۲ راه برای نجات ایران از خشکسالی

مسئول پروژه های توسعه فناوری نوآور در زمینه های زمین شناسی ، معدن و مواد معدنی با بیان اینکه چالش کمبود آب را می توان با روش های فنی و مدیریت مناسب منابع حل کرد ، گفت: استفاده از آب های عمیق و نمک زدایی دو راه برای نجات ایران از خشکسالی

به گزارش patc ، کامبیز مهدی زاده گفت: در کوتاه مدت تنها دو روش امکان پذیر است ، روش اول نمک زدایی از آب دریا و انتقال آن به مناطقی است که با کمبود آب مواجه هستند. راه حل دوم استفاده از ظرفیت آبهای عمیق است.

وی افزود: تنها راه این است که مدیریت منابع آبی ، حفر چاه های جدید و تکیه بر کشاورزی سنتی را فراموش نکنیم ، اما باید مدل جدید را در برنامه های خود قرار دهیم.

مهدی زاده گفت: در دهه های اخیر ، حفر چاه نامناسب بدون تحقیقات زمین شناسی و زیست محیطی و احداث کارخانه ها و صنایع فولادی پرمصرف آب ، مشکلات آبی بسیاری را در کشور ایجاد کرده است.

معاون رئیس جمهور در زمینه مشاوران فناوری گفت: صنعت باید در مناطق نزدیک به منابع آب ایجاد شود ، نه در استانهایی که با کمبود آب مواجه هستند.

مهدی زاده با اشاره به اینکه باید به آگاهی و دغدغه مردم در مورد فرهنگ آب توجه جدی داشت ، ادامه داد: عدم فرهنگ سازی ، لغو برنامه های آموزشی و سرگرمی در آب و محیط زیست ، عدم تبلیغات و الگوهای صحیح مصرف فراموش شده.

وی با تاکید بر اینکه ضمن تعریف صحیح مسائل ، وزارتخانه های مختلف باید یک زبان مشترک ایجاد کنند ، افزود: در آینده نزدیک ، آب همیشه به عنوان عامل درگیری یا ابزار و سلاحی که کشور را تهدید می کند ، تبدیل می شود. بحران در کشور خشک شدن و کم آبی دریاچه ها و تالاب های ایران عمدتاً محصول نیروی انسانی است.

وی با تاکید بر استفاده از علم و فناوری برای حل مشکل کمبود آب و توسعه کشاورزی ، ادامه داد: خشکسالی و تغییرات آب و هوایی یکسان نیستند و خشکسالی لزوما محصول تغییرات آب و هوا نیست. این دیدگاه فرض می کند که این دو همان چیزی است که نشان می دهد فقدان اصول علمی وجود دارد. این کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد. اما این بدان معنا نیست که نباید کشاورزی کنیم ، بلکه باید تکنولوژی و ابزارهای نوآورانه را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

تجربه موفق آبهای عمیق

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه آب های عمیق می تواند به امید عمیق کشور برای حل مشکل کمبود آب تبدیل شود ، گفت: هنوز ادامه دارد.

مهدی زاده ادامه داد: بر اساس نتایج تحقیقات زمین شناسی و ژئوفیزیک و تفسیر داده های بدست آمده ، اولین نقطه حفر چاه آبگیر عمیق در دشت سیستان جایی انتخاب شد که اطلاعات زمین شناسی زیادی در آن وجود نداشته باشد.

وی در مورد حفاری آب با فشار 3000 متر و 87 درجه سانتیگراد با فشار بالا که از چاه اکتشافی سیستان 1 خارج می شود ، گفت: در اینجا اولین گام موفق تحقیقات جدید آبهای عمیق داخلی برداشته شد. قائم مقام. در مرحله دوم ، در پایان سال 2009 ، چاه سیستان 2 حفر شد و نتیجه چشم انداز امیدوار کننده ای را برای این منطقه رقم زد.

به گفته معاون علمی رئیس جمهور ، آب های عمیق در سازندهای سنگی عمیق واقع شده اند. آب ذوب برف در بالای کوه عمدتاً دور از مخازن موجود در این آبها قرار دارد و با ظرفیت زیاد و سرعت کم از طریق شکافها به داخل زمین نفوذ می کند و به مخازن آب عمیق می رسد.

مسئول پروژه توسعه فناوری زمین شناسی و نوآوری هنگام صحبت در مورد حجم زیاد آب و کیفیت خوب آب مخازن آب های عمیق گفت: “این مخازن بسیار مهم هستند و برخی از کشورها آنها را توسعه داده اند.” به عنوان مثال ، استرالیا یکی از آنها را دارد. از بزرگترین منابع آبهای عمیق است و بیشتر آب مورد نیاز کشور را تأمین می کند. زمین شناسان استرالیایی این منبع آب عمیق را شناسایی کرده اند که حدود یک چهارم استرالیا را پوشش می دهد و بین کیپ یورک در شمال شرقی استرالیا ، دوبو در جنوب شرقی و کوباپاد در مرکز استرالیا واقع شده است.

توسعه فناوری Deepwater

به گفته مهدی زاد ، در این منطقه عمیق ترین و بزرگترین حوضه آرتزیان جهان با مساحت 1 میلیون و 700000 کیلومتر مربع قرار دارد. عمق این حوضه حدود 3000 متر است و دمای آب خروجی بین 30 تا 100 درجه سانتیگراد است. دانشمندان تخمین می زنند که ظرفیت ذخیره این آبخوان تقریباً 64.9 میلیارد میلی گرم در لیتر است. امروزه حوضه بزرگ آرتزیان (GAB) منبع اصلی آب آشامیدنی استرالیا است.

مشاور فناوری معاون رئیس جمهور گفت: “لیبی یکی از بارانی ترین و خشک ترین مناطق جهان است.” در برخی نقاط ، آنها چندین دهه رنگ قطرات باران را ندیده اند.

مهدی زاد همچنین اظهار داشت: در آگوست 1984 ، ساخت بزرگترین سیستم آبرسانی جهان برای انتقال آبهای عمیق یافت شده در مرکز لیبی آغاز شد.

وی گفت: این پروژه بیش از 30 میلیارد دلار آمریکا برای حل مشکل کم آبی لیبی هزینه کرده است. اما در ژوئیه 2011 ، با سقوط قذافی ، ناتو شبکه خط لوله این رودخانه عظیم بشر را بمباران کرد و 70 درصد از افرادی را که برای امرار معاش و کشاورزی به آب وابسته هستند ، محروم کردند.

مهدی زاده ادامه داد: سفره آب زیرزمینی اوگالالا که به سفره مرتفع نیز معروف است ، یکی از مهمترین منابع کم عمق آبهای زیرزمینی در آمریکا است.

وی افزود که این آبخوان بزرگ بیش از 45 میلیون هکتار مساحت دارد و در بیشتر هشت ایالت ایالات متحده از داکوتای جنوبی تا تگزاس توزیع شده است.

هنگام صحبت در مورد منابع عظیم آبهای عمیق در زیر بیابان لوت ، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ، با توجه به تحقیقات طرح توسعه فناوری زمین شناسی و نوآوری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ، گفت: “ما می توانیم در آینده نزدیک از این منابع عظیم آبهای عمیق درس بگیرید. ” این آب ممکن است در برخی نقاط شور ، در برخی نقاط قابل آشامیدن باشد و منبع بی پایان آب را برای مرکز بیابان فراهم می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا