اقتصادی

رشد ۵۰ درصدی صدور پروانه‌های بهداشتی/ لزوم حضور ناظران بهداشتی در خارج از کشور

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: بیش از ۷۰ هزار پروانه طی یکسال توسط سازمان نظام دامپزشکی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ تا ۵۰ درصد صدور پروانه‌ها رشد داشته است.

به گزارش patc، حامد زارعی در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد با بیان اینکه وظایف سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی با یکدیگر متفاوت است، گفت: سازمان دامپزشکی زیر مجموعه وزارت جهادکشاورزی است و وظایفی چون سیاست‌گذاری، حوزه‌های بازرسی، قرنظینه کشور و همچنین نظارت بر قوانین را دارد.

وی ادامه داد:در کنار آن نیز سازمان نظام دامپزشکی وظیفه پیگیری، حفاظت و صیانت از حقوق این صنف را بر عهده دارد. البته بر اساس قانون برخی وظایف نیز بر عهده نظام دامپزشکی گذاشته شده است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا انتهای خرداد ۱۴۰۲، ۱۷ هزار و ۱۴۳ پروانه در حوزه طیور، ۱۸ هزار و ۹۰۰ پروانه در حوزه آبزیان، ۴۵۴۱ پروانه میادین دام، ۱۲۱ پروانه جمع‌آوری شیر، ۱۳۷ پروانه مراکز تولید، انجماد و نگهداری مواد ژنتیکی و ۱۴ پروانه گواهی بهداشتی و ۲۶ هزار و ۸۰۶ پروانه برای دامداری‌های روستایی صادر شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۷۰ هزار پروانه طی یکسال توسط نظام دامپزشکی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ تا ۵۰ درصد در صدور پروانه رشد داشتیم. همچنین در این راستا موانع صدور پروانه برداشته و انحصارها نیز شکسته شد.

زارعی اضافه کرد: در حوزه داروخانه‌های دامپزشکی، درمانگاه، بیمارستان، مایه‌کوبی و آزمایشگاه در همین مدت ۴۳۰۶ پروانه تاسیس و تمدید صادر شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به چگونگی نظارت بر ورود کالاهای اساسی گفت: سازمان دامپزشکی پروتکل‌ها و آزمایش‌های کیفی دارد و بر این اساس نیز مواردی را اندازه‌گیری می‌کند که اگر شاخص‌های کالاهای وارد شده با شاخص‌های تعیین شده مطابق نباشد اجازه ترخیص کالا داده نمی‌شود.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی در پایان همچنین به اهمیت حضور ناظران بهداشتی در کشتارگاه و مراکز عرضه دام تاکید کرد و گفت: معتقدیم برای واردات گوشت باید کشورها پروتکل‌های یکدیگر را رعایت کنند و ناظران بهداشتی نیز باید در کشتارگاه های خارج از کشور حضور داشته باشند تا ضمن نظارت میدانی بر اجرای پروتکل‌ها نیز نظارت کنند.

وی در ادامه افزود: معتقدیم این نظارت را می‌توان بر عهده بخش خصوصی گذاشت. مسئولان و ناظرین ما در فارم‌ها و کشتارگاه های داخل کشور از بخش خصوصی هستند و در نتیجه می‌توان برای خارج از کشور نیز از همین ظرفیت استفاده کرد.

زارعی در پایان همچنین از برگزاری انتخابات سازمان نظام دامپزشکی خبر داد و گفت: در دی و بهمن ماه این انتخابات برگزار خواهد شد و اعضای جدید شورا نیز انتخاب می شوند.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا