برترین های کار و کسبعمومی

انواع چیلر و مقایسه آنها با هم

ما در این مقاله قصد داریم تا انواع چیلر را معرفی و ۱۲ نوع مختلف آن را نسبت به هم مقایسه و بررسی کنیم. در واقع ضمن معرفی اجزا و طرز کار هر یک ، قصد داریم تا به کاربرد ، مزایا و معایب و نیز قیمت آنها اشاره کنیم.وجه تمایز انواع چیلر تراکمی در نوع کمپرسور (اسکرال ، پیستونی ، اسکرو یا سانتریفیوژ) و نیز نوع کندانسور (آب خنک یا هوا خنک) و چیلر جذبی در تک اثره یا دو اثره بودن آن است. با وجود اینکه انواع چیلرها اجزا و طرز کار متفاوتی نسبت به هم دارند ولی در کل همه انواع آنها یک کار و وظیفه مشترک بر عهده دارند.

بررسی انواع چیلر به همراه مزایا و معایب و مقایسه آنها - شرکت تهویه آذرنسیم

چیلر دستگاهی است که گرمای یک سیال مایع (مانند آب) یا گازی (مانند هوا) را با استفاده از سیکل تبرید تراکمی و یا سیکل جذبی گرفته و آن را سرد می کند. انواع چیلر به دو گروه عمده تراکمی و جذبی تقسیم بندی می شود که وظیفه همه آنها سرمایش یک سیال است. سیال سرد شده کاربرد تهویه مطبوع ساختمانی و یا صنعتی دارد.

دمای آب سرد شده معمولا بین ۲ تا ۷ درجه سانتی گراد است و در برخی کاربردها (با توجه به نیاز مصرف کننده) می توان با افزودن مواد ضد یخ به آب ، دمای آن را تا زیر صفر (در برخی کاربردها تا ۸۰ درجه زیر صفر) کاهش داد. انواع پکینگ برج خنک کننده به دو نوع اسپلش و فیلمی تقسیم می شود

چیلرهای متعارف مورد استفاده در صنعت تهویه با ظرفیت هایی بین ۱۵ تا ۲۰۰۰ تن تبرید موجود هستند و برخی از سازندگان توانایی تولید چیلرهایی تا ظرفیت ۵۲۰۰ تن تبرید را نیز دارند. در ظرفیت های کمتر از ۱۵ تن تبرید معمولا از واژه مینی چیلر استفاده می شود که در شکل زیر نمونه هایی از انواع چیلر را مشاهده می کنید.

کاربرد ساختمانی چیلر

در کاربرد ساختمانی ، سیال سرد شده (برای مثال آب سرد) از طریق سیستم لوله کشی به مبدل های حرارتی مانند هواساز و فن کویل جهت سرمایش ساختمان منتقل شده و در آنجا با تبادل حرارت با هوای داخل اتاق ها و سالن ها ، گرمای هوا را گرفته و محیط داخل ساختمان را خنک می کند. آب سرد که گرمای هوای محیط داخل را گرفته و مجددا گرم شده است به چیلر بازگردانده می شود تا دوباره در آن سرد شود.

آب سرد شده در چیلر که جهت خنک کاری به کویل (دسته ای از لوله های پر پیچ و خم) فن کویل و هواساز پمپاژ می شود ، درون کویل به گردش در آمده و یک فن با هدایت جریان هوا از اطراف کویل ، موجب کاهش دمای جریان هوا می شود.

در همین حین ، سطح سرد لوله های کویل باعث تقطیر بخار آب موجود در هوا بر سطح لوله ها شده و منجر به کاهش رطوبت هوا نیز می شود. برای مثال در شکل زیر تجهیزات مستقر در موتورخانه و فن کویل های مستقر در هر طبقه از ساختمان به شکل شماتیک نشان داده شده است.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، فن کویل تنها یک مبدل حرارتی هوا به آب است. با جریان یافتن آب سرد در لوله های مسی کویل، به سرعت گرمای هوا به آب سرد داده شده (مس ضریب انتقال حرارت بسیار بالایی دارد) و هوای ساختمان خنک می شود.

مزیت بزرگ این سیستم این است که هر فن کویل در هر اتاق یک کنترلر دارد که هر فرد در اتاق خود می تواند بدون تاثیر بر سایر فن کویل ها، فن کویل اتاق خود را خاموش و روشن نموده و نیز دمای آن را به هر مقدار دلخواه تنظیم کند و تمام این فن کویل ها در کل واحدهای ساختمان فقط به یک چیلر متصل می شوند.

از دیگر مزایای چیلر به همراه فن کویل ها این است که دیگر ساختمان به لوازم گرمایشی مثل رادیاتور یا گرمایش قرنیزی یا گرمایش از کف و … هم نیازی ندارد و همین فن کویل ها به بهترین و مطلوب ترین شکل ممکن برای گرمایش هم استفاده می شوند و فقط کافی است که آبگرم ساختمان را به آن متصل کنیم. برای شناخت بیشتر فن کویل ها پیشنهاد می کنیم که این مقاله ⇐ را مطالعه کنید.

حال اگر بخواهیم در یک سالن بزرگ (مثل سالن سینما یا تالار عروسی یا سالن کنفرانس و …) یا یک سوله هوا را سرد یا گرم کنیم، فن کویل ها نمی توانند پاسخگوی نیازها باشند و باید از هواساز استفاده کنیم.

کاربرد صنعتی انواع چیلر

در کاربرد صنعتی ، سیال سرد شده در چیلر به مدار خنک کننده دستگاه صنعتی ارسال شده و جهت خنک کاری مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال جهت خنک کاری محلول اسید سولفوریک ۲۰ درصد در یک کارخانه از یک مبدل حرارتی استفاده می شود که از یک سمت آن اسید سولفوریک وارد شده و از سمت دیگر آب سرد شده در دستگاه چیلر که در اثر تبادل حرارت بین اسید سولفوریک و آب سرد ، حرارت از اسید به آب منتقل می شود.

مبدل حرارتی می تواند از نوع پوسته و لوله (شل اند تیوب) یا صفحه ای (پلیتی) و … باشد. کاربرد چیلر در صنعت بسیار وسیع است و برای مثال می توان به انواع چیلر دستگاه تزریق پلاستیک یا صنایع شیمیایی و … اشاره کرد که تمام آنها با همان اصولی که گفتیم عمل کرده و فقط آب را سرد می کنند. در ضمن نوع صنعتی آن آپشن های مخصوصی دارد تا بتواند بدون وقفه در ۳۶۵ روز سال کار کند.

دسته بندی انواع چیلر در ۱۲ نوع مختلف ، مقایسه و تشریح مزایا و معایب آنها

دو نوع اصلی چیلرها ، چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی هستند که هر کدام از آنها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. برای مثال انواع تراکمی آن از نظر نوع کندانسور به دو نوع آب خنک (کندانسور شل اند تیوب آب خنک که گرمای اضافی مبرد در آن توسط آب گرفته می شود) و نوع هوا خنک (کندانسور فن دار هوا خنک که گرمای اضافی مبرد در آن توسط هوا گرفته می شود) و از نظر نوع کمپرسور به انواع پیستونی ، اسکرو ، سانتریفیوژ و اسکرال تقسیم بندی می شوند.

۱ . چیلرهای تراکمی

چیلرهای تراکمی به دو شکل و در کل در ۶ مدل مختلف دسته بندی می شوند. یکی بر اساس نوع کندانسور و یکی هم بر اساس نوع کمپرسور. در خرید پکینگ رندوم اسپلش  به کیفیت، کیفیت و باز هم کیفیـــت توجه ویژه ای داشته باشید.

۱ . ۱ . دسته بندی بر اساس کندانسور

ابتدا سوالی که پیش می آید این است که کندانسور چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

کندانسور چیلرهای تراکمی می تواند به صورت آب خنک (که به آن چیلر تراکمی آب خنک یا آبی گفته می شود) و یا هوا خنک (که به آن چیلر تراکمی هوا خنک یا هوایی گفته می شود) باشد که این دو نوع بیشترین کاربرد را در ساختمان و صنعت دارند.

به اشتباه برخی تصور می کنند که آب خنک یعنی اینکه چیلر ، آب را سرد می کند و هوا خنک یعنی اینکه چیلر ، هوا را سرد می کند. خیر اینطور نیست. همانطور که در بالا اشاره کردیم همه چیلرها فقط و فقط یک کار انجام می دهند و آن هم سرد کردن آب است.

کندانسور قسمتی از چیلر است که در آن گرمای چیلر باید دفع شود که اگر با فن دفع شود به آن هوا خنک می گویند و اگر توسط آب دفع شود به آن آب خنک می گویند. وقتی توسط فن دفع می شود خب تکلیف مشخص است و هوای آزاد دائما در دسترس است و مشکلی از این بابت نداریم.

با دقت به شکل زیر نگاه کنید. کندانسور نوع هوا خنک در بالایی ترین بخش چیلر قرار گرفته و شامل لوله های مسی است که مبرد داغ و فشرده در آن لوله ها حرکت کرده و چند فن هوا را از اطراف لوله ها می دمند تا دما و فشار مبرد داخل کندانسور کاهش یابد.

اگر کندانسور هوا خنک باشد راندمان نسبت به آب خنک کمتر می شود ولی دیگر به برج خنک کننده نیازی نیست و توسط فن های موجود در بالای دستگاه ، کندانسور خنک می شود که باید آن را در فضای باز مانند پشت بام و … نصب کرد. پس از تعمیر برج خنک کننده تمام قطعات کولینگ تاور را چک کنید که به درستی در جای خود قرار گرفته باشند

ولی اگر توسط آب دفع شود، آب که به صورت بی نهایت در دسترس نیست و باید به طریقی همین آب هم گرمای خود را از دست بدهد تا مجددا بتواند گرمای مبرد داغ و فشرده را در کندانسور دریافت کند که برای این کار از برج خنک کننده استفاده می شود که آب کندانسور به برج می رود و پس از اینکه در برج گرمای خود را به هوای آزاد داد مجددا به کندانسور برگردد.

 

دکمه بازگشت به بالا