علمی و پزشکی

اندازه گیری ساختار اتمی عجیب برای اولین بار!

اتم ها می توانند با استفاده از نور یکدیگر را جذب کنند. در واقع، این قبلاً پیش‌بینی شده بود، اما مرکز وین برای علوم و فناوری کوانتومی (VCQ) در دانشگاه فناوری وین با همکاری دانشگاه اینسبروک این ساختار غیرعادی اتمی را برای اولین بار اندازه‌گیری کرد.

این برهمکنش می تواند برای کنترل اتم هایی که بسیار سرد هستند استفاده شود و همچنین می تواند به نحوه تشکیل مولکول ها در فضا کمک کند. این یافته ها اخیرا در مجله Physical Review X منتشر شده است.

پروفسور فیلیپ هاسلینگر در توضیح این مشکل گفت: در انگلیسی 197 یک سد اتمی خوب توسط الکترون هایی احاطه شده است که در یک اتم بدون بار دارای بار منفی هستند. حالا اگر منبع تغذیه خارجی را روشن کنید، توزیع غذا کمی تغییر می کند.

وی افزود: بار مثبت در یک طرف کمی تغییر می کند و بار منفی در طرف دیگر کمی تغییر می کند و اتم ناگهان دارای دو طرف مثبت و منفی می شود و قطبی می شود.

زیرا نور جزء الکتریکی الکتریسیته است که خیلی سریع تغییر می کند. این را می توان با نور لیزر نیز به دست آورد. وقتی بسیاری از اتم ها به هم نزدیک هستند، نور لیزر همه آنها را به یک اندازه جدا می کند.

میرا مایوگر از دانشگاه صنعتی وین گفت: “این یک گرانش بسیار ضعیف است و باید آزمایش های بسیار دقیقی برای آزمایش آن انجام شود.”

این گرانش ابزار مفیدی برای کنترل اتم های سرد است، اما می تواند در نجوم نیز مهم باشد. زیرا به گفته دانشمندان، نیروهای کوچک نیز می توانند تفاوت بزرگی در فضا ایجاد کنند.

5858

دکمه بازگشت به بالا