اقتصادی

شرکت‌های پخش دارو در انتظار پرداخت/ سهم ۹ درصدی توزیع از تولید ناخالص داخلی

عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنعت پخش با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های پخش دارو بیش از ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند، گفت: این وضعیت به زنجیره تامین دارو آسیب می‌زند و امیدواریم قول دولت برای پرداخت ظرف شش ماه که روزهای آخر آن است، اجرا شود.

به گزارش patc، سهراب کارگر – رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنعت پخش، – در نشست خبری پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی صنعت پخش ایران اظهار کرد: انجمن صنعت پخش ایران با ۱۷۰۰ عضو فعال است.

به گفته وی توزیع در کشور ۹ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داه است. بیش از ۱۲۰ هزار نفر مستقیم در این صنعت شاغل هستند و ۱۰۰ درصد دارو و ۸۰ درصد کالاهای پرمصرف کم دوام تحت پوشش این صنعت است.

کارگر با بیان اینکه ۷۵۰ همت ترنور مالی این صنعت در بخش غیر دارو و ۱۸۰ همت گردش مالی در بخش دارو است، گفت: پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی صنعت پخش ایران ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه عدم وجود جایگاه شفاف در قانون یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت پخش است، تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌ها قوانین موازی است، چرا که پخش هر بخش زیرمجوعه یک وزارتخانه است؛ برای مثال کالاهای اساسی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی، دارو زیر نظر وزارت بهداشت و غیره.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنعت پخش قانون جامع نظام توزیع زیر نظر وزارت صمت در حال انجام است که در دولت‌های پیشین شروع شده،  اما به خاطر تغییرات در وزارتخانه‌ها هنوز عقیم مانده است.

وی افزود: صنعت توزیع در ایران خارج از یک وزارتخانه است. اما در کشورهای دیگر یک نهاد مشخص دارد. مهم‌ترین درخواست فعالان این بخش این است که جایگاه صنعت پخش قانونمند شود که در این امر شش وزارتخانه باید مشارکت کنند.

کارگر با بیان این که صنعت پخش دو قسمت فروش و توزیع را دارد که در فروش نیروی انسانی و در دومی ناوگان و انبار مهم است، گفت: هر دو بخش در ایران پر هزینه هستند و در دنیا دیگر به این شکل نیست. الان بزرگترین تولیدکننده‌ها خودشان شرکت پخش دارند که باعث می‌شود بهره‌وری کاهش پیدا کند. تغییر این شرایط نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

امیدواریم قول دولت برای پرداخت‌ها اجرا شود

محمدرضا مرادی – عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنعت پخش – نیز در ادامه این نشست درباره بدهی دولت به شرکت‌های پخش دارو، گفت: در گذشته وقتی دولت با مشکل کسری بودجه یا نقدینگی مواجه می‌شد، از اوراق، تهاترهای بانکی، مالیاتی و غیره استفاده می‌کرد، اما از سال ۱۳۹۶ این کار را نکرده، بنابراین با انباشتگی شدید مطالبات بخش دولتی مواجه هستیم. در حال حاضر شرکت‌های پخش دارو بیش از ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند. این وضعیت به زنجیره تامین دارو آسیب می‌زند. امیدواریم قول دولت برای پرداخت ظرف شش ماه که روزهای آخر آن است، اجرا شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا