نماد سایت patc

افزایش نویسندگان تخصصی و پژوهشگران ریلی دغدغه راه آهن است

افزایش نویسندگان تخصصی و پژوهشگران ریلی دغدغه راه آهن است
افزایش نویسندگان تخصصی و پژوهشگران ریلی دغدغه راه آهن است

به گفته سرپرست روابط عمومی راه آهن یکی از نیاز‌هایی که همواره در حوزه کار رسانه‌ای صنعت ریلی حس شده، موضوع افزایش نویسندگان تخصصی و پژوهشگران ریلی است.

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، صنعت حمل و نقل ریلی همواره نقش مهم و تعیین کننده‌ای را در کشور جابجایی روزانه مسافران کثیری از اقصی نقاط کشور ایفا می‌کند و همواره به عنوان یکی از رسالت‌های کاری راه آهن جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

توجه به این نقش مهم و تاثیر گذار بدون شک بدون همت و همراهی رسانه‌ها در انعکاس زحمات فعالان این حوزه به مخاطبان و مسئولان میسر نمی‌شود. در خصوص نقش رسانه‌های فعال این حوزه و توجه آن‌ها از منظر پژوهشی به موضوعات و مشکلات صنعت ریلی با علی قنبرزاده کارشناس ارشد رسانه و سرپرست روابط عمومی راه آهن به صحبت نشستیم که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید: 

مسئله پژوهش در اخبار یک موضوع مغفول مانده در رسانه‌های کشورمان است. می‌خواستم بدانم که در حوزه تخصصی شما که صنعت ریلی است چقدر خبرنگاران این حوزه توانستند واشکافانه و محققانه به موضوعات نگاه کنند؟

قنبرزاده: مسئله پژوهش در نگارش اخبار به ویژه در حوزه تخصصی ریلی یک چالش جدی است. چالش‌هایی همچون پیچیدگی‌های فنی صنعت ریلی، فشار برای تولید سریع خبر در فضای رقابتی رسانه‌ها که مانع بررسی عمیق موضوعات پیش آمده توسط خبرنگاران می‌شود و نیز کمبود منابع و امکانات غالب رسانه‌ها که منابع مالی مناسب برای انجام تحقیقات گسترده در حوزه ریلی را ندارند. اما در مقابل نیز برخی خبرنگاران حوزه ریلی تلاش کرده اند تا با رویکرد پژوهشی به موضوعات بپردازند. فعالیت‌هایی همچون؛ بررسی داده‌های آماری و تحلیل آنها، مصاحبه با کارشناسان و متخصصان این حوزه، پرداخت به مسائل اجتماعی حول محور صنعت ریلی از جمله ایمنی و محیط زیست.

از منظری دیگر خبرنگاران تخصصی می‌توانند با مطالعه اسناد و کتاب‌های گوناگون ریلی به صورت کلی هم که شده، اطلاعات و مفاهیم پایه و اساسی را در رابطه با حوزه کاری خود کسب کنند و این مهم، باعث فهم بهتر مطالب و نیز انتقال بهتر موضوعات به خوانندگان و مخاطبان می‌شود. حضور و فعالیت خبرنگاران این حوزه هم همواره مغتنم و ارزشمند بوده و غالبا نیز از کسانی هستند که سال‌ها در این حوزه با ما همکاری دارند.

جشنواره‌ها و همایش‌های پژوهشی در حوزه رسانه‌ها می‌تواند سبب تشویق اهالی رسانه به تولید آثار پژوهشی شود. در این خصوص و با توجه به سبقه طولانی در حوزه روابط عمومی راه آهن و الان هم کسوت ریاست آن چقدر برای برگزاری این قبیل برنامه‌ها برنامه ریزی کردید؟

با توجه به نقش کلیدی صنعت ریلی در توسعه کشور، برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های پژوهش محور، بستر مناسبی برای تشویق اهالی رسانه به تولید آثار پژوهشی و در نتیجه ترویج و تقویت فرهنگ پژوهش هستند. از طرفی یکی از نیاز‌هایی که همواره در حوزه کار رسانه‌ای راه آهن حس می‌شده، موضوع افزایش نویسندگان تخصصی و پژوهشگران ریلی، هم در حوزه بین المللی و هم موضوعات روز ریلی است. ما نیز در صدد هستیم که با برگزاری فراخوان‌های تخصصی با افراد علاقه‌مند و صاحب قلم بیشتری در این حوزه آشنا شویم. در حال حاضر نیز در پایگاه خبری ریل نیوز بستری فراهم شده تا تمامی اصحاب رسانه و حتی کارکنان راه آهن که دستی بر قلم دارند، دانش و تجارب خود را به رشته نگارش در آورده و سپس یادداشت و کار‌های پژوهشی آنان در همان پایگاه خبری منتشر می‌شود.

وضعیت موجود دانش و سواد تخصصی خبرنگاران رسانه‌ها را چطور می‌بینید و به زعم شما چقدر خبرنگاران ما توانستند که در حوزه کاری خود به عنوان یک نیروی متخصص ظاهر شوند؟

خبرنگاران ما بطورکلی در سال‌های اخیر با تقویت مولفه‌هایی همچون افزایش سطح رسانه‌ای، استفاده از ابزار جدید و مبارزه با شایعات و اخبار جعلی، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته اند و همچنین با وجود ارتباط خوبی که بین رسانه‌ها و روابط عمومی راه آهن وجود دارد، شاهد این مورد بوده‌ایم که به مرور، اطلاعات تخصصی خبرنگاران حوزه حمل و نقل ریلی، بیشتر و عمیق‌تر شده و همواره نیز از همکارانم خواسته ام که در جهت آگاهی‌بخشی به اصحاب محترم رسانه کوشا باشند.

با توجه به اینکه صنعت ریلی نیاز روز جامعه است و خیل عظیم مردم از آن استفاده می‌کنند، چقدر رسانه‌های ما توانستند در انتقال واقعیت‌های آن موفق ظاهر شوند؟

رسانه‌ها در تبیین فعالیت‌های خدمتگزاران صنعت ریلی و بیان چالش‌ها و راه حل‌های آن و نیز انعکاس درخواست‌ها و انتقادات مردم و صاحبان بار به عنوان مخاطبان این صنعت، نقش بسیار پر رنگی دارند و می‌توانند باعث افزایش آگاهی عمومی، افزایش نظارت بر عملکرد شرکت‌های ریلی و کمک به بهبود خدمت‌رسانی شوند. همچنین این توانایی در رسانه‌های ما وجود دارد که فضایی را برای گفتگو و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف صنعت ریلی فراهم کنند.  در نهایت اینکه آشکارا نیاز بیشتری به تببین وضعیت راه آهن و چالش‌های این صنعت مهم توسط اصحاب رسانه احساس می‌شود.

هر از چندگاهی اتفاقات و سانحه‌هایی در این صنعت رخ می‌دهد که مدیریت صحیح رسانه‌ها می‌تواند سبب تنویر افکار عمومی شود. رسانه‌های تخصصی این حوزه چقدر در انعکاس این گونه موضوعات موفق ظاهر شدند؟

به لحاظ رسانه‌ای همواره ما سعی در ارائه اخبار صحیح و صادقانه به رسانه‌ها را داشته‌ایم و هر آنچه که بوده را اعلام کرده‌ایم و البته گاهی اوقات جزئیات یک حادثه به دلیل بررسی‌های دقیق و فنی و اعلام نظر کارشناسی با کمی فاصله به سمع و نظر خبرنگاران رسیده است. از نظر فنی و اخلاقی نیز همواره همکارانم در جهت اعتلای صنعت ریلی، افزایش ایمنی و جلوگیری از هر گونه سانحه تلاش می‌کنند.

رسانه‌های تخصصی حوزه حمل و نقل ریلی قادرند که اطلاعات فنی و تخصصی را به زبان ساده و قابل فهم برای عموم مردم ارائه نمایند و همچنین تحلیل‌های دقیق، منطبق بر واقعیت و مستندی از علل وقوع حوادث و راه حل‌هایی به جهت جلوگیری از تکرار آن‌ها ارائه دهند.

با این وجود از اصحاب رسانه و به خصوص خبرنگاران متخصص و فعال حوزه ریلی انتظار می‌رود، با صبر حرفه‌ای و هوشمندانه، صحت و سقم اخبار منتشر شده را بررسی کرده و همواره اخبار را از مرجع اصلی که روابط عمومی سازمان است، دنبال کنند.

در پایان اگر نکته و سخنی در حوزه پژوهش و رسانه در صنعت ریلی دارید که فکر می‌کنید نیاز به مطرح کردن است، لطفا بفرمائید.

در پایان می‌توان گفت؛ همکاری و تعامل بین این صنعت و رسانه به بهبود خدمات ریلی، ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل ریلی، افزایش ایمنی، رضایتمندی مسافران و توسعه پایدار این صنعت منجر خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل