نماد سایت patc

از نمایشگاه قرآن بدون اختتامیه تا کج‌سلیقگی در بخش عفاف و حجاب

از نمایشگاه قرآن بدون اختتامیه تا کج‌سلیقگی در بخش عفاف و حجاب

سی‌ و یکمین نمایشگاه قرآن کریم پس از افتتاحیه بی‌رمق، کار خود را بدون اختتامیه نیز به پایان رساند. همچنین بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن کریم با وجود آنکه پرمخاطب‌ترین بخش نمایشگاه به نظر می‌رسد، ۲ سال است از سوی مسؤولان برگزاری نمایشگاه مورد بی‌توجهی قرار گرفته و اکثر نشان‌های تجاری حجاب در این دوره حضور پیدا نکردند.

به گزارش patc، سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم امسال همزمان با آغاز بهار طبیعت کار خود را آغاز کرد. این نمایشگاه در بدو آغاز با یک افتتاحیه کاملا بی‌رمق کار خود را شروع کرد و در حالی که یکی از بخش‌های پرمخاطب آن بخش بین‌الملل بود در ۸فروردین‌ماه به موجب برپایی مراسم شب‌های قدر این بخش نیز جمع‌آوری شد.

البته نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته چند تفاوت بسیار چشمگیر و نوآورانه هم داشت، ابتدا بخش تالار هوش مصنوعی بود که توانسته بود محتواهای قرآنی را با هوش مصنوعی به مخاطب ارائه بدهد، ضمنا برای علاقمندان نیز کلاس‌های آموزشی را نیز به مدت ۱۴شب برگزار کردند.

همچنین امسال بخش کودک(باغ آیات) و نوجوان(دهه هشتادی‌ها) نسبت به سال‌های گذشته پربارتر شده و ضمن ایجاد فضای شاد برای کودکان و نوجوانان توانسته بود محتواهای قرآنی را به شکل‌های خوبی ارائه کند.

در بخش نهج‌البلاغه نیز اولین کتابخانه تخصصی نهج‌البلاغه و همچنین موزه آثار خطی این کتاب ارزشمند به نمایش گذاشته شده بود. اما قسمت مهم این غرفه برپایی نشست‌های تخصصی نهج‌البلاغه بود که هرشب با حضور پرشور مردم برگزار می‌شد.

در بخش مکتوب نیز ناشران از وضعیت جانمایی راضی و فروش نسبتا خوبی را پشت سر گذاشتند و باتوجه به اینکه نمایشگاه کتاب تهران نیز به زودی برگزار خواهد شد قطعا ناشران آگاهی بیشتری برای فروش محصولات خود پیدا کردند که با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانند بهره کافی از نمایشگاه پیش‌رو ببرند.

امسال برخلاف سایر گذشته جانمایی بخش حوزوی بسیار خوب بود و مسئولان این غرفه بسیار از این موضوع رضایت داشتند. البته حق هم با آنها بود چون حجم مراجعین به بخش حوزوی و پرسش و پاسخ مردم بسیار زیاد بود و هم عموم مردم و همچنین قشر حوزوی بسیار از این بخش راضی بودند.

امسال بخش رسانه نیز در ابتدای نمایشگاه جانمایی شده بود و صدا و سیما، رادیو، رسانه‌های بر خط در بدو ورودی نمایشگاه قرار گرفتند که از این لحاظ برای گزارش‌نویسی و مصاحبه با مسئولین اتفاق خوبی به شمار می‌رفت.

در این میان بخش غرفه طرح بشری برای آموزش قرآن کریم، غرفه دشمن‌شناخت برای صهیونیسم‌شناسی، غرفه ازدواج آسان و فروش صنایع دستی و بازارچه آثار هنری، پویش حافظ‌شو و زندگی با آیه‌ها نیز جزو بخش‌های خوب امسال نمایشگاه قرآن کریم بود.

یکی از بخش‌های خوب امسال نمایشگاه توزیع ۵هزار بسته افطاری ساده هر شب در میان مخاطبان نمایشگاه قرآن کریم بود.

البته در این میان سلف غذاخوری برای غرفه‌داران برای افطار تعبیه شده بود که البته مدیریت و ساماندهی درستی نداشت و بسیار از تغذیه‌ها دور ریخته می‌شد و این برای نمایشگاهی که با عنوان قرآن عجین شده است مناسب نبود.

گاما یکی از مهمترین بخش‌های نمایشگاه قرآن  که هرساله بیشترین مخاطب نمایشگاه نیز به خاطر این بخش در نمایشگاه حاضر می‌شوند بخش عفاف و حجاب است که دو سالی است با از شبستان اصلی مصلی تهران جدا شده و در دو رواق‌ نیمه کاره مصلی مستقر شدند.

البته امسال برخلاف سال گذشته که دو رواق به یکدیگر متصل بودند امسال بخش عفاف و حجاب در دو سالن مجزا استقرار یافتند. به همین منظور با پیگیری خبرگزاری patc متوجه شدیم که به علت عدم احترام به نشان‌های تجاری حجاب و همچنین حفظ نکردن شان عفاف و حجاب خیلی از نشان‌های تجاری از حضور در این دوره از نمایشگاه کناره‌گیری کرده و به قولی این نمایشگاه را تحریم کردند.

در همین زمینه با چندین نشان تجاری به گفت‌وگو نشستیم و نظرات آنها را در مورد نمایشگاه امسال جویا شدیم. تقریبا تمامی این نشان‌های معتقد بودند انتقال بخش عفاف و حجاب از بالکن طبقه دوم شبستان اصلی مصلی تهران به رواق‌ها بزرگترین اشتباه مسئولان برگزاری نمایشگاه بوده است زیرا همه بخش‌ها باید به صورت یک زنجیره در کنار هم باشند نه اینکه یک بخش به صورت جزیره‌ای و جدا در یک گوشه قرار بگیرد.

آنها معتقد بودند که بیشترین مخاطب نمایشگاه قرآن کریم برای بخش عفاف و حجاب است و با این اتفاق هم مخاطبان نمایشگاه ریزش کرده و هم مشتریان آنها کمتر شده است، دلیل آنها هم درست بود زیرا تابلوی راهنمای درستی برای این بخش در نظر گرفته نشده بود و رواق‌ها در دورترین بخش مصلی قرار داشتند.

از طرفی این رواق‌ها هنوز کامل نیست و بدون سیستم گرمایشی واقعا حضور در آنجا مخصوصا روزهای اول بهار بسیار سخت بود، ضمن اینکه غرفه‌داران در دو رواق مجزا قرار گرفته بودند که حتی این دو رواق هم به هم یکدیگر وصل نشده بودند و برخی از سالن ۲ عفاف و حجاب اطلاعی نداشتند. در واقع چراغی هم بین دو سال وجود نداشت و مردم پس از رسیدن به بخش پایانی رواق ۱عفاف و حجاب تصور می‌کردند این بخش به پایان رسیده است که در نهایت خود غرفه‌داران فضای بین دو رواق را چراغ زدند.

شکل نامناسب رواق‌ها، سازه‌های موکتی غرفه‌ها و اجاره ۵برابری از دیگر گلایه‌های نشان‌های تجاری عفاف و حجاب در این دوره از نمایشگاه قران کریم بود.

برخی نشان‌های تجاری از موضوع تردد مردم هم گلایه داشتند زیرا معتقد بودند در شب‌های اول حتی در درب ورودی مصلی راهنما و ون‌های تاکسی برای انتقال علاقمندان به بخش عفاف و حجاب وجود نداشت.

همچنین این نشان‌های تجاری معتقد بودند به دلیل جابه‌جایی آنها و جدا شدن‌شان از صحن اصلی شبستان فروش‌شان بسیار کاهش پیدا کرده در حالی که اجاره بهاء غرفه ۵برابر هم شده است.

در این میان نکته مهم دیگر این است که به دلیل عدم حضور بسیار از نشان‌های برجسته در نمایشگاه کیفیت کالاها نیز تنزل پیدا کرده و قیمت‌ها بسیار گران بود و همین باعث ناراحتی مردم شده بود. در همین راستا خبرگزاری patc با مردم حاضر در بخش عفاف و حجاب همراه شد تا نظرات آنها را بپرسد.

یکی از بانوانی که هرساله در نمایشگاه قرآن شرکت می‌کرد و مخاطب بخش عفاف و حجاب بود بسیار از وضعیت قیمت‌ها گلایه داشت و با اصطلاح «باحجاب بودن هزینه دارد» از وضعیت کالاهای حجاب گلایه داشت. این خریدار محصولات حجاب اذعان کرد من با وجود دو دختر جوان اگر قرار باشد یک دست لباس حجاب اعم از مانتو بلند، چادر، روسری و… برای دخترانم بخرم باید مبلغی در حدود ۵میلیون تومان برای هر نفر پرداخت کنم.

مخاطب دیگری از بخش عفاف و حجاب به patc گفت: قیمت‌ها باعث می‌شود وضعیت حجاب جامعه کمرنگ‌تر شود، وقتی یک مانتو بلند در حدود قیمت بین ۱میلیون و ۵۰۰ تا ۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان است قطعا خانواده‌ها ترجیح می‌دهد یک مانتو کوتاه با قیمت ۶۰۰هزار تومانی را بخرند تا اینکه بخواهند پول سه مانتو کوتاه را بدهند و فقط یک مانتو بلند تحویل بگیرند.

مخاطب دیگری از این موضوع گلایه داشت که چرا سایر ایونت‌ها یا نمایشگاه‌های مد و لباس از نظر محل و کیفیت برگزاری باید از نمایشگاه عفاف و حجاب بالاتر باشد در حالی که ما دائم کلمه عفاف و حجاب را فریاد می‌زنیم اما بدترین مکان را در اختیار مجموعه نشان‌های حجاب قرار می‌دهیم.

همچنین مخاطب دیگر با ابراز تاسف از اینکه راهنمایی در مجموعه عفاف و حجاب نمایشگاه حضور ندارد، اظهار کرد: در سال گذشته حداقل غرفه‌داران بر سر در غرفه‌های خود یک نشان تجاری داشتند که به راحتی قابل رویت بودند اما امسال با یک طرح کاملا بد استندهایی در کنار غرفه‌ها گذاشته شده که اصلا نشان تجاری یک غرفه را نمی‌توان دید.

برخی از مردم هم معتقدند بود اسم این بخش عفاف و حجاب است اما برخی غرفه‌داران محصولاتی ارائه می‌کنند که با موضوع حجاب سنخیتی ندارد، البته این گلایه مردم به حق بودند زیرا بسیاری از غرفه‌داران محصولات مردانه، کیف، لباس‌های مجلسی و ل‌ازم متفرقه می‌فروختند که ارتباطی با محصولات حجاب نداشت.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل