حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رویداد «الفتا» نشان داد که تعلیم، تربیت، مهارت و پژوهش قابل جمع است و نقش تربیت و معنویت در رشد علمی دانش آموزان، حضور والدین در ارتقای علمی از دیگر ویژگیهای این جشنواره است.
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در اختتامیه دومین رویداد بین المللی «الفتا»، اظهار کرد: وزیر جدید آموزش و پرورش سابقه درخشانی در این حوزه دارد و آماده ایم که به او در اجرای برنامهها یاری برسانیم.
وی با بیان اینکه رویداد «الفتا» بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بنا شده است، گفت: امیدواریم در سال آینده جشنواره بزرگتری را شاهد باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بازدید امشب چند ویژگی را در این رویداد دیدم که جای تقدیر دارد. این رویداد جریانساز و قلهساز قهرمانان خواهد بود چراکه کارهای بزرگی از سوی بانوان و آقایان صورت گرفته است.
استاد خسروپناه با بیان اینکه این رویداد جریانسازی و گفتمانسازی میکند، گفت: باید از صدا و سیما و شبکه آموزش تشکر کنم که زمینه نشان دادن ابعاد مختلف این رویداد را فراهم کردند. این رویداد نشان داد مشکل اصلی ما بیپولی نیست. هر چند هر میزان برای آموزش و پرورش هزینه کنیم، سرمایه است. برخی به اشتباه میگویند مصرف بودجه وزارت آموزش و پرورش بالاست در حالی که وزارت آموزش و پرورش به کمک معلّمان برای کشور سرمایه تولید میکند و آن تربیت نیروی انسانی است؛ بنابراین هر چه در آموزش و هزینه کنیم رشد و توسعه را به ارمغان میآورد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی بیپولی نیست بلکه بیتدبیری است، اضافه کرد: یک مدرسه با تدبیر میتواند کارهای خاص انجام دهد. برخی از اولیای مدرسه با مدرسه همراهی دارند. در جریان بازدید از نمایشگاه این رویداد؛ یکی از بانوان طرح عفاف آنقدر زیبا پیادهسازی کرده بود که باید از ایشان تشکر کنیم، آنچه عفاف و حجاب را حل میکند پروژه حکمتبنیان است.
استاد خسروپناه گفت: همچنین در این رویداد طرحهایی را ارائه دادند که مفاهیم انتزاعی را به مفاهیم انضمامی تبدیل کرده بود؛ طرحهایی که ریاضی انتزاعی را انضمامی به دانش آموزان ارائه میکند. طراحی بازیهای جدید که آموزش نیز در بردارد؛ اینها دستاوردهای بزرگی هستند.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگیهای رویداد الفتا، پیوند تعلیم و تربیت و مهارت است. این درد را در دانشگاه هم داریم گاهی تعلیم است تربیت یا پژوهش نیست. این رویداد نشان داد که تعلیم و تربیت و مهارت و پژوهش قابل جمع است. نقش تربیت و معنویت در رشد علمی دانش آموزان، حضور والدین در ارتقای علمی از دیگر ویژگیهای این جشنواره است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنابراین ساعتهایی را که امروز در رویداد الفتا گذراندم، کلاس درس بود و نشان داد که چقدر کارهای ناممکن توسط عزیزان ما در آموزش و پرورش ممکن میشود.
استاد خسروپناه با تأکید بر اینکه مسئله اصلی در نسل جوان هویت ایرانی اسلامی است، عنوان کرد: باید تلاش کنیم این هویت تقویت شود. باید رویداد الفتا را با هدف تقویت هویت ایرانی اسلامی رشد دهیم. وقتی شنیدم دانشآموزان رتبه سوم در المپیاد جهانی آوردند هم خوشحال شدم و هم ناراحت. خوشحال از دستاوردهای معلمان و ناراحت شدم که برخی از این عزیزان میروند،ای کاش هجرت علمی کنند و برگردند ولی اگر حتی یک نفر برود و برنگردد خسران برای جامعه ماست.
وی با تأکید بر ارتقای جایگاه پژوهش سراها بیان کرد: الان پژوهش سراها جایگاه مناسب ندارند. همانطور که معاونت پرورشی داریم باید پژوهش جای مستقل داشته باشد تا به رویدادهایی نظیر الفتا توجه شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: باید از مدیران موفق انسانساز که قهرمانان آموزش و پرورش هستند، قلهسازی کنیم. ما کارمان نوشتن اسناد و حکمرانی تعلیم و تربیت است و ستاد تعلیم و تربیت داریم این مدیران موفق در حکمرانی تعلیم و تربیت نقش داشته باشند، تمدن اسلامی از این طریق ممکن میشود. باید شبکهای تشکیل شود تا مدیران موفق به عنوان هیئت اندیشهورز شورا ایجاد شود تا درباره اسناد و مصوبات نظر دهند و بعد تصویب شود و این خرد و حکمت است.
وی در پایان با اشاره به شاهنامه فردوسی دو بیت «خرد بهتر از هر چه ایزد بداد، ستایش خرد را به از راه داد، خرد رهنمای و خرد دلگشای، خرد دست گیرد به هر دو سرای» را قرائت کرد.