجه به سازوکار بورس تعیین شود. در این دوره ، بازار تجارت انرژی ظاهر شد ، اما عملکرد بورس حرکت به سمت قیمت واقعی نبود و حتی در برخی موارد ، قیمت معامله کمتر از قیمت مورد نیاز بود.

در بخش دیگری از این گزارش خاطرنشان شد: طبق ماده (45) برنامه ششم توسعه ، وزارت نفت و انرژی موظف است “برنامه انرژی یکپارچه” را که توسط وزارت نفت و انرژی تنظیم شده است همراه با سایر اجرای مربوطه اجرا کند. آژانسها در پایان سال اول اجرا ، سند ملی استراتژی ملی انرژی مورد تأیید شورای عالی انرژی را تهیه و برای تصویب به هیئت دولت ارائه دهید. گفتنی است ، برنامه جامع انرژی در اوایل سال 1399 تصویب شد ، اما این طرح در سال 1396 آغاز شد که نشان می دهد از سند استفاده نشده و فقط به دلیل قانون تصویب شده است.

این گزارش خاطرنشان کرد: بند (T) ماده (48) – در طول اجرای طرح ، دولت موظف است از طریق دولت غیر دولتی ، همکاری و سرمایه گذاری خصوصی از طریق وزارت نیرو ، ظرفیت تولید برق را به 25000 مگاوات افزایش دهد. م Instسسات ، از جمله منابع داخلی ، خارجی یا داخلی شرکت های تابعه ، یا به صورت روش های سرمایه گذاری معمول مانند ساخت ، بهره برداری و تملک (BOO) و ساخت ، بهره برداری و انتقال (BOT). خرید تضمینی برق براساس نرخ تعیین شده توسط کمیسیون اقتصادی انجام خواهد شد. عملکرد این قسمت تنها بر اساس قابلیت های توسعه یافته در طول برنامه ششم گزارش می شود. باید بررسی شود که آیا این کارخانه ها در برنامه ششم قرار دارند یا خیر. طبق گزارشی از سوی وزارت انرژی ، تا پایان سال 1399 ، ظرفیت نیروگاه عملیاتی 10809 مگاوات بود که در نتیجه تقریباً 14000 مگاوات غیرواقعی حاصل شد.

در ماده (49) ، دولت موظف است اقدامات لازم را از سال اول طرح تشكیل بازار منطقه ای و ایجاد یك توپی قدرت منطقه ای (هاب) جهت اتصال شبكه ملی از همسایگان شمال ، جنوب و شرق غربی انجام دهد. کشورها. در این زمینه تلاشهایی انجام شده است ، اما اهداف این طرح در بخشهای صادرات یا واردات محقق نشده است.

ماده 50: دولت موظف است سهم نیروگاههای تجدیدپذیر و تمیز را افزایش داده و سرمایه گذاری در بخشهای غیردولتی (داخلی و خارجی) را كه بیشترین استفاده را از ظرفیت داخلی دارند ، در اولویت قرار دهد. حداقل 50٪ قانون آیین دادرسی پایان می یابد. یکی از اهداف مهم این ماده متنوع سازی سبد انرژی برای تولید برق است. عملکرد نشان می دهد که این مقاله محقق نشده است ، 5 of از تولید برق تجدید پذیر استفاده شده است ، تنها کمتر از 1.

در این گزارش اشاره شده است که پروژه های موجود در بودجه سالانه نیز در وظایف وزارت نیرو و دولت گنجانده شده و بطور جداگانه در این گزارش ذکر شده است. توصیه های کوتاه مدت و میان مدت جدید و به روز شده در پایان این گزارش ارائه شده است. گزارش.

این گزارش همچنین خاطرنشان كرد: البته باید خاطرنشان كرد كه برخی از مفاد این قوانین یا برنامه ها ممكن است محدودیت های تحریم را شامل نشود ، یا كمبود بودجه وجود داشته باشد و اعتبارات لازم جمع نشده باشد. علاوه بر این ، لازم است ناسازگاری بین وزارتخانه های مختلف ، عدم ادغام سیاست در بخش انرژی کشور ، ماهیت قابل اعتماد این بخش و بودجه ناکافی در نظر گرفته شود. با این وجود عملکرد دولت در بخش برق غیرقابل قبول است.

گزارش کامل را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا