اقتصادی

تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و صادرات محصولات دانش‌بنیان

وزیر صمت تاکید کرد: وزارت صمت اهداف چند ساله تولید، دانش و اشتغال زایی را تعیین کرده است و بر اساس نقشه راه تلاش برای دستیابی به اهداف حداکثری، تمامی سازمان ها و ادارات زیرمجموعه وزارتخانه باید اقدامات اجرایی لازم را انجام دهند.

به گزارش patc، رضا فاطمی امین در نشست مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: جای خوشحالی است که مدیران ارشد در سال‌های اخیر تولید را به عنوان یک محور ثبت شده قرار داده‌اند، این باعث می‌شود وزارت صنعت، وظیفه معادن و تجارت حتی دشوارتر از آن، ما باید تلاش کنیم تا گام های اساسی و پایدار در این مسیر برداریم.

وی افزود: تعیین تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی در سال 1401 از سوی مدیران ارشد نظام الزامی است و در این راستا وزارت صمت دو رویکرد اساسی را در دستور کار و برنامه ریزی قرار داده است. ، تولید رویکرد جهانی به محصولات پیچیده و با ارزش افزوده بالا بالاست و با توجه به رتبه پایین کشورمان در این شاخص جهانی باید برای ارتقای این جایگاه برنامه ریزی و اقدام کرد.

به گفته فاطمی امین، یکی از معیارهای تعریف شده برای این شاخص، نوع محصولاتی است که کشور صادر می کند، بنابراین صادرات فولاد خام یا سیمان ارزشی برای کشور ایجاد نمی کند تا جایگاه مناسبی در تجارت جهانی کسب کند. ، توسعه، تولید محصولات دانش بنیان باید محور اقدامات ما باشد.

حل مشکل اشتغال فارغ التحصیلان با دانش مولد

وی با بیان اینکه نیروی انسانی و تعداد فارغ التحصیلان در دانشگاه های چین صحبت می کند، تاکید کرد: تولید استعدادهای اقتصادی و دانش بنیان می تواند مشکل اشتغال فارغ التحصیلان را نیز به طور موثر و کارآمد حل کند.

وزیر صمت ادامه داد: اکنون که به بلوغ صنعتی در کشور رسیده ایم باید اقدامات جدی برای ارتقای کیفیت محصولات صنعتی انجام شود و قطعا اقتصاد دانش بنیان نقطه عطفی برای کشور خواهد بود.

فاطمیامین بیان کرد: در گذشته تولید تابعی از دو مولفه سرمایه و نیروی کار بود، اما در دوران اخیر مؤلفه ای به نام دانش اهمیت بیشتری پیدا کرده است، بنابراین برای دانش سازی در اقتصاد، دانش نقش مهمی در تولید دارد. سهام باید در سراسر کشور باشد. افزایش دادن.

وی با اشاره به سهم تحقیق و توسعه کمتر از یک درصد در تولید، گفت: موضوعات تحقیق و توسعه برای شاخص های کیفیت، قیمت و فروش باید در چارچوب برنامه ریزی بسیار دقیق رصد و به صورت مستمر اجرا شود.

نیاز به ایجاد بازاری برای محصولات دانش بنیان

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: یکی از آفات تولید دانش، امکان آمار رسمی است و با در نظر گرفتن تاثیر محصولات دانش بر توسعه صنعتی کشور، باید تلاش کرد تا بازارهایی برای آن شکل بگیرد. محصولات آنها و نه فقط برخی از جاذبه های علمی.”

اداره صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشترکا همکاری می کنند

فاطمی امین افزود: ترجمه دقیق عناوین سالانه؛ تلاش، تسهیل و تشویق تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی؛ از این رو امسال همکاری مشترکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفت تا محصولات و واحدهای دانش بنیان به طور شفاف تعریف شود.

وی ادامه داد: موضوع دوم امسال بحث اشتغال است چرا که مواد اولیه، سرمایه در گردش و توسعه بازار محوری ترین شاخص های توسعه تولید هستند، بنابراین ارائه این شاخص ها برای ایجاد اشتغال بسیار مهم است؛ وزارت صمت در این سه مورد بوده است. از سال گذشته، امسال نیز طبق روند برنامه ریزی شده، مرحله اجرا را آغاز خواهیم کرد.

دو ماه دیگر تمامی واحدهای تولید مواد اولیه صنعتی وارد بورس کالا می شوند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در زمینه تامین مواد اولیه، راهبرد اساسی وزارت صمت وجود واحدهای تولید مواد اولیه صنعتی در بورس کالا است و امسال نیز با توجه به شرایط موجود در حال انجام آن هستیم. موفقیت هایی که در یک سال گذشته از جمله در حوزه فولاد به دست آمده است، «کلیه واحدهای تولیدکننده مواد اولیه صنعتی حداکثر ظرف مدت دو ماه وارد بورس کالا می شوند.

فاطمی امین تاکید کرد: در این فرآیند عرضه، تقاضا و موجودی کالا کاملا شفاف می شود و سازمان ها باید به این موضوع توجه کنند تا همه تولیدکنندگان همه محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. البته در این مسیر به دنیای خرده فروشی نیز توجه کرده ایم که برای جلوگیری از سوءاستفاده در فاز اول عرضه گسترده مواد اولیه در بورس کالا، آن را تنظیم می کنیم.

استفاده از تامین مالی زنجیره ای برای حل مشکلات نقدینگی در تولید

فاطمی امین با اشاره به برنامه وزارت صامت برای تامین نقدینگی مورد نیاز واحدها گفت: در سال آینده از دو طریق اساسی پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌های مالی و تامین مالی زنجیره‌ای به این مهم دست خواهیم یافت. به این ترتیب بیش از 90 درصد مشکلات مالی این بخش ایجاد می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اهداف کمی برای سال جاری از قبل در وزارت صمت تعیین شده است و از پایان فروردین ماه، استان ها باید آمار عملیاتی ماهانه ارائه کنند.

طراحی 30 مکانیسم برای توسعه و حمایت از بخش های تولید و تجارت

وی با اشاره به بیش از 30 سازوکار طراحی و اجرا شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه و حمایت از حوزه تولید و تجارت کشور، گفت: قطعا امسال مقررات ویژه ای با محوریت ایجاد شفافیت قیمت ها اعمال خواهد شد. ، ما به دنبال تکمیل این برنامه هستیم. وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر تولید دانش بنیان، توزیع و تنظیم سودآوری فعالیت ها، گسترش تعاملات بین المللی و اصلاحات ساختاری و حاکمیتی، چهار برنامه راهبردی دارد.

به گزارش وزارت صمت، فاطمی امین گفت: اساسا باید سرمایه گذاری تولیدمحور بر سرمایه گذاری غیرمولد اولویت داشته باشد و یکی از الزامات توزیع عادلانه سود در زنجیره تولید است.

ضرورت ایجاد زنجیره ارزش تجارت خارجی

وی همچنین در تشریح حوزه های گسترش یافته تعامل بین المللی تصریح کرد: اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهای خود باشد و باید به دنبال تشکیل زنجیره های ارزش در تجارت خارجی باشیم و در عین حال در مسیر اصلاحات ساختاری اصولاً تمرکز، مقررات، تسهیل و نظارت؛ به عنوان مثال، تولید محصولات دانشی باید در رتبه‌بندی و رتبه‌بندی بنگاه‌ها و واحدهای صادرکننده اولویت باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: نقشه راه وزارت صمت در سال گذشته توسعه صادرات و ایجاد تقاضا در این بخش و همچنین تکمیل نظام یکپارچه تجارت در کشور با محوریت کنترل قاچاق بود. سیستم معاملاتی مالی، فکری و یکپارچه هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا