علمی و پزشکی

رژیم غذایی با فیبر بالا خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد

نشان داده شده است که نخ ها در سیستم گوارشی مهم هستند و اثرات مفیدی مانند کاهش کلسترول بر قلب دارند. اکنون، شواهد نشان می دهد که فیبر به سلامت مغز نیز کمک می کند. در یک مطالعه جدید، محققان ژاپنی دریافتند که رژیم های غذایی با فیبر بالا با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است.

در یک مطالعه بزرگ، بیش از 3500 ژاپنی در تحقیقات مواد غذایی شرکت کردند و به مدت دو دهه دنبال شدند. نتایج نشان داد بزرگسالانی که مقدار زیادی فیبر، به ویژه فیبر ذوب شده مصرف می کردند، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند. این نتایج ممکن است مربوط به فعل و انفعالات بین روده و مغز باشد.

پروفسور کازوماسا یاماگیشی، نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: «زوال عقل یک بیماری جدی است که اغلب نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد. برخی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که فیبر رژیمی اثر محافظتی دارد. ما این موضوع را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از هزاران مقام در ژاپن در طول یک مطالعه بزرگ که در دهه 1980 آغاز شد، بررسی کردیم.»

دانش‌آموزان مطالعه‌ای را انجام دادند که رژیم غذایی آنها را بین سال‌های 1985 و 1999 ارزیابی کرد. آنها به طور کلی سالم بودند و بین 40 تا 64 سال سن داشتند. سپس از سال 1999 تا 2020 برای تعیین اینکه آیا زوال عقل داشتند یا خیر، پیگیری شدند.

محققان بر اساس میزان فیبر موجود در رژیم غذایی، داده ها را به چهار گروه بر اساس 3739 بزرگسال تقسیم کردند. آنها دریافتند که گروه هایی که فیبر زیادی می خورند کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

این تیم همچنین بررسی کردند که آیا بین دو نوع اصلی الیاف: فیبرهای محلول و غیر محلول تفاوت وجود دارد یا خیر. فیبر محلول موجود در غذاهایی مانند جو و لوبیا برای باکتری های مفیدی که در روده زندگی می کنند و همچنین برای سایر فواید سلامتی ضروری است. فیبر فرآوری نشده در غلات کامل، سبزیجات و سایر غذاها برای سلامت روده ضروری است. محققان دریافتند که ارتباط بین فیبر غذایی و زوال عقل با فیبرهای محلول آشکارتر است.

پروفسور یاماگیشی می گوید: «مکانیسم آن هنوز شناخته نشده است، اما می تواند تعامل بین روده و مغز را شامل شود. یک احتمال این است که فیبرهای حل شده تشکیل باکتری های روده را کنترل کنند. این ترکیب می تواند بر التهاب عصبی که با شروع زوال عقل همراه است، تأثیر بگذارد. غذاهای مغذی همچنین می توانند سایر عوامل خطر زوال عقل مانند افزایش وزن، فشار خون بالا، چربی ها و سطح بالای قند خون را کاهش دهند.

امروزه در بسیاری از کشورها، افراد بیشتری نسبت به آنچه که توسط متخصصان تغذیه توصیه می شود، انرژی کمتری می خورند. با ترویج رژیم های غذایی سالم غنی از فیبر، می توان زوال عقل را کاهش داد.

دکمه بازگشت به بالا