روش‌های افزایش سرعت خشک شدن سیمان

زمانی که بتن و یا سیمان خشک می‌شود، سطح کیفیت آن بررسی خواهد شد. از طرفی دیگر مراحل نازک کاری و ساخت و ساز نیز بر اساس خشک شدن سیمان و بتن انجام می‌شود. برای ارائه اطلاعات دقیق و به روز تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که از نظر مهندسین کارخانه تولید بتن پیش ساخته آشیانو استفاده کنیم. به یاد داشته باشید که راه سریع خشک شدن سیمان به نوع سیمان و همچنین نحوه عمل آوری آن ارتباط دارد و نباید یک روش را در همه مواقع استفاده کرد.

مزایای خشک شدن سیمان چیست؟ | فواید خشک شدن سیمان

قبل از اینکه بخواهیم در مورد خشک شدن سریع سیمان صحبت کنیم، بهتر است که نیم نگاهی اجمالی به مزایای خشک شدن سیمان و بتن در یک سازه بیندازیم. با درک اهمیت مدت زمان خشک شدن سیمان تمهیدات بیشتری در نظر خواهیم گرفت.
• تخمین کیفیت و در صورت نیاز ترمیم سطح سیمانی
• افزایش طول عمر سیمان
• پرداخت رنگ بهتر
• برنامه ریزی برای رطوبت سطح « این بخش مربوط به تحمل فشار بر بخش سیمان شده می‌‌باشد »
• خروج حباب درگیر شده در سیمان
• بررسی ضخامت برای لایه ریزی مجدد
• چک کردن میزان چسبندگی و همچنین ترک های ایجاد شده روی سطح سیمان در همان مراحل اولیه
• بررسی میزان ناخالصی و مشکلات ملات سیمان
• اضافه کردن افزونی های مجاز به سیمان نیمه مرطوب جهت افزایش بازدهی

عوامل موثر در خشک شدن سریع سیمان + نحوه خشک کردن سیمان

 چند تکنیک موثر برای خشک شدن سیمان نیز معرفی خواهیم کرد، به شرطی که ترکیبات سیمان را نیز مد نظر قرار دهید. از مهمترین ترکیباتی که در سیمان روی کاهش رطوبت آن تاثیر گذار می‌‌باشد، میزان گچ به کار رفته در آن است. به هر میزان که گچ در ماده اولیه آن بیشتر استفاده شود، خشک شدن سیمان با سرعت و دقت بیشتری انجام خواهد شد. در ادامه عوامل موثر در خشک شدن سیمان و بهترین راه حل خشک شدن سیمان حتی در زمستان را بررسی خواهیم کرد.

1. بهینه سازی فرمولاسیون اصلی و استفاده از متریال مکمل

همانطور که می‌دانید سیمان در بازار با چند بافت و کیفیت مختلف قابل دسترس می‌‌باشد که هر یک قیمت خاص خود را دارد. از جمله مهمترین آن ها می‌توان به سیمان سفید، سیمان تیپ 1، سیمان تیپ 2، سیمان تیپ 3 ، سیمان تیپ 5 و سیمان تیپ 5 اشاره کرد. هر یک از آن ها قیمت و نحوه عمل آوری متفاوتی دارند. اگر در یک محیط مربوط کار می‌کنید و باید سیمان در سریعترین زمان ممکن خشک شود بهترین راه حل استفاده از پودر خشک کننده سیمان است. این پودر که با اسامی مختلف در صنعت ساخت و ساز شناخته می‌شود در زمان عمل آوری به سیمان اضافه خواهد شد.

همین موضوع مدت زمان توزیع و نصب سیمان را کاهش میدهد و به اصطلاح آن را سریع خشک می‌کند. اما توجه نمایید که خشک شدن سطح بیرونی سیمان به معنی خشک شدن ریشه ای آن نیست. البته تنها انتخاب شما استفاده از پودر خشک کننده نمی باشد و برخی مهندسین معماری از نوعی محلول برای خشک شدن سیمان در سریعترین زمان ممکن استفاده می‌کنند که در حالت عادی بازدهی چندانی نخواهد داشت و به همین دلیل ما نیز ان را به شما توصیه نمی‌کنیم.

2. خرد کردن و تغییر سایز سیمان

روشی که در این بخش پیشنهاد می‌کنیم برای کسانی که پروژه ای با حجم کم داشته و قصد یک بار ساخت و ساز دارند توصیه نخواهد شد. معمار برای اینکه بتوانید سیمان خشک خود را سریعتر به دست آورد، آن را داخل آسیاب و دستگاه های مخصوص قرار میدهد. به دلیل اندازه کوچک سیمان آسیاب شده، مدت زمان خشک شدن آن به صورت قابل توجه کاهش پیدا می‌کند. دقت کنید که سیمان در سایز کوچک نیز موجود است که بیشتر برای فصول سرد سال استفاده می‌شود. اما نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید، قیمت آن است که به نسبت سیمان عادی بیشترمی باشد و همین موضوع برای سرمایه گذار چالش برانگیز خواهد بود. خرد کردن و گاها آسیاب سیمان نیاز به تجهیزات سنگین و گرانی ندارد، اما برای کسانی مناسب است که قصد ساخت و ساز طولانی مدت دارند.

3. استفاده از حرارت دهنده و لامپ صنعتی | کاهش زمان خشک شدن بتن در زمستان

به هر اندازه که تعداد حرارت دهنده ها صنعتی افزایش پیدا کند، مدت زمان خشک شدن بتن و سیمان کاهش پیدا خواهد کرد، اما به ترکیبات آن نیز باید توجه کنید. ماده اولیه بتن، سیمان است و قوانینی که برای بتن مطرح می‌کنیم، برای سیمان نیز برقرار می باشد. به همین دلیل اگر شما بخواهید برای خشک کردن سیمان از حرارت دهنده یا هیتر صنعتی استفاده کنید، باید به فاصله قرار دادن و آن مدت زمان خشک کردن توجه ویژه ای داشته باشید.
در غیر این صورت سطح سیمان خشک می‌شود و عمق بتن خیس است. این موضوع نیز موجب ترک خوردن سطح بیرونی سیمان خواهد شد. اگر بخواهید برای چهار دیواری از روش سنتی استفاده کنید و داخل آن گاز روشن کنید، این روش نیز برای شما جذاب خواهد بود و مدت زمان خشک شدن سیمان را حتی در زمستان کاهش میدهد.

4. نحوه عمل آوری سیمان

حال اگر از یک حرارت ملایم با فشار کم نیز استفاده شود که چه بهتر و نتیجه نهایی به صورت قابل توجه بهینه خواهد شد. دقت کنید که برخی مواقع میزان آب سیمان بسیار زیاد است و اصلا مناسب بارگذاری نیست، در این صورت باید میزان سیمان خشک بیشتری استفاده کنید تا حجم قبلی قابل استفاده شود. اگر چه میزان دور ریز سیمان در این روش بسیار زیاد است، اما می‌تواند به عنوان یک عامل کمکی استفاده شود.

5. استفاده از پودر سنگ در ملات سیمان

اگر در فصل زمستان و با وجود آب و هوای مرطوب قصد خشک کردن سیمان دارید، پودر سنگ بهترین گزینه شما خواهد بود. راه سریع خشک شدن سیمان در سیمان محصور کردن فضا و همچنین اضافه کردن پودر سنگ به ملات و پوشش آخر سیمان است. به همین دلیل است که پس از سیمان کاری فضای مورد نظر را میبندند تا نفوذ سرمایه به کمترین حد ممکن برسد. سپس پودر سنگ را روی آن می پاشند تا سرعت تبخیر آب افزایش نکند و به مرور زمان بافت سیمان خشک شود.

انجام این کار برای جلوگیری از ترک خوردن سطح سیمان بسیار ضروری می‌‌باشد. استفاده از هیتر بعد از اضافه کردن پودر سنگ و محصور کردن فضا اشکالی ندارد. به شرطی که افزایش دما به صورت مستقیم انجام نشود و دمای محیط مرحله به مرحله افزایش پیدا کند. در این صورت می‌توان اطمینان داشت که سیمان بدون آسیب خشک شود.

6. استفاده از رطوبت گیر

راه سریع خشک شدن سیمان همیشه محدود به فرمولاسیون نیست و برخی مواقع می‌توانید از رطوبت گیر صنعتی و یا دستی نیز استفاده کنید. عبارت رطوبت گیر در ادبیات معماری مفاهیم و تعاریف بسیار زیادی دارد. برخی مواقع یک پنکه پایه دار در مقابل دیوار سیمانی قرار میدهند و از نظر آن ها عملیات رطوبت گیری شده است. از طرف مقابل برخی افراد از مایع رطوبت گیر و یا پد های خشک کننده در ابعاد بزرگ استفاده می‌کنند و آن را روی سطح سیمان قرار میدهند.

تمامی این روش ها به خشک شدن سریع سیمان کمک خواهد کرد، اما باید مدت زمان عمل کردن هر یک را نیز بررسی کنید. به عنوان مثال اگر برای سیمان سفید پس از دو روز رطوبت گیر قرار دهید، به نتیجه مطلوب خواهید رسید. اما اگر بخواهید برای سیمان سفید از رطوبت گیر استفاده کنید، نتیجه چندان مطلوبی به دنبال ندارد و حتی به گردش هوای عمقی سیمان نیز آسیب میزند. انقباض ایجاد شده نیز موجب ترک خوردن آن خواهد شد.
آیا استفاده از خشک کن سیمان برای محکم شدن سیمان نتیجه بخش می‌‌باشد؟
با توجه به این که در مورد راه سریع خشک شدن سیمان صحبت می‌کنیم، لازم است که به یک نکته بسیار مهم اشاره نماییم و آن هم طرح اختلاط سیمان است. در صورتی که کیفیت سیمان به کار رفته شده بالا نباشد، هر میزان هم که خشک کن استفاده کنید سفتی و یا گیرش سیمان تغییری پیدا نمی‌کند. به عنوان مثال مدت زمان خشک شدن موزاییک با زیر کار سیمان سیاه همان 7 روز می باشد. اما اگر سیمان با کیفیت استفاده کنید و خشک کن هم در ملات خود قرار دهید، هم مدت زمان خشک شدن آن کم می‌شود و هم گیرش سیمان دو چندان می‌شود. این موضوع بسیار مهمی است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند و در نتیجه نیز با چالش مواجه خواهد شد.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت اجمالی اما کاربردی در مورد راه سریع خشک شدن سیمان صحبت کردیم. اگر شما از یک روش اختصاصی برای خشک کردن سیمان و یا بتن استفاده می‌کنید، در بخش نظرات با ما و دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید. لازم به ذکر است که خشک کردن سیمان یک فرآیند چند مرحله ای می باشد که از تا نصب ادامه دارد. این که شما پس از نصب و بارگذاری بخواهید با پودر سنگ و دیگر مواد خشک کننده سرعت خشک شدن سیمان را افزایش دهید نتیجه مطلوبی دارد. به هر میزان که ضخامت سیمان قرار داده شده بیشتر می‌شود، سرعت خشک شدن آن را باید کاهش دهید.

از طرفی فشردگی آن با ماله را نیز کنترل کنید تا مسیر گردش هوا حفظ شود و عملکرد سیمان نیز در بالاترین حد ممکن باشد. اگر سیمان خشک شود و گیرش آن کاهش پیدا کند نتیجه ای مطلوب به دنبال نخواهد داشت. نکته بعدی که در خشک کردن سیمان باید به آن توجه نمایید، خرید سیمان از مراکز معتبر می‌‌باشد. چرا که سیمان با کیفیت در همان ابتداء اندازه استاندارد دارد و برای هر سطحی می‌توان از آن استفاده کرد. در صورتی که قیمت تمام شده سیمان معقول نباشد و کیفیتی مناسب نداشته باشد بهترین راه سریع خشک شدن سیمان نیز جواب گو نخواهد بود. در صورتی که از مطالعه این پست آموزشی لذت بردید، خوشحال می‌شویم را در شبکه های اجتماعی خود به دیگران نیز معرفی کنید. قطعا تعداد بسیار زیادی از دوستان شما به خدمات و شرایط پرداخت ویژه ما نیاز خواهند داشت.

دکمه بازگشت به بالا