اقتصادی

خارجی‌ها چند برابر ایران در ترکیه سرمایه‌گذاری کردند؟

تحقیقات در مورد سرمایه گذاری خارجی در ایران و ترکیه نشان می دهد اگرچه سرمایه گذاری خارجی در دو کشور در سال گذشته کاهش یافته است ، اما هنوز مسیری طولانی در پیش است.

به گزارش patc ، در سال 2020 و در اوج شیوع ویروس کرونا ، بسیاری از کشورها با محدودیت های اقتصادی جدیدی روبرو خواهند شد که یکی از آنها کاهش تجارت و همکاری های اقتصادی بین المللی است.

پس از همه گیری سال گذشته ، محدودیت های سفر در کشورهای مختلف و عدم اطمینان از سرنوشت اقتصادی منجر به کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی شده است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تخمین زده می شود که در سال 2020 ، کل سرمایه گذاری خارجی ایران در حدود 1.3 میلیارد دلار آمریکا باشد که نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش داشته است. علاوه بر این ، در مقایسه با کل سرمایه ثابت ایران ، سهم این سرمایه ها کاهش یافته و تقریباً به 0.5 درصد رسیده است.

با مقایسه آمار ایران در سالهای گذشته ، حجم سرمایه گذاری فعلی کمترین میزان سالهای گذشته است. بین سالهای 2005 و 2007 ، متوسط ​​سرمایه گذاری خارجی ایران 2.4 میلیارد دلار بوده است. این رقم در سال 2017 به بیش از 5 میلیارد دلار رسید و سه سال بعد به کمترین حد خود رسید.

مقایسه داده های سرمایه گذاری ثبت شده توسط ایران با ترکیه که همسایه غربی این کشور است ، نشان می دهد که ترکیه از نظر حجم سرمایه گذاری و کل سرمایه ثابت عملکرد بهتری دارد.

تخمین زده می شود که میزان سرمایه گذاری در ترکیه در سال 2020 حدود 8 میلیارد دلار آمریکا باشد ، شش برابر ایران. در همان زمان ، در ترکیه ، سرمایه گذاری خارجی حدود 15 درصد کاهش یافت.

سهم سرمایه گذاری خارجی از کل سرمایه ثابت ترکیه تقریبا 3.5٪ است که 3٪ بیشتر از ایران است.

با این حال ، در مقایسه با عملکرد سالهای گذشته ، ترکیه نیز کاهش چشمگیری داشته است. از سال 2005 تا 2007 ، متوسط ​​سرمایه گذاری خارجی این کشور از 17 میلیارد دلار فراتر رفته است ، اما این رقم در سال 2018 حدود 12 میلیارد دلار و دو سال بعد کمتر از 8 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

همراه با کرونا ، تحریم های ایالات متحده ، لیست های سیاه FATF و معاملات بانکی دشوار وجود دارد که فاصله ایران و رقبای منطقه ای آن را افزایش می دهد. مجموعه این عوامل همچنین باعث افزایش رتبه ریسک اقتصادی ایران شده و جذب سرمایه گذاران خارجی جدید را دشوار کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا