آنا گزارش می دهد؛
معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما در بستر سکوی پخش «تلوبیون»، برنامه های متنوعی را برای تبلیغات چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تدارک دیده است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در فاصله کمتر از یک هفته مانده به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برنامههای تبلیغاتی نامزدهای این انتخابات به مراحل حساس و تعیینکنندهای رسیده است. در این بین، داوطلبان ورود به ساختمان پاستور، همچون ادوار گذشته از فضاها و ابزارهای متنوع و متفاوتی برای تبلیغ برنامهها و ارتباط با مخاطبان و رایدهندگان استفاده میکنند.
گسترش روزافزون شبکههای اجتماعی و ابزارهای ارتباطی باعث شده تا شیوههای سنتی تبلیغات به تدریج جای خود را به روشهای نوین انتقال پیام بدهد.
«تلوییون» بستری مجازی برای تبلیغات حقیقی
امسال سازمان صدا و سیما علاوه براختصاص فضاهای مختلف پخش تبلیغات نامزدها در قالب برنامههای گفتگومحور، میزگرد، مستند تبلیغاتی و مناظره با تکیه بر توان زیرساختهای خود در فضای مجازی، بستر قابلتوجهی را نیز در سکوی پخش «تلوبیون» برای این منظور فراهم کرده است.
معاونت فضای مجازی متولی طراحی واجرای این بسترهای جدید است که با استقبال ستادهای انتخاباتی ۶ نامزد نیز مواجه شده است.
مجموعه ای نوساز و نقلی در مجاورت ساختمان شهدای رادیوی معاونت صدا محلی است که معاونت فضای مجازی رسانه ملی استودیوهای شش گانه تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را در آن تعبیه کرده است.
پس از عبور از ورود به این ساختمان، به یک فضای ملاقات (لابی) نسبتا بزرگ می رسیم که با صندلی های راحتی میزبان مراجعان و کارشناسانی است که منتظر حضور در استودیو هستند و یا پس از پخش برنامه به این محل می آیند تا دمی بیاسایند و با خوردن فنجانی چای، گلویی تر کنند.
۶ استودیو برای ۶ نامزد
کمی آن سوتر و پشت این فضا، راهروی نه چندان عریضی وجود دارد که در دو طرف آن، ۶ استودیو آماده میزبانی از کارشناسان و نمایندگان نامزدها است. تابلوهای ایستاده ای که تصویر نامزدها روی آن ها نقش بسته نشان می دهد که هر استودیو متعلق به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم است.
حمید رضا ملاموسیزاده قائم مقام و دبیر ستاد انتخابات معاونت فضای مجازی سازمان رسانه ملی است که مدیریت این طرح نوین تبلیغاتی را برعهده دارد.
او به اقتضای مسىئولیتش مدام در بین استودیوها و راهرو ارتباطی بین آنها در رفت و آمد است و با عوامل فنی و هماهنگ کننده آخرین اقدامات لازم برای پیشبرد منظم امور را انجام می دهد. در بین این رفت و آمدها و زنگ خوردن مدام تلفن همراه وی، فرصتی دست داد تا در قالب گفتگویی کوتاه به برنامه های معاونت فضای مجازی و سکوی پخش تلویزیون برای تبلیغات ریاست جمهوری بپردازیم.
ملاموسی زاده در توضیح برنامه های معاونت فضای مجازی برای این دوره از انتخابات میگوید: راهاندازی «پویش جمهور» در شبکههای اجتماعی به عنوان یک پویش مردمی از جمله برنامههایی است که معاونت فضای مجازی در مقام نهاد تسهیلگر در کنار آن قرار گرفته است. در این پویش، مخاطبان میتواند عکس، دلنوشته و ویدئوهایی که از خودشان تهیه میکنند را به شمارههایی تعیین شده است بفرستند. معاونت فضای مجازی ضمن پخش آثار برگزیده، جوایزی را هم به قید قرعه به آنها اهدا خواهد کرد.
او با اشاره به این که بر اساس مصوبه ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما، معاونت فضای مجازی این سازمان موظف شد تا به هر یک از نامزدها استودیوی اختصاصی ضبط و پخش برنامه های تبلیغاتی را ارائه کند می افزاید: هر کدام از این آقایان یک صفحه اختصاصی در «تلوبیون» نیز دارد. خروجی این استودیوها به صفحه هر نامزد متصل است.نامزدها از طریق نماینده ای که به عنوان«مدیر تلوبیون» معرفی کرده اند، هر محتواهای مدنظر خود را به همکاران من می رسانند. این محتوا با سازوکار تعریف شده، از دریچه سکوی پخش تلویبیون که بیش از ۵۰میلیون نصب از سوی کاربران را در کارنامه خود دارد ارائه میشود.
از او می پرسیم : این روند به این معنا است که زیر ساخت فنی و محیطی برای تبلیغات از سوی معاونت فضای مجازی فراهم می شود و ستادهای انتخاباتی محتوا و شکل برنامهها را تعیین م یکنند؟
قائم مقام ستاد انتخابات معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما در حالی که دورادور و با ارتباط چشمی با همکارانش آخرین وضعیت ضبط برنامه ها را دنبال میکند با اشتیاق اینگونه پاسخ می دهد که: دقیقا! به جز قوانین مصوب و مرسوم تبلیغات انتخاباتی و خط قرمز های روشن سازمان، ما دخالتی در شکل این برنامه ها نداریم. خوشبختانه ستادهای انتخاباتی نیز همکاری لازم را با ما داشته آمد و مشکلی از این لحاظ نداشتیم.
فرصت تبلیغات ۲۴ساعته با قالب های متنوع
ملاموسی زاده پس از سر زدن به یکی از استودیوها و رفع مشکلی که برای حضور نماینده یکی از نامزدها پیش آمده بود دوباره به محل مصاحبه باز می گردد و می گوید: همچنین این فضا برای نامزدهای محترم نیز وجود دارد که اگر تمایل داشتند خودشان در هر ساعت از شبانه روز به استودیو بیایند و نکاتی که در برنامه های تبلیغاتی رادیو و تلویزیون فرصت یا امکان پرداختن به آنها را نداشتند از این قاب بیان کنند. تاکنون دو نامزد از این امکان استفاده کرده و به محل ضبط برنامه ها آمده اند. به این ترتیب یک ابزار تبلیغاتی مکمل یا امکانات گسترده در بستر فضای مجازی برای آنها فراهم شده است.
دبیر ستاد انتخابات معاونت فضای مجازی رسانه ملی معتقد است که همه تلاش این معاونت در مسیر افزایش مشارکت و اطلاع رسانی به مردم متمرکز شده و در این راه سعی آنها این بوده که امکانات مشترک و یکسانی از حیث فضا، ابزار، امکانات فنی و نیروی انسانی متخصص در اختیار هر یک از نامزدها قرار بگیرد.
با این مدیر رسانه ملی خداحافظی میکنیم و سراغ نماینده یکی از نامزدها می رویم که تازه از استودیو بیرون آمده و مشغول استراحت است.
او که از شهرستان چابهار برای شرکت در این برنامه و البته پیگیری فعالیت های تبلیغاتی نامزد موردنظرش به پایتخت آمده ضمن ابراز رضایت از فراهم شدن این امکان مدرن تبلیغاتی میگوید: با توجه به این که استفاده از کارافزارها و شبکه های اجتماعی در بستر فضای مجازی امکانات فراوانی را در اختیار پیام رسان و گیرندگان پیاممی گذارد، استفاده از این امکان بسیار مفید به نظر می رسد.
فرصتی برای مقایسه و انتخاب بهتر
این فعال انتخاباتی می افزاید: خیلی از مردم فرصت دنبال کردن برنامه های تلویزیونی را ندارند اما با سکوی پخش تلویزیون این امکان برایشان فراهم خواهد شد که در هر ساعت از شبانه روز و به صورت طبقه بندی شده برنامه های نامزدها را مشاهده کرده و امکان مقایسه و انتخاب برایشان فراهم شود. ناگفته پیداست که این روند به افزایش مشارکت مردم در انتخابات می انجامد.
از او میپرسیم که امروز چه نکاتی را در برنامه ضبط شده تبلیغاتی مطرح کرده است و این گونه پاسخ می شنویم که:«هدف من از حضور در این برنامه،معرفی ظرفیت های منطقه چابهار از یکسو و طرح مطالبات و خواسته های مردم و البته تشریح نگاه نامزد انتخاباتی مدنظرم در این زمینه ها بود.این که تا چه اندازه امکان تحقق وعده های این نامزد درباره شهرستان های دور از مرکز و به ویژه چابهار وجود دارد موضوعی بود که با یکی دیگر از کارشناسان برنامه بررسی شد. البته این مباحث در تعامل با مخاطبانی که با برنامه در ارتباط بودند شکل پویاتری به خود گرفت».
کارشناس دیگری که برای تبیین برنامه های یکی از نامزدهای انتخابات به معاونت فضای مجازی آمده بود با لحنی پرشور و انرژی گفت: با توجه به شرایط ویژه این انتخابات فرصت چندانی برای برنامه ریزی نامزدها در راستای استفاده از این فضا وجود نداشت با این حال اغلب آنها بهره لازم را از این فضا بردند.
او در ادامه میگوید: تجربه موفق برنامه های انتخاباتی «تلوبیون» نشان داد که مدیریت درست فضای مجازی و سکوهای پخش موجود در آن میتواند مقدمه ای برای گسترش کسب و کارهای مجازی در این فضا باشد.
این کارشناس جوان حوزه رسانه معتقد است که عوامل فعال در معاونت فضای مجازی به خوبی توانستند یک فضای استودیویی حرفه ای را برای نامزدها فراهم کنند و نمره قبولی میگیرند. او در ادامه میگوید: امکان تماس تلفنی و تصویری با مخاطبان و پوشش زنده فعالیتهای انتخاباتی سراسر کشور در کنار گفتگوهای تخصصی آن هم در شرایطی که زمانبندی هر کدام از برنامه ها در اختیار ستادها قرار دارد امتیاز بزرگ این شیوه تبلیغات رسانه ای است که نباید به راحتی از آنگذشت. قطعا این روند موفق می تواند در ادوار بعدی انتخابات نیز تکرار شود.
در حالی که رفت و آمد مهمانان به استودیوهای ضبط برنامه شتاب بیشتری گرفته پس از خوش و بشی کوتاه با عوامل فنی و خداقوت به آنها ساختمان معاونت فضای مجازی را ترک می کنیم. ساختمانی که این روزها و شب ها قلب تپنده تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی است.