علمی و پزشکی

از افراط و تفریط غیر ضروری برای سلامتی خود بپرهیزید

گسترش شبه علم و امتناع برخی از افراد از دست کشیدن از عادات سبک زندگی، بسیاری از کارهایی را که برای بهبود سلامت خود انجام می دهیم، نه تنها بی فایده، بلکه برای سلامتی ما نیز مضر کرده است.

به گزارش patc، در ادامه این مطلب که در روزنامه «ایندیپندنت» منتشر شده است، به بررسی پنج افسانه رایجی می پردازیم که بر خلاف انتظارمان به دردمان نمی خورد.

پیاده روی 1-10000 قدم برای سلامتی مهم است

یکی از رایج ترین افسانه های سلامتی این است که “10000 قدم در روز راه بروید”.

به گفته محققان دانشگاه ماساچوست، دلیلی برای تلاش برای رسیدن به این هدف ستودنی وجود ندارد. این تیم داده‌های 15 مطالعه را تجزیه و تحلیل کرد که تعداد گام‌های روزانه نزدیک به 50000 نفر از چهار قاره را برای همه اهداف مورد بررسی قرار دادند.

اگرچه پیاده روی اثرات مثبت و شگفت انگیزی بر سلامتی دارد و مقدار آن می تواند مفید باشد، اما این باور رایج که باید دقیقاً 10000 قدم در روز راه برویم، پایه علمی ندارد و برگرفته از یک تبلیغ ژاپنی در سال 1964 است. فروش گام شمار او از

2- نیاز بدن به خوردن پنج نوع میوه و سبزی در روز

یونانیان باستان می گفتند روزانه هشت میوه و سبزی وجود دارد، اما سازمان بهداشت جهانی در سال 1990 پنج میوه در روز را توصیه کرد. اما این تعداد معنای خاصی ندارد.

سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که روزانه 400 گرم میوه و سبزی بخوریم، اما برای اینکه این موضوع برای همه روشن شود، آن را معادل 5 میوه 80 گرمی در نظر گرفتند.

مطالعه ای در سال 2017 در دانشگاه مک مستر کانادا نشان داد که 4 تا 5 وعده میوه و سبزیجات در روز هیچ فایده ای برای طول عمر ندارد.

3- شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنید

اگر همیشه میل به غذاهای بدون قند دارید زیرا معتقدید همه قندها مضر هستند، رد کردن این افسانه می تواند شادی را در زندگی شما به ارمغان بیاورد.

همه قندها بد نیستند. شکر به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای سالم از جمله میوه، ماست طبیعی و شیر یافت می شود. شکر طبیعی حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی است که می تواند به جلوگیری از اثرات منفی قند اضافه شده کمک کند.

شکر نوعی کربوهیدرات است که منبع اصلی سوخت برای مغز است. با این حال، به طور کلی، این ایده خوبی است که از شکر فرآوری شده و تصفیه شده خودداری کنید.

4- گلوتن برای شما مفید است

محبوبیت غذاهای بدون گلوتن در همه جا وجود دارد، اما آیا گلوتن دشمن سلامت ماست؟

واضح است که پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات رژیم غذایی، به ویژه کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، مفید است. با این حال، “عدم تحمل” بیماری سلیاک در سال های اخیر افزایش یافته است.

اگر بیماری سلیاک ندارید یا پزشکتان تشخیص نداده است که به گلوتن حساسیت دارید، گلوتن برای شما بد نیست. گلوتن نوعی پروتئین است که از گندم تهیه می شود و بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است و فیبر محلول، پروتئین و مواد مغذی را برای بدن تامین می کند.

5- روزی هشت لیوان آب بنوشید

بسیاری از مردم بر این باورند که منشاء این افسانه در سال 1945 توسط هیئت غذا و تغذیه ایالات متحده اثبات شده است که گفته است مردم روزانه به حدود 2.5 لیتر آب نیاز دارند. اما آنها در این توصیه به جمله زیر توجه نکردند: “بسیاری از آن در رژیم غذایی شما وجود دارد.”

آب در میوه ها و سبزیجات، آب، چای و قهوه نیز یافت می شود.

مطالعات اخیر نشان داده است که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یک فرد باید شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشد. همچنین نوشیدن بیش از حد آب می تواند خطرناک باشد و منجر به مسمومیت با آب، هیپوناترمی (کم بودن سدیم در خون) و حتی مرگ شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا