برترین های کار و کسبعمومی

خواص و مضرات آب معدنی

در سال های اخیر، عرضه آب آشامیدنی بسته بندی شده گسترش یافته است. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا آب آشامیدنی بسته بندی شده خریداری می شود. دلیل این امر از یک سو کیفیت پایین آب لوله کشی در برخی کشورها و مناطق و از سوی دیگر عدم آگاهی از آب و خواص آن غیر از رفع تشنگی و آخرین دلیل استفاده نادرست از آب است. آب بسته بندی شده توسط ناآگاهی مردم علاوه بر این، برخی از خواص آب آشامیدنی (معدنی) یا اساساً نادرست است یا اعتبار علمی آنها هرگز اثبات نشده است.

اگر میزان مواد معدنی سالم موجود در آب را معیاری برای سودمندی آن در صورت عدم وجود مواد مضر در آب در نظر بگیریم، با مقایسه میزان مواد نوشته شده روی بطری ها با مقدار مواد معدنی سالم موجود در آب لوله کشی به راحتی می توان به این موضوع پی برد. نتیجه گیری شد که میزان نمک در آب لوله کشی یکسان یا در بیشتر موارد بیشتر است. هرکسی می تواند با تماس با اداره آب محلی خود از میزان نمک موجود در آب شیر خود مطلع شود.

آنچه مسلم است این است که اگر بخواهیم با نوشیدن آب (معدنی) نیاز به املاح را در بدن خود برطرف کنیم، این روش غیرممکن است، زیرا در این صورت فرد نیاز به نوشیدن تا 20 لیتر آب در روز دارد.علاوه بر این، برخی از متخصصان تغذیه معتقدند از آنجایی که املاح موجود در آب منشأ معدنی دارند، بیش از 5 درصد آنها جذب بدن نمی شوند. به همین دلایل، ترویج استفاده از آب معدنی برای تامین مواد معدنی مورد نیاز مردم از این طریق جنبه اقتصادی بیشتری دارد. بد نیست بدانید که قیمت آب بسته بندی شده 50 تا 70 برابر قیمت آب لوله کشی تصفیه شده است. طبیعی است که حداقل فقرا از عهده چنین هزینه ای بر نمی آیند. و در حالی که نوشیدن آب زیاد لازم است، این قشر توان پرداخت این هزینه هنگفت را ندارد.

از آنجایی که آب مهمترین ماده مغذی است و ارتباط مستقیمی با سلامت افراد جامعه دارد، توجه جدی دولت به آن امری غیرقابل انکار است، زیرا از یک سو وقوع تنها یک بیماری همه گیر هزینه گزافی برای دولت در پی دارد. و از طرفی آب سلامت هزینه های درمان را کاهش می دهد. تبلیغ مصرف آب بسته بندی شده و حمایت دولتی از آن عملا به معنای واگذاری تامین آب به بخش خصوصی با قیمت بسیار بالا برای اقتصاد ملی است. در سال های اخیر در برخی کشورها تامین آب لوله کشی که بسیار ارزان تر است به شرکت های خصوصی واگذار شده است. تجربه این کار چه در کشورهای صنعتی و چه در کشورهای دیگر کاملا منفی است.نه تنها کیفیت آب و شبکه بهبود نیافته است، بلکه فقط قیمت آب توسط شرکت ها چندین برابر افزایش یافته است.

با توجه به این مشکلات می توان نتیجه گرفت که حل مشکل آب شرب را نمی توان و نباید به بخش خصوصی واگذار کرد. از آنجایی که تصفیه فاضلاب از حساسیت کمتری برخوردار است، می توان این بخش را خصوصی کرد.

آب معدنی گوگرد دار |بهترین مارک آب معدنی

آب بسته بندی شده همیشه سالم نیست

آب لوله کشی باید روزانه طبق قوانین سازمان بهداشت جهانی و کشور مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت سالم نبودن به خصوص زمانی که میزان باکتری موجود در آن از حد مجاز فراتر رفت، موارد از طریق رسانه ها به اطلاع مردم برسد. . . رسیدن. بر اساس اطلاعات، این امر در ایران مشاهده شده و روزانه چندین نمونه از نقاط مختلف شهر علاوه بر آزمایشات متعدد در تصفیه خانه مورد آزمایش قرار می گیرد.

برخلاف قوانین آب لوله کشی، هیچ قانون جدی برای کنترل مواد تشکیل دهنده آب معدنی بطری وجود ندارد و طبق یک نشریه یونسکو (جدید کوریر شماره 3، 2002)، نه تنها قوانین جدی برای این آب ها وجود ندارد، بلکه تولیدکنندگان قادر به تجزیه و تحلیل روزانه همه مواد موجود در آب نیستند و حتی در کشورهای صنعتی نیز دولت به طور جدی آنها را کنترل نمی کند.به عنوان مثال، تولیدکنندگان در کشورهای صنعتی تنها یک بار در سال آزمایش آب محدود دارند. و نه آبی که در زمان مصرف داخل بطری ریخته می شود، بلکه آب قبل از پر شدن در ظرف است.

اگرچه آب آشامیدنی مهم ترین ماده غذایی در نظر گرفته می شود، برخلاف تمام مواد غذایی بسته بندی شده، تولیدکنندگان آب بطری ملزم به ذکر تاریخ انقضا بر روی بسته بندی نیستند. در سال 2003 هفته نامه معروف آلمانی “Stern” چندین آب معدنی معروف و گران قیمت را در آلمان آزمایش کرد و به این نتیجه رسید که برخی از آنها حاوی باکتری و مواد مضر هستند، از طرف دیگر حلال های شیمیایی مضر وجود دارند که در آب حل می شوند. یک ظرف پلاستیکی در بطری های پلاستیکی ماده شیمیایی استالدئید وارد آب می شود که طعم آب را تغییر می دهد. موسسه تست محصول در آلمان (2008، Stiftung Warentest) در یک نظرسنجی گزارش داد که نیمی از آب های موجود در بازار یا طعم استالدئید، پلاستیک یا مقوا دارند یا طعم عجیبی دارند.

آزمایشات دیگری در آلمان در سال 2007 نشان داد که انواع مواد از جمله روغن در بطری های پلاستیکی که به طور مکرر مورد استفاده قرار می گیرند شناسایی شده و در یک مورد شناخته شده، یک نوزاد مسموم شده است.طبق همان گزارش یونسکو که در بالا ذکر شد، حدود یک چهارم آب معدنی موسوم به بطری در ایالات متحده به طور مستقیم از شیر توسط سازنده بطری می شد.

آنچه اخیراً مورد توجه قرار گرفته و از اهمیت بالایی برخوردار است، مشکل مواد رادیواکتیو (ایزوتوپ های اورانیوم، رادیوم و سرب) در آب است. این مواد که بیش از سایر مواد سلامت انسان را تهدید می کنند و سرطان زا هستند در بسیاری از آب ها (عمدتا اورانیوم) از جمله آب لوله کشی و آب معدنی که منشأ طبیعی دارند، اما غلظت آنها در آب ها متفاوت است، وجود دارد. جالب است بدانید که آزمایش‌های قبلی نشان می‌دهد که غلظت کل اورانیوم در آب معدنی بیشتر از آب لوله‌کشی است، اما در حال حاضر قانونی در مورد میزان مجاز آن وجود ندارد و شرکت‌ها موظف هستند غلظت اورانیوم را روی بطری نشان دهند. نیس تنها قانونی که اکنون لازم است این است که اگر غلظت اورانیوم بیش از 2 میکروگرم در لیتر باشد، فروشنده ها نباید روی بطری ها «برای کودکان» بنویسند.

نتایج بررسی گسترده غلظت اورانیوم در آب معدنی و لوله‌ها که در سال 2007 در سوئیس انجام شد، نشان می‌دهد که از بین 25 آب معدنی، 11 مورد از آنها دارای غلظت اورانیوم بالاتر از 2 میکروگرم هستند، در حالی که به ندرت بیشتر از این است. در آب لوله کشیاز دیگر آلاینده های موجود در آب آشامیدنی می توان به فلوراید و بورات اشاره کرد. سازمان جهانی بهداشت حداکثر غلظت یک و نیم میلی گرم برای فلوراید و یک میلی گرم برای بورات در آب آشامیدنی را توصیه می کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که در کشورهای گرم که مردم آب بیشتری می نوشند، این غلظت ها باید کمتر باشد. به همین دلیل، برای مثال، برای شیلی غلظت بین 0.5-0.6، برای آفریقای جنوبی غلظت بین 0.5-0.7 و برای عربستان سعودی غلظتی معادل 0.75 میلی گرم توصیه می شود.

همچنین بسیاری از مطالعات نشان می دهد که غلظت فلوئور و بورات در بسیاری از آب های زیرزمینی و معدنی بیشتر از این مقادیر است. طبق قانون آب معدنی این کشور، شرکت ها در آلمان موظفند مقدار فلوراید موجود در بطری ها را تنها در صورتی فهرست کنند که غلظت فلوراید بیش از یک و نیم میلی گرم باشد. به طور خلاصه، مثلاً اگر روزانه بیش از بیست میلی گرم فلوراید وارد بدن شود، لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان ظاهر می شود که مقاومت دندان ها را کاهش می دهد و از طرفی انعطاف پذیری استخوان ها کاهش می یابد و احتمال می رود. شکستگی افزایش می یابد. آب معدنی های بازار در انواع برندها و در سایز آب معدنی کوچک هستند که می توان به صورت بسته ای آن ها را داشت.

اگرچه ممکن است در مواردی نوشیدن آب بسته بندی شده توصیه شود، اما همانطور که برخی مسئولان معتقدند این کار به هیچ وجه برای حل مشکل آب شرب مردم در میان مدت و بلندمدت توصیه نمی شود.در حال حاضر به راحتی می توان نتیجه گرفت که تامین آب آشامیدنی در مخازن راهی است که از نظر اقتصاد ملی غیر قابل توجیه و از نظر سلامت انسان ناایمن است. اما با تمام معایبی که برای آب آشامیدنی بطری ذکر شد، تاثیر این نوع تامین آب بر محیط زیست از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مشکلات زیست محیطی فوری تامین آب آشامیدنی بطری شده

این مشکلات برای کشورهایی که کمبود آب دارند بسیار بیشتر است، زیرا از یک طرف برداشت بیش از یک منبع آب در یک مکان منجر به برهم خوردن تعادل اکولوژیکی می شود و می تواند منجر به خالی شدن جمعیت آن منطقه شود. از طرفی برای ارزیابی محیط زیست یک محصول باید تمام مراحل تولید و مصرف آن از ابتدا تا دفع را در نظر گرفت. برای ارزیابی تاثیرات زیست محیطی آب بطری شده، تصور کنید که فردی یک بطری خالی را تنها یک بار رها می کند تا تشنگی خود را رفع کند. حال برای تولید بطری باید مواد اولیه تهیه کرد و با استفاده از انرژی و آب آن را به بطری تبدیل کرد، سپس دوباره آن را پر از انرژی و استریل کرد و در مرحله بعد دوباره با استفاده از انرژی در آن را بست.

مصرف مواد اولیه و انرژی) و تحویل آن به مصرف کننده.گاهی اوقات آب بسته بندی شده صدها و هزاران کیلومتر را طی می کند. و بالاخره بطری ها و بسته بندی ها تبدیل به زباله شده اند و دفع آن با مصرف انرژی برای حمل و نقل و تخریب همراه است. ما به دقت مشاهده می کنیم که میزان مصرف انرژی، مواد اولیه و آلودگی هوا با این محصول به هیچ وجه با مصرف آن تناسبی ندارد. حال اگر 70 میلیون نفر بخواهند از این طریق آب شرب خود را تامین کنند، تا حدودی قابل پیش بینی است که چه اثرات مخرب و جبران ناپذیری بر سلامت انسان و اقلیم خواهد داشت و دولت و مصرف کنندگان باید این هزینه ها را بپردازند. فقط این تولید کننده آب بسته بندی شده از این جریان سود برده و مسئولیت دیگری ندارد. اما آنچه مسلم است این کار هیچ توجیه عقلانی ندارد و با توسعه پایدار همخوانی نخواهد داشت.

به دلیل مشکلاتی که در مورد آب بسته بندی گفتیم، وزارت محیط زیست انگلیس سال گذشته مصرف آب بسته بندی شده را در این وزارتخانه ممنوع کرد تا بتواند الگویی برای دیگران باشد. برای بهینه سازی الگوی مصرف، نباید به منافع یک اقلیت کوچک توجه شود. در دنیای صنعتی امروز، برای تولید یک کالری غذا، ده کالری انرژی لازم است.این امر به دلیل کاهش منابع انرژی از یک سو و آلودگی هوا از سوی دیگر غیرقابل دفاع است. کارشناسان معتقدند در صورت ادامه این روند، نابودی بشریت در مدت زمان کوتاهی رخ خواهد داد (مایکل سی راپرت). حالا اگر این روش را به تامین آب هم تعمیم دهیم، البته آینده خوبی نداریم.

راه حل ها

کارشناسان کشورهای صنعتی به این باور رسیده‌اند که در شرایط کنونی باید راه‌حل‌های اساسی و پایدار برای تولید و مصرف را بر اساس تغییر پارادایم‌های تولید و مصرف که از دو قرن پیش رایج شده است جستجو کرد.

طبیعی است که راه حل های مربوط به آب را می توان در یک مقاله کوتاه خلاصه کرد. در حال حاضر سیستم تامین آب بر اساس تاسیسات مرکزی تصفیه و توزیع آب در سطح ملی است. این راه حل زمانی اتخاذ شد که شهرهای بزرگ جمعیت زیادی نداشتند و شبکه ها محدود بودند. صرف نظر از پیامدهای این روش برای محیط زیست، با گسترش شهرها، طول شبکه ها چندین برابر شده و نگهداری از آنها بسیار مشکل شده است. در حال حاضر در شهرهای بزرگ 80 درصد هزینه های تامین آب صرف نگهداری شبکه و تنها 20 درصد صرف تصفیه آب می شود.این امر در مورد تصفیه فاضلاب نیز صدق می کند.

با این توضیح مختصر می توان نتیجه گرفت که به طور کلی راهکارهای آتی باید مبتنی بر یک محور غیرمتمرکز تامین آب باشد و هر چه این تمرکززدایی بیشتر باشد، روند بهتری پیش خواهد رفت. البته این یک راه حل بلند مدت است.

در کوتاه مدت باید گفت که تجربه نشان می دهد که آب لوله کشی در بسیاری از موارد بسیار سالم تر و ایمن تر از آب بطری است و نیازی به خرید آب بسته بندی نیست. علاوه بر این، برای اطمینان بیشتر شهروندان، دولت باید دستگاه های آزمایشی پیشرفته را برای تصفیه خانه ها نصب کند، حتی اگر قیمت آب کمی افزایش یابد. در بالا ذکر شد که آگاهی عمومی از آب و خواص و مشکلات آن بسیار پایین است. همه پرسی سال گذشته در آلمان این نظر را تایید می کند. رسانه ها می توانند با اطلاع رسانی لازم به شهروندان در حفظ و حراست از محیط زیست کمک زیادی کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا