علمی و پزشکی

تشخیص زودهنگام سکته مغزی با کمک گروه خونی

بر اساس یک گزارش روشن، به نظر می رسد در مقایسه با سایر گروه های خونی، افراد دارای گروه خونی “A” بیشتر در معرض سکته مغزی قبل از 60 سالگی قرار می گیرند که البته این تفاوت چندان قابل توجه نیست و نیازی به توجه و تحقیق نیست.

گروه های خونی انواع مواد شیمیایی روی سطح گلبول های قرمز را توصیف می کنند. از جمله معروف ترین آنها “الف” و “ب” نامیده می شود.

حتی در این گروه های خونی بزرگ، تفاوت های واضحی وجود دارد که ناشی از جهش های ژنتیکی است. تحقیقات ژنومی اکنون رابطه واضحی بین ژن A-1 (A1) و سکته اولیه پیدا کرده است. محققان داده های 48 مطالعه ژنتیکی را تجزیه و تحلیل کردند که شامل حدود 17000 نفر با سابقه سکته مغزی و حدود 600000 نفر بدون سابقه سکته بود. همه شرکت کنندگان بین 18 تا 59 سال سن داشتند.

تجزیه و تحلیل گسترده ژنوم دو جایگاه را به شدت با خطر سکته اولیه در ارتباط است. یکی از این مکان ها مربوط به محل مربوط به گروه خونی است. مطالعه دوم بر روی ژن های گروه خونی خاص نشان داد که افراد دارای ژن های گروه خونی A 16 درصد شانس بیشتری برای سکته مغزی قبل از 60 سالگی داشتند. برای افراد دارای گروه خونی O1، این خطر 12 درصد پایین است.

این محققان اما اعلام کردند که افزایش خطر سکته مغزی در افراد دارای گروه خونی A اندک است، بنابراین نیازی به مراقبت های اضافی یا نظارت و نظارت بر این افراد نیست. در ایالات متحده، سالانه حدود 800000 نفر دچار سکته مغزی می شوند که حدود سه چهارم این موارد در افراد 65 ساله یا بالاتر رخ می دهد. پس از 55 سالگی، خطر سکته مغزی هر 10 سال دو برابر می شود.

یکی از یافته‌های کلیدی این مطالعه، مقایسه سکته‌های مغزی در افراد 60 ساله و افراد بالای 60 سال بود. برای این منظور، محققان از داده‌های مربوط به حدود 9300 نفر که در 60 سالگی سکته کرده بودند و حدود 25000 نفر در دهه 60 خود استفاده کردند. حدود 60 نفر که سکته نکرده اند.

آنها دریافتند که سکته های مغزی که در اوایل زندگی اتفاق می افتد ممکن است الگوی متفاوتی نسبت به سکته هایی که در سنین بالا رخ می دهند داشته باشد. سکته مغزی در افراد جوان معمولاً مربوط به رسوبات چربی در شریان ها نیست، بلکه اغلب مربوط به لخته شدن خون است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که بخشی از کد ژنتیکی که گروه خون را ثبت می‌کند، به نام جایگاه ABO، با کلسیفیکاسیون عروق بیماری کرونا مرتبط است که جریان خون را محدود می‌کند و با بیماری قلبی مرتبط است.

منبع: Science Alert

دکمه بازگشت به بالا