برترین های کار و کسبعمومی

انواع قالب بتن خاص

اگر درزمینهٔ ساخت وساز فعال باشید خوب میدانید که یکی از پراهمیت ترین مراحل و عملیات های اجرای سازه های بتنی، قالب بندی می باشد. می تواند تأثیرگذارترین بخش از فرآیند اجرای سازه بتنی از منظر اقتصادی و زمانی اجرا به شمار آید. ازاین رو رعایت نکات اجرایی، نگهداری، کیفیت اجرا، به کارگیری بهترین نوع قالب خاص بتن و هماهنگ با نوع پروژه، تأثیر فراوانی بر کل پروژه دارد. با توجه به همین مسئله نیز در این بخش از وبلاگ پرشین سازه جامع ترین بانک اطلاعات ساختمان کشور به سراغ انواع قالب های بتن رفته و به طور تخصصی شمارا با قالب های فلزی بتن آشنا می کنیم. پس همراه ما باشید.

درواقع قالب بتن یک سازه موقت محسوب می شود که پس از انجام وظیفه موردنظر از سازه جدا می گردد. قالب های بتن در انواع مختلف چوب، آجر و یا فلز می باشد که انتخاب نوع قالب موردنظر بستگی به نوع پروژه، هزینه برآورد شده و زمان در دسترس جهت اتمام پروژه دارد. قالب فلزی بتن شامل ظروفی می باشد که با شکل و شمایل خاص خود جهت نگهداری آرماتور و بتن خیس تا زمان شکل گرفتن و خشک شدن بتن مورداستفاده قرار می گیرد. معمولاً از قالب فلزی بتن جهت پروژه های با عمق پی زیاد، قالب بندی فونداسیون، ستون های بتن، دیوارها و حتی اتوبان سازی استفاده می کنند

چراکه دارای استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به سایر قالب ها دارند. در حالت کلی جالب است بدانید که قالب بندی بتن قسمت عمده ای از مخارج ساخت و اجرای اسکلت های بتنی و اجزای بتنی ساختمان را به خود اختصاص می دهد. چراکه هزینه مصالح، ساخت و اجرای قالب های بتنی بستگی به شکل قالب بتن و دشواری ساخت آن و نوع مصالح مصرفی دارد و در برخی موارد ممکن است قالب بندی بتن تا بیش از ۷۵ درصد هزینه یک عضو بتنی را به خود اختصاص دهد که در ادامه این مقاله از پرشین سازه به ارائه اطلاعاتی بیشتر در باب این موضوع خواهیم پرداخت.

آشنایی با رویه استفاده از قالب های فلزی بتن

همان طور که در سایر مقالات از سری نوشتارهای پرشین سازه همواره به آن اشاره کردیم، بتن یکی از پرکاربردترین مصالح در ساختمان سازی است که از سیمان و مصالح درشت تشکیل شده و به عنوان اتصال دهنده در ساختمان سازی کاربرد دارد. در همین راستا نیز طریقه قرارگیری بتن در این قالب ها به این صورت است که ابتدا بتن را به حالت خیس و نرم درآورده و سپس در قالب فلزی بتن قرار می دهند.

درواقع می توان مطرح کرد که از مهم ترین گام های احداث سازه های بتنی، انجام قالب بندی است و طبیعتاً در کنار آن پایداری نیز از مهم ترین خصوصیاتی است که باید در قالب بندی رعایت شود؛ بنابراین به منظور اینکه این قالب ها محکم باشند و به مرورزمان دچار شکاف نشوند عمدتاً بدون درز طراحی و تولید می شوند. قالب فلزی بتن از متریالی تهیه می شود که چسبندگی به دیواره های قالب به حداقل برسد که این امر مانع از خوردگی قالب می شود؛ بنابراین طول عمر قالب فلزی بتن نسبت به سایر قالب ها بیشتر است.

قالب های فلزی معمولاً با انواع داربست به کار می رود؛ اما آنچه بیش از تمامی این موارد در کیفیت قالب های فلزی بتنی مؤثر می باشد، نحوه نصب این قالب ها می باشد؛ چراکه توجه و دقت در نصب قالب های فلزی است که سبب تداوم این قالب ها می شود. درواقع همبندی دقیق و مستحکم قالب های فلزی در کیفیت قالب فلزی بتن از نقشی مؤثر برخوردار می باشد.

آشنایی با انواع قالب های بتن

به طورکلی چهار مدل اصلی از قالب های بتن در بازار وجود دارند که در این بخش به بررسی تک تک این موارد می پردازیم:

۱. قالب بتن مدولار

قالب فلزی مدولار بتن، قالبی است که طراحی و ساخت آن با توجه به ابعاد عرضی ۵ سانتی متر صورت گرفته است. در حال حاضر این قالب، ابعاد و اندازه های گوناگونی دارند که به راحتی در بازار در دسترس می باشند. این قالب با توجه به تنوع زیادی که دارد به جرئت می توان گفت که در قالب بندی قسمت های مختلف سازه های بتنی بیشترین کاربرد و نقش را دارد. این قالب ها به طورکلی دارای ارتفاع ۱، ۱.۵ و ۲ متر و عرض های ۱۰ تا ۵۰ سانتی متری هستند که با ابعاد استاندارد تولید و عرضه می شوند. علاوه بر این، این امکان وجود دارد تا قالب مدولار بتن با توجه به نیاز مشتری و بر اساس ابعاد سفارشی آن نیز تولید شود. زمانی که برای اجرا و ساخت سازه ها از قالب مدولار بتن استفاده شود، درنهایت سازه ای بسیار زیبا و استوار ایجاد خواهد شد که از عمر طولانی برخوردار می باشد.

۲. قالب بتن مدور

به طورکلی می توان اذعان نمود که اسکلت بندی به روش مدور جهت بهره وری از منابع، یا محفظه های سیمانی و سیلورها به کار می رود؛ که در این روش تکیه گاه و اسکلت سیمانی به شکل پیچیده و تاب داده ساخت و به بازار عرضه می شود. هنگام قالب بندی برای قسمت هایی به شکل قوس و دایره از قالب مدولار یا کمانی استفاده می شود.

۳. قالب بتن خاص

قالب های بتن خاص با توجه به نقشه و معماری سازه موردنظر، به شکل های مختلف مثلث، متوازی الاضلاع، منحنی، کنج های خاص، چندضلعی و غیره طراحی و ساخته می شوند. این نوع از قالب ها در بخش های مختلفی نیز مورداستفاده قرار می گیرند برای مثال از آن ها می توان به عنوان قالب جدول، قالب ستون گرد، قالب سرستون پل ها، قالب دیوارهای پیش ساخته و قالب نیوجرسی استفاده کرد. همچنین لازم به ذکر است که قالب های خاص، قالب هایی هستند که به صورت سفارشی و طبق طرح مشتری طراحی و ساخته می شوند تا در ساخت سازه به طور تخصصی و دقیق مورداستفاده قرار گیرند.

کلام پایانی

همان طور که در این مقاله نیز همچون دیگر مقالات پرشین سازه همراه ما بودید، هدف از این نوشتار آشنایی شما عزیزان با قالب های فلزی بتن و نقش آن ها در یک قالب بندی باکیفیت بود که امیدواریم مفید واقع شده باشد. همچنین در پایان این نوشتار لازم به اذعان است که نظرها و پیشنهادات شما عزیزان برای ما دلگرم کننده و در راستای آماده سازی مطالب بهتر و کاربردی تر بسیار مفید خواهد بود؛ بنابراین نظرها و پیشنهادات خود را در قالب کامنت در سایت پرشین سازه قرار دهید تا ما نیز از این موارد نهایت استفاده را ببریم.

 

دکمه بازگشت به بالا