اقتصادی

بهینه سازی مصرف انرژی ضرورت ملی است/ ۲ برابر سهم جمعیتی گاز گلخانه ای تولید می‌کنیم

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه دو برابر جمعیت گازهای گلخانه ای تولید می کنیم، گفت: انتشار دی اکسید کربن ایران پس از چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن ششمین تولید گازهای گلخانه ای در جهان است.

به گزارش patc، بابک نگهداری در تشریح میزان مصرف انرژی کشور و شاخص های آن اظهار کرد: کشور طی 50 سال گذشته با افزایش 2 درجه ای دما، کاهش 55 میلی متری بارش و 270 میلی متر افزایش تبخیر مواجه بوده است. سال

وی با بیان اینکه ایران هم قربانی تغییرات اقلیمی است و هم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای است، تصریح کرد: انتشار دی اکسید کربن ایران پس از چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن، ششمین تولیدکننده گازهای گلخانه ای در جهان است. 2 14 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای جهان را به خود اختصاص می دهد. این امر تایید کننده شدت بالای انرژی در کشور است و با وجود اهدافی مانند سیاست های تغییر الگوی مصرف، هیچ اقدام موثری برای بهینه سازی مصرف انرژی انجام نشده است.

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، دو برابر جمعیت گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنیم، تصریح کرد: ۸۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به همه بخش‌های اقتصاد، خانوار، صنعت، حمل‌ونقل و مواردی از این دست است.

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی از جمله بالا آمدن سطح آب دریاها، گرمای بی سابقه، بلایای شدید جوی مانند خشکسالی، سیل و شرایط محیطی ناپایدار فزاینده، هر کدام به نحوی شغل را برای شرکت های نفت و گاز گران و دشوار می کند.

نگارداری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برای حرکت به سمت اقتصاد کم کربن، ادامه انتقال انرژی از سوخت های فسیلی به انرژی های پاک و اجرای اقدامات متقابل برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تقاضای نفت بیش از 12 درصد کاهش می یابد. در سال 2040، قیمت نفت کاهش خواهد یافت و بیش از 32 درصد کاهش خواهد یافت. بنابراین، نیاز به تنوع بخشیدن به پرتفوی اقتصادهای وابسته به نفت و گاز مانند ایران با روی آوردن به محصولات کم انتشار، بهبود بهره وری انرژی و تولید و کربن زدایی نفت و گاز وجود دارد.

وی تاکید کرد: برای مقابله موثر با چنین چالش هایی در آینده، باید فرصت های موجود را با تحلیل و روش صحیح به حداکثر رساند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه کشورهای وابسته به زغال سنگ به دنبال سوخت های جایگزین پاک در صنایعی مانند فولاد هستند، گفت: بنابراین ایران نیاز به سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های صادرات گاز طبیعی (LNG) دارد.

وی افزود: توسعه فناوری‌های جذب، استفاده و ذخیره‌سازی کربن، تولید و صادرات هیدروژن و جامدات زیستی، توسعه فناوری‌های دیجیتال در بخش انرژی و استفاده از مکانیزم‌های تامین اقلیم از دیگر فرصت‌هایی است که ایران در دوران گذار انرژی با آن مواجه است.

نگهداری تاکید کرد: برای موفقیت در این زمینه نیازمند دیپلماسی و انرژی زیست محیطی فعال و کارآمد هستیم تا از فرصت های بین المللی برای حرکت به سمت اقتصاد کم کربن استفاده کنیم و انتقال و توسعه فناوری ها و نوآوری های مرتبط را ارتقا دهیم. ماده 15 سند سیاست کلی محیط زیست. استفاده کنید.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست با اصلاح سیاست های انرژی، حذف بنگاه های دولتی، حرکت به سمت مقررات فرابخشی، تقویت حضور بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی از جمله مواردی است. وظیفه مهم راه پیش رو.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا