اقتصادی

زنگنه: آنچه که در پارس جنوبی انجام شده کاری بی‌سابقه است

وزیر نفت تأکید کرد که این کشور صدها میلیارد دلار از تلاش سربازان گمنام در پارس جنوبی کسب کرده است که این نتیجه تلاش سربازان و سربازان گمنام در کشور است.

به گزارش patc ، بیژن زنگنه در جلسه علنی مجلس بود که امروز (چهارشنبه) برگزار شد و به پیشنهاد ابراهیم رضایی نماینده داش تیتان در مورد به تعویق انداختن مرحله چهاردهم عملیات Pals South پاسخ داد دلیل: ما در این کشور با کمبود شدید گاز طبیعی روبرو هستیم. اولین کار من به عنوان مدیر اولویت بندی مراحل پروژه برای توسعه و عملیات بود. با اولویت ، امروز 200 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در این مکان تولید می شود. ما همه 17 مرحله پارس جنوبی را پیشرفت داده ایم و آن را به 80٪ رسانده ایم اما هیچ تولیدی نداریم. امروز 200 میلیون مترمكعب گاز طبیعی از این محل تولید می شود. این به چه معناست؟ ما می توانیم گاز را از دریا خارج کرده و شیرین کنیم و به استانداردهای متصل به شبکه برسیم و از آن استفاده کنیم.

وی گفت: در برخی موارد به دلیل تحریم ها تجهیزات لازم را نداریم. ما منابع مالی را در اولویت قرار داده ایم تا این پروژه را در اسرع وقت به اتمام برسانیم. خوشبختانه امروز کل قسمت دریایی پروژه به اتمام رسیده است ، جایی که ما تولید گاز طبیعی داریم. در مرحله چهاردهم پالایشگاه خلیج فارس ، امروز چهار سیستم عامل دریایی راه اندازی شده است و کار از سال 1997 آغاز شده است. ما گاز طبیعی را به زمین منتقل کردیم و آن را تصفیه کردیم. تاکنون 42 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی وارد و تصفیه شده است. با شروع مرحله 14 پالایشگاه ، افتتاح سه تریلر تأثیری در تولید سال آینده نخواهد داشت و به عنوان یک ظرفیت اضافی برای پالایشگاه در نظر گرفته می شود.

وزیر نفت در ادامه اظهار داشت: “در پارس جنوبی (پارس جنوبی) فاز 14 ، ما با مشکلات زیادی روبرو هستیم زیرا شرکت های زیادی مسئول اجرای پروژه هستند.” من در بسیاری از پروژه ها کار کرده ام. از پروژه های کوچک گرفته تا نیروگاه ها و سدها ، چیزی درباره مدیریت پروژه یاد گرفتم. وقتی چندین شرکت در یک پروژه شرکت می کنند ، مشکلاتی بوجود می آیند. ما اولین کسانی هستیم که قسمت های مختلف پروژه را جدا کرده و هر قسمت را به یک شرکت تحویل می دهیم. قسمت فراساحل را به یک شرکت تحویل دادیم و همین کار را کردیم ، قسمت های دیگر را هم به همین ترتیب تقسیم کردیم. در این پروژه یک خطای ساختاری رخ داد ، حق خرید به یک شرکت دولتی واگذار شد و حق اجرای آن نیز به شرکت های دیگر سپرده شد و در این زمینه با مشکلات عملیاتی روبرو شدیم.

وی در ادامه تأکید کرد: در مورد پالایشگاه صدرا نیز با این مشکل روبرو هستیم. در مورد پارس جنوبی ، ما تضمین می کنیم که این پروژه نتایج رضایت بخشی را به دست خواهد آورد. این پروژه هیچ آسیبی به کشور نمی رساند و قسمت فراساحلی پروژه به بهره برداری رسیده و به بهره برداری رسیده است. از طرف دیگر ، ما نباید به پیمانکار خسارت بدهیم ، اما آنها باید به ما خسارت بدهند زیرا قرارداد 35 ماه است که وجود دارد و هنوز تمام نشده است. البته ما در اواسط پروژه با تحریم روبرو شدیم و آنچه اتفاق افتاد از عهده ما خارج بود. از طرف دیگر ، ما 10 سال دیرتر از قطر توسعه پالس جنوبی را شروع کردیم. از طرف دیگر ، ما می دانیم که افت فشار در پرت جنوبی را نیز باید در نظر بگیریم ، اگر اکنون این مشکل را حل نکنیم ، دلایلی داریم یا اگر ضریب بازار را افزایش ندهیم ، باز هم دلایلی داریم.

زنگنه افزود: “از طرف دیگر ، پیشرفت پروژه در چند ماه اول با چند ماه گذشته متفاوت است.” در ماه های اخیر ، ما نمی توانیم درصد پیشرفت پروژه را بیان کنیم ، اما برای اندازه گیری فعالیت باید از سنگ استفاده کنیم . با تلاش سربازان گمنام در این سرزمین ، صدها میلیارد دلار درآمد از پالس جنوبی بدست آمده است و آنچه در پالس جنوبی انجام شده بی سابقه است.

وزیر نفت سرانجام گفت: “امروز ما بیش از کشورهای همسایه خود تولید می کنیم و پارس جنوبی یک پروژه فوق العاده است که ما اجرا کردیم.” بسیاری از محصولات پتروشیمی و چاه های آب ساخته شد و در واقع تمدن جدیدی ایجاد کردیم. . من فکر می کنم اینها راه هایی برای دستیابی به مقاومت در برابر اقتصاد است. مرا فراموش کن ، اما تلاش سربازان گمنام را فراموش نکن ، زیرا South Pals محصول صدها هزار نفر است و افتخار آن متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. پارس جنوبی نتیجه تلاش جمعی ، خلاقیت ، اعتماد به نفس و پشتکار کودکان در این سرزمین است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا