اقتصادی

بومی‌سازی همه کاتالیست‌ها تا پایان دولت سیزدهم 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: بومی‌سازی کاتالیست‌ها از چالش‌های بزرگ صنعت پتروشیمی بود که هم‌اکنون با جدیت در حال بومی‌سازی همه کاتالیست‌ها هستیم و تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیست‌های صنعت، داخلی‌سازی می‌شوند.

به گزارش patc، مرتضی شاهمیرزایی امروز در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه هم‌اکنون ۸۵ درصد کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی ایرانی است و در چند سال آینده به‌طور کامل داخلی می‌شود، اظهار کرد: اگر اقدام‌های تخصصی در زمینه تأمین مالی در صنعت پتروشیمی انجام شود، می‌توان از همه موانع حتی تحریم‌ها نیز عبور کرد.

وی با بیان اینکه امروزه ۹۵ درصد صنایع جهان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به محصولات صنعت پتروشیمی وابسته هستند، اظهار کرد: ایران نیز باید با توجه به منابع غنی هیدروکربوری، استفاده حداکثری از این منابع به‌ویژه با توسعه هرچه‌ بیشتر صنعت پتروشیمی داشته باشد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ۶۵ سال از آغاز عملیات اجرایی نخستین پتروشیمی در ایران گذشته است، گفت: تلاش‌های زیادی در این سال‌ها در این صنعت از سوی متخصصان و صنعتگران انجام شده است که قدردان همه هستم.

شاهمیرزایی تأکید کرد: براساس مطالعات وزارت صمت، حدود ۶۷ درصد تأخیر اجرای طرح‌ها ناشی از تأمین منابع مالی و پس از آن مسائل دیگر مانند فناوری و مدیریت است.

وی با بیان اینکه اگر اقدام‌های تخصصی در زمینه تأمین مالی در صنعت پتروشیمی انجام شود، می‌توانیم از همه موانع حتی تحریم‌ها نیز عبور کنیم، اظهار کرد: تقاضا دارم هلدینگ‌های پتروشیمی با کمک از متخصصان دوره‌های تخصصی تأمین مالی را برگزار کنند تا از این گلوگاه عبور کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت پتروشیمی در این شرکت در حال تدوین است و از همه مراکز علمی و پژوهشی تقاضا دارم که ما را در تدوین آن کمک کنند. 

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه چالش تأمین مالی بعضی از طرح‌های پتروشیمی را برای سال‌ها معطل کرده است، گفت: باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت را بالفعل کنیم تا همه انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید شود.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان هدیه صنعت پتروشیمی به واحدهای پایین‌دستی در هفت ماه سال ۱۴۰۲ در قالب عرضه اعتباری محصولات بوده است، تاکید کرد: صنایع تکمیلی دچار عارضه نقدینگی و سرمایه در گردش بودند که با این اقدام ۳۵ هزار میلیارد تومان از عرضه اعتباری محصولات جذب شده است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه از ۷.۲۰۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در آبان‌ماه امسال، ۵.۲۰۰ هزار میلیارد تومان خریداری شده است، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی رونق اقتصادی را به صنایع گوناگون هدیه کرد. عرضه اعتباری انقلابی را در صنایع تکمیلی ایجاد کرد و واحدهای غیرفعال، فعال شدند که در نتیجه آن ۱.۳ میلیون تن تقاضای داخلی محصولات افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا