اقتصادی

بدنبال تحقق حکمرانی داده محور در دولت سیزدهم هستیم

patc/مرکزی سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: در دولت سیزدهم به دنبال حکمرانی مبتنی بر داده ها هستیم.

محمدهادی زاهدی وفا در شصت و هفتمین جلسه کمیته گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی در 13 فروردین 1401 با بیان اینکه تشکیل این کمیته باعث شده تا مسائل به صورت شفاف به مسئولان و دولت منعکس شود، گفت: در در بحث تولید دانش پایه، حلقه مفقوده ای در نظام تولید کشور وجود دارد و آن انباشت دانش فنی در حوزه های تخصصی است. چندین کارخانه دولتی و خصوصی وجود دارد، اما سازمان‌هایی که خدمات فنی و تحقیق و توسعه ارائه می‌کنند در نظر گرفته نمی‌شوند، اما سازمان‌های بخش خصوصی باید هسته‌ها و مراکز تحقیق و توسعه را ایجاد کنند که خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه تولید دانش نه تنها شعار لوکس سال است، بلکه لازمه رقابت و بقای ما در عرصه جهانی است، گفت: اگر محصولی را در اختیار دنیا قرار ندهیم، بازار را در اختیار دنیا قرار خواهیم داد. . محصولات دنیا برای دستیابی به هم افزایی در این زمینه، بازارهای محصولات داخلی و خارجی وجود خواهد داشت.

زاهدی وفا با بیان اینکه تسهیلات تامین مالی و بدهی درج شده در بودجه به دلیل مسائلی مانند عدم تعادل در سیستم بانکی قابل تحقق نبود، افزود: دو سال پیش بانک ها برای کنترل رشد نقدینگی محدودیت هایی در ترازنامه خود اعمال کردند. اما امروز نقدینگی 5100 است. این رشد نقدینگی با رسیدن به 100 میلیارد تومان نمی تواند در تولید کارآمد مشارکت داشته باشد. میانگین رشد اقتصادی در دهه گذشته نزدیک به صفر بوده است، تورم در شش ماهه اول سال گذشته 58.2 بوده و تجهیزات رشد تولید بانک هنوز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه بر اساس تجربه نظام بانکی باید منابع را از بازار سرمایه بسیج کنیم و برای راه اندازی شرکت های سرمایه گذاری استانی در هر استان برنامه ریزی کنیم، بر اساس این طرح، شرکت ها در استان ها راه اندازی می شوند نه واحد. سرمایه گذاری دولتی، برای شرکت های سرمایه گذاری بخش خصوصی، سرمایه گذاری تامین کننده منابع مالی و گسترش تعاونی ها در استان هاست، نوع دوم تعاونی هایی که می توانند در داخل استان ارائه شوند. بورس اوراق بهادار به طور کلی) زیرا برای پیشرفت هر کشوری باید ساختار تامین مالی را تغییر داد و متحول کرد.

زاهدی وفا گفت: به دنبال اجرای سیاست دولت مرکزی در تامین منابع مالی استان ها هستیم، باید در استان ها شرکت های سرمایه گذاری ایجاد کنیم، در این صورت نیازی به تامین مالی مرکزی نیست، برنامه های مربوطه به زودی انجام می شود.

سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: سربازان خط مقدم جهاد اقتصادی از فعالان بخش خصوصی و اقتصادی هستند و تمام تلاش خود را برای ترویج قانون و حمایت از فعالان انجام می دهیم.

توصیه وی درباره عواقب اجرای مشاغل سخت و زیان آور در بخش خصوصی گفت: این موضوعات امروز به شدت مورد بحث قرار گرفته است تا در این زمینه تصمیم گیری شود. ما مجبور نیستیم مشاغل سخت و زیان آور را در کنار مشاغل دیگر قرار دهیم، از طرفی سعی می کنیم برخی از مشاغل سخت و زیان آور را نیز وارد کنیم و حتی برخی کارفرمایان از این حرکت حمایت می کنند.

زاهدی وفا گفت: قطعاً از همه پیشنهادات استقبال می‌کنیم، اما هیات مدیره تامین اجتماعی باید بررسی‌های لازم را انجام دهد تا مشخص شود که آیا این پیشنهادات با توجه به مسئولیت‌های قانونی و اداری و اعاده هیات در اصل 52 قابل تحقق است یا خیر. کار به ما کمک می کند تا در این زمینه تشخیص بهتری داشته باشیم و سلامت کارگران در محیط کار را به درستی طبقه بندی کنیم.

وی افزود: ما با همه توصیه‌ها موافقیم، اما بررسی‌های لازم را در مورد چگونگی و زمان اجرا انجام خواهیم داد تا در راستای منافع کارفرمایان و جامعه کارگری اقدام شود.

زاهدی وفا گفت: امروز ترکیب کمیسیون بدوی مطالبات مواد 43 و 44 قانون تامین اجتماعی به تصویب قانونی رسیده و مجری آن نیز ما هستیم و برای اعمال هر تغییری باید مجلس وارد شود. موضوع را بررسی کنید و تغییراتی در آن ایجاد کنید. البته تایید شده، فرض تامین اجتماعی این است که هر چه نیروی کار به محیط کار بیشتر وابسته باشد، خروجی آن بیشتر می شود، اما گاهی اوقات این شرایط می تواند به گونه ای منعکس شود که گویی تامین اجتماعی با کارفرمایان و کارگران در تضاد است.

وی درباره پیشنهاد امکان بازپرداخت بدهی 60 ماهه فعالان و بنگاه های اقتصادی به سازمان تامین اجتماعی و تمرکززدایی گفت: اگر موضوع در حیطه اختیارات هیات مدیره یا موضوع تامین اجتماعی باشد، موضوع باید در این دفتر و سطح بالا رفت. در اختیارات استان نیز باید بازنگری شود و البته در جلسه هفته گذشته روسا بحث عفو مطرح و تصویب شد.

پیشنهاد سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مبنی بر احیا و حفظ ماده 191 قانون کار: بر اساس این ماده، کارگاه‌های کوچک را می‌توان از شمول شرایطی مستثنی کرد و کارگروه ویژه‌ای برای بررسی این موارد تشکیل شده است. ، و آن را مطابق با شعار سال تلقی کرده و آن را جامع در نظر بگیرید.

وی در خصوص مشکلات سیستم یکپارچه روابط صنعتی گفت: مشکل دولت الکترونیک در دو دهه گذشته بارها تکرار شده است و دولت فعلی تلاش زیادی برای تامین زیرساخت های فنی از جمله وزارتخانه داشته است. کار یدی. البته ما ایرادات را قبول داریم، اما برخی از آن ایرادات مربوط به نیروهای دیگر است. در حالی که به دنبال رفع نواقصی هستیم که تبادل اطلاعات بین دستگاه ها به خصوص خارج از قوه مجریه مشکل است، به دنبال اجرای حکمرانی داده محور در دولت سیزدهم هستیم زیرا این امر به ارتباط دولت و مردم و تصمیمات دولت کمک می کند.

زاهدی وفا در خصوص امنیت شغلی کارگران گفت: قراردادهای موقت مشکل آفرین است و باید به صورت جهانی بازنگری شود، باید بحث امنیت شغلی را به طور همه جانبه بررسی کنیم و تغییر برخی موارد در این زمینه کافی نباشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا