اقتصادی

راهکار حل ناترازی تولید و مصرف بنزین چیست؟

رئیس اتحادیه انجمن انرژی ایران گفت: در حال حاضر بین 5 تا 7 میلیون لیتر در روز عدم تعادل در تولید و مصرف بنزین وجود دارد که راه حل میان مدت این عدم تعادل می تواند تنوع بخشی به ترکیب سوخت و استفاده از فراساحل باشد. پالایشگاه ها

به گزارش patc، سیدهاشم اورعی امروز در نشست خبری با بیان اینکه میانگین مصرف بنزین خودروهای ایرانی 8.9 لیتر در 100 کیلومتر و خودروهای اروپایی 4 لیتر است، گفت: اقتصاد ایران وابسته به انرژی است.

رئیس اتحادیه انجمن انرژی ایران با تاکید بر اینکه در صورت عدم توجه به مسائل مرتبط با انرژی، این مسائل به سمت مسائل اجتماعی سوق داده می شود، گفت: سیستم انرژی ایران دارای دو ویژگی هرج و مرج و بی ثباتی است. بنزین تنها یکی از حامل های انرژی است و سایر حامل های انرژی نیز مواردی هستند که باید به آنها توجه کنیم.

بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، میانگین مصرف بنزین در ایران در سال جاری 100 میلیون لیتر است، وی گفت: در هفت سال گذشته شاهد 5 تا 7 درصد مصرف سالانه بنزین بوده ایم. به افزایش تعداد خودروها که فرسودگی آنهاست.

اوری افزود: خودروسازان سالانه 800 هزار تا یک میلیون دستگاه خودرو به حمل و نقل کشور اضافه می کنند و خودروهای فرسوده اسقاط نمی شوند.

وی عدد اکتان بنزین تولیدی در ایران را بین 82 تا 92 عنوان کرد و گفت: به دلیل مصرف زیاد بنزین در ایران، آلودگی بیشتری تولید می کند.

رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران درباره وضعیت تولید بنزین در کشور گفت: میانگین تولید بنزین در حال حاضر 93 میلیون لیتر است. در سال 1378 حجم مصرف 76 میلیون لیتر و حجم صادرات 27 میلیون لیتر بوده است. ظرفیت تولید بین سال های 97 تا 1400 حدود 103 میلیون لیتر در روز بوده و یکی از اقدامات برای جبران کمبود بنزین، استفاده از ذخایر استراتژیک در حال حاضر حدود 4 میلیارد لیتر بوده است.

اولای درباره کمبود سرمایه گذاری در صنعت پالایش گفت: این مشکل باعث کاهش تدریجی ظرفیت تولید شده است. پالایشگاهی که اخیراً امضا شده است طی پنج سال آینده به بهره برداری می رسد. بنابراین در این مورد باید تدابیر دیگری اندیشیده شود.

وی درباره اهمیت برق در ترکیب انرژی کشور گفت: تمرکز بر انرژی های تجدیدپذیر و افزایش نفت نیرو در ترکیب سوخت می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. در حال حاضر 21 درصد از انرژی جهان از طریق برق تامین می شود که تا سال 2050 به 49 درصد افزایش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران با تاکید بر اینکه توسعه خودروهای برقی راهی موثر برای غلبه بر این شرایط است، گفت: تا زمانی که قیمت انرژی تا این حد پایین است صحبت در مورد بهره وری منطقی نیست زیرا قیمت ها تعیین کننده این شرایط هستند. ارزش و این موضوع باعث شده است تا شاهدان انرژی کشور به شدت اسراف شوند.

اولای ضمن انتقاد از واردات حامل های انرژی، گفت: در حالی که این مشکل می تواند به عنوان یک راه حل کوتاه مدت استفاده شود، نمی تواند یک راه حل میان مدت باشد. در شرایط فعلی، تنوع بخشیدن به ترکیب سوخت و تمرکز بر CNG ممکن است راه موثری باشد.

وی با بیان اینکه توسعه CNG می تواند مصرف بنزین را بین 12 تا 15 میلیون لیتر کاهش دهد و تقاضای گازوئیل را 10 درصد کاهش دهد، افزود: استفاده از پالایشگاه های فراساحلی نیز می تواند بخشی از تقاضا را تامین کند.

رئیس اتحادیه انجمن انرژی ایران ضمن انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت: خودروسازان باید 30 درصد محصولات خود را به صورت دوگانه سوز تهیه کنند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

اولی با بیان اینکه نیازمند بازنگری در اقدامات حوزه مدیریت تقاضا هستیم، گفت: نباید به دنبال راه حل های کوتاه مدت باشیم، بلکه با تدوین برنامه بلندمدت، نقشه راه حوزه انرژی را تدوین کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا