علمی و پزشکی

خواص و فواید شگفت انگیز «عسل» در درمان بیماری ها!/ درمان خانگی مشکلات پوست و مو با «عسل»

به گزارش شفاف، از خواص و فواید عسل برای درمان و کنترل بیماری های پوست و مو، بیماری های قلبی، بیماری های معده و روده و به طور کلی بیماری های معده و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود.

حدود 320 نوع عسل وجود دارد که از نظر رنگ، عطر و طعم متفاوت هستند.

عسل از چه چیزی ساخته شده است؟

عسل سرشار از قند و ترکیبی از اسیدهای آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی، آهن، روی و آنتی اکسیدان ها است.

عسل همچنین به عنوان یک عامل ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد باکتری استفاده می شود.

یک قاشق غذاخوری عسل حاوی 64 کیلو کالری، 17 گرم کربوهیدرات و 17 گرم شکر است.

قدرت عسل چیست؟

مردم اغلب از عسل به صورت خوراکی برای درمان سرفه و به صورت موضعی برای درمان زخم و سوختگی استفاده می کنند. عسل همچنین برای درمان، کنترل یا پیشگیری از بیماری های پوست و مو، بیماری های قلبی، بیماری های معده و سایر بیماری ها استفاده می شود.

تاثیر عسل بر بیماری های قلبی

آنتی اکسیدان های موجود در عسل ممکن است با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد. برخی از مطالعات نشان داده اند که عسل می تواند به کاهش فشار خون، کاهش کلسترول و تنظیم ضربان قلب کمک کند، که همه اینها می تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند.

درمان سرفه با عسل

تحقیقات نشان می دهد که عسل می تواند به عنوان یک سرکوب کننده برای برخی از افرادی که دچار عفونت های تنفسی فوقانی و سرفه های شبانه هستند، عمل کند.

تاثیر عسل بر بیماری سیستم معده

شواهد نشان می دهد که عسل می تواند به تسکین مشکلات معده مانند اسهال مرتبط با التهاب معده کمک کند.

تاثیر عسل بر اعصاب

تحقیقات نشان می دهد که عسل ممکن است دارای خواص ضد افسردگی، ضد تشنج و ضد اضطراب باشد. در یک مطالعه، مشخص شد که عسل از کاهش حافظه جلوگیری می کند.

استفاده محلی از عسل برای درمان زخم ها

مطالعات نشان داده است که استفاده از عسل بر روی پوست باعث بهبود زخم ها به ویژه سوختگی می شود.

بررسی 26 مطالعه در مورد مراقبت از زخم نشان داد که عسل در بهبود سوختگی های جزئی و زخم های عفونی پس از جراحی موثر است.

اثرات ضد التهابی عسل

عسل حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از بدن در برابر التهاب محافظت کند. التهاب می تواند باعث بیماری های مختلفی از جمله بیماری قلبی، سرطان و بیماری های خود ایمنی شود.

در یک مطالعه، دو قاشق عسل برای کاهش سرفه شبانه در کودکان و کمک به خواب بهتر آنها ثابت شد. با این حال، پزشکان عسل را برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی کنند.

عسل ضد پیری است

عسل از سلامت پوست حمایت می کند و از پیری جلوگیری می کند. عسل یک درمان طبیعی عالی به خصوص برای پوست های خشک است.

استفاده از عسل روی لب ها به درمان ترک خوردگی لب در زمستان کمک می کند.

عسل دارای خواص ضد سرطانی و ضد توموری است. این ماده خاصی است که بدن را از سموم پاک می کند و با کاهش چربی در بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونا ویروس را کاهش دهد. همچنین قلب و گردش خون را تقویت می کند.

آیا خوردن عسل باعث ایجاد دندان می شود؟

این غذا اگرچه بسیار شیرین است اما به دندان ها آسیبی نمی رساند و لثه ها را سالم نگه می دارد و دندان ها را تمیز می کند.

دیابتی ها عسل بخورند یا شکر؟

وقتی صحبت از مدیریت قند خون می شود، عسل مزایای زیادی نسبت به قند معمولی دارد. البته این بدان معنا نیست که می توان در خوردن این غذا افراط کرد.

اگرچه عسل سطح قند خون را نیز افزایش می دهد، آنتی اکسیدان های آن به محافظت در برابر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک می کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف روزانه مقدار کمی عسل می‌تواند به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

سلامت و حمایت، غذای سالم، طب سنتی، عسل،

درمان زخم پای دیابتی با عسل

عسل یک درمان موثر برای زخم دیابت است. زخم پای دیابتی می تواند منجر به قطع عضو شود. محققان بر این باورند که قدرت شفابخش عسل به دلیل اثر ضد باکتریایی و ضد التهابی آن است.

با عسل لاغر شوید

اگر از رژیم غذایی مناسب و ورزش پیروی می کنید؛ عسل همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند. متخصصان تغذیه خوردن یک قاشق عسل را قبل از خواب توصیه می کنند. همچنین می توانید عسل و آب گرم را صبح زود با معده خالی مصرف کنید. خوردن اول صبح به افزایش متابولیسم کمک می کند که به کاهش وزن سریعتر کمک می کند.

با خوردن عسل سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

عسل حاوی آنتی اکسیدان است و مصرف روزانه آن می تواند در دراز مدت برای تقویت سیستم ایمنی مفید باشد به همین دلیل عسل به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی شناخته می شود.

جایگاه عسل در طب گیاهی

در طب سنتی از عسل به عنوان یک غذای فرآوری شده یاد می شود و طبیعت آن گرم و خشک است.

از قدیم الایام عسل به عنوان یک داروی مفید مطرح بوده و برای بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. مصریان، چینی ها، رومی ها و یونانیان باستان از عسل برای درمان زخم ها و بیماری های معده استفاده می کردند. حدود 2000 سال قبل از کشف باکتری از عسل برای درمان زخم ها استفاده می شد.

داروی سمی

زهر درمانی یا BVT استفاده از زهر زنبور زنده برای درمان است. این باور قوی وجود دارد که در درمان بیماری های دیگر مانند آرتریت، نقرس و سایر بیماری ها موثر است.


درمان خانگی سنتی عسل است

درمان اگزما با عسل

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث خارش، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. کسانی که از اگزما رنج می برند می توانند از مخلوط عسل خام و روغن زیتون روی پوست استفاده کنند تا از این عارضه خلاص شوند.

فواید عسل برای شوره سر

عسل یکی از بهترین درمان های خانگی برای شوره سر است. این نه تنها موهای خشک را تغذیه می کند بلکه موهایی صاف و نرم به شما می دهد.

برای درمان برفک دهان در کودکان بالای یک سال می توانید یک قاشق عسل یا عسل مخلوط با آبلیمو به کودک خود بدهید.

فواید عسل برای مو

برای محافظت از موهای خود می توانید از عسل و اسطوخودوس استفاده کنید. برای تهیه این ماسک مو باید دو قاشق غذاخوری عسل را با همان مقدار روغن گیاهی مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید. این ماسک مو را به مدت 15 دقیقه نگه دارید و قبل از شستشو آبکشی کنید.

درمان بی خوابی عسل است

برای آرامش و خواب، یک قاشق چایخوری عسل را به یک فنجان شیر گرم یا دو قاشق چایخوری عسل را به یک فنجان چای بابونه اضافه کنید.

ماسک صورت عسل و خیار

دو فنجان عسل را با دو فنجان آب خیار مخلوط کنید و بگذارید بیست دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. این ماسک به پوست شما رطوبت و طراوت می بخشد.


کالاهای قیر

موم زنبور عسل محصولی است که از موم زنبور عسل تهیه می شود. موم زنبور عسل برای کلسترول بالا، درد و عفونت های قارچی استفاده می شود.

موم زنبور عسل به دلیل خاصیت محافظتی و آبگریز آن در تولید کرم های ضد آفتاب، لوسیون های کودک و سایر لوازم آرایشی استفاده می شود. همچنین از موم زنبور عسل در صنایع غذایی به عنوان افزودنی یا عامل بسته بندی استفاده می شود.

سلامت و حمایت، غذای سالم، طب سنتی، عسل،

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون به مدت 12 ساعت در ناحیه ملتهب مقعد، درد و خارش ناشی از زخم را کاهش می دهد.

تحقیقات قبلی نشان می دهد که استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون به مدت 12 ساعت روی زگیل، درد، خونریزی و خارش ناشی از زگیل را کاهش می دهد.


خواص عسل در داستان ها و روایات

نام عسل در سوره های مختلف قرآن آمده است. در آیات 68 و 69 سوره نحل می‌فرماید: «پروردگارت به زنبورها وحی کرد که از کوه‌ها و درختان و بام‌های بلند تغذیه کنید، سپس از انواع میوه‌های خوش‌مزه (و طعم و شهد گل‌های معطر) تغذیه کنید. پروردگارت را به نماز اجابت هدایت کن، آن گاه در آن آب شیرینی جاری می شود که شفای مردم در آن است. همچنین در این اثر نشانه ای (از قدرت خداوند) برای اهل تفکر است».

در روایات تاکید زیادی بر نوشیدن عسل شده است.

از حضرت علی (علیه السلام) است که عسل داروی هر بیماری است و هیچ بیماری نیست. خلط را کاهش می دهد و قلب را پاک می کند. مکارم الاخلاق، ج 2، ص 138. 1، ص. 399.

همچنین در حدیث امام رضا (علیه السلام) آمده است که کسانی که می خواهند در زمستان سرما نخورند سه بار عسل بخورند. بحارالانوار، جلد 62، صفحه 324.

پیامبر اسلام (ص) نیز فرمود: «عسل شفاء»: عسل دارو است.

منبع: patc

دکمه بازگشت به بالا