طرح «نماد» چگونه موفق می‌شود؟

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مطرح کرد؛

طرح «نماد» چگونه موفق می‌شود؟

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در جلسه طرح نماد گفت: یکی از الزامات موفقیت طرح «نماد»، توجه به گفتمان‌سازی و افزایش همکاری‌های بین سازمانی است.

به گزارش آنا، صبح روز یکشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳، دوازدهمین کارگروه راهبری نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) به صورت وبیناری با حضور علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی، مسئولین وزارتی، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و اعضای کارگروه برگزار شد.

کریمیان در این نشست درباره «سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان» توضیح داد و گفت: این سند به منظور هم‌افزایی و یکپارچه‌سازی ظرفیت‌ها و گسترش همکاری‌ها برای استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان تدوین شده است. در شرایطی که مخاطرات تهدیدکننده کودکان و نوجوانان یکی از دغدغه‌های کارشناسان، برنامه‌ریزان و خانواده‌هاست، این سند می‌تواند زمینه‌ای امیدبخش برای آموزش، توانمندسازی و مداخلات به موقع پیشگیرانه در زمینه آسیب‌های اجتماعی و رفتار‌های پرخطر تهدیدکننده کودکان و نوجوانان باشد.

وی افزود: در غربالگری‌های انجام شده، مباحثی همچون افسردگی، خشونت، آرامش و کنشگری اجتماعی سنجیده می‌شود. در صورتی که تشخیص داده شود دانش‌آموز در شرایط فوریت روانی و اجتماعی قرار دارد، به مراکز مشاوره و درمان ارجاع داده خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران همچنین افزود: یکی از الزامات موفقیت طرح «نماد»، توجه به گفتمان‌سازی و افزایش همکاری‌های بین سازمانی است. برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) مجموعه‌ای نظام‌مند از خدمات و برنامه‌هایی است که به منظور مراقبت از دانش‌آموزان در برابر رفتار‌های پرخطر از طریق مداخله به موقع و مؤثر شامل آموزش، توانمندسازی، غربالگری و حمایت‌های روانی اجتماعی انجام می‌شود و این برنامه به عنوان یکی از طرح‌های تحولی و فوق‌العاده شناخته می‌شود.

کریمیان با بیان اینکه در کنار اقدامات آموزشی، اقدامات سازنده فرهنگی نیز اهمیت بسیاری دارد، گفت: طرح «نماد» نیازمند گفتمان‌سازی و پیوست رسانه‌ای برای آشنایی دانش‌آموزان و خانواده‌ها است.

وی همچنین در این نشست به اهمیت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و از اطلاع‌رسانی سامانه ۱۵۷۰ و استفاده از کلیه ظرفیت‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مشاوران و مدیران مدارس در خصوص پیشنهاد طرح‌ها و ایده‌های نو در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

دکمه بازگشت به بالا