برترین های کار و کسبعمومی

ماکسیما چگونه در ایران محبوب شد؟

ماکسیمای دوست داشتنی و محبوب از پلت فرم های محور متحرک عقب نیسان همچون اسکای لاین و لئوپارد سود می برد اما نیسان این سدان را در نسخه محور متحرک جلو عرضه کرد. این خودرو با نام اینفینیتی i30 نیز در بازار آمریکا به فروش رسید. ماکسیما در هر دو نسخه دنده دستی و دنده اتوماتیک به بازار عرضه شد و از موتور 3 لیتری 227 اسب بخاری V-6 بهره می برد.

بعد از دو دهه از شروع عرضه، این خودرو در کشور ما همچنان از محبوبیت چشمگیری برخوردار است به گونه ای که همایش هایی نیز برای این خودرو برگزار می شود.

اخیرا نیز در هوای بارانی تهران تعداد قابل توجهی نیسان ماکسیما با حضور افتخاری نیسان تیانا دور هم جمع شدند تا این همایش گرم تر از هر زمان دیگری برگزار شود.

در هر صورت حضور خودروهای با کیفیت و با شاخصه های عملکردی مناسب امروزه تبدیل به آرزویی برای دوست داران خودرو شده است و شاید دیگر شاهد عرضه محصولاتی همچون نیسان ماکسیما در بازار خودرو کشورمان نباشیم.

ارزش خرید ماکسیما کارکرده |تفاوت ماکسیما وارداتی با مونتاژ

نیسان ماکسیما

 

پیشرانه و بخش فنی
نیسان ماکسیما در نسل پنجم خود از چندین پیشرانه بهره مند بود که از ۲ لیتر تا ۳.۵ لیتر حجم داشتند که مدل عرضه شده در بازار ایران دارای موتور ۶ سیلندر وی شکل به حجم ۳ لیتر است که با کد VQ30DE شناخته می شود. این موتور تنفس طبیعی دارای بلوک و سرسیلندر تمام آلومینیومی است تا وزن کمتری داشته باشد. بخش‌های میل لنگ و میل سوپاپ این موتور با بالاترین دقت ممکن پرداخت شده اند تا بالاترین کیفیت را داشته باشند. شیم سوپاپ ها و پیستون های این موتور در نسخه ی VQ35DE نیز همگی با مولیبدن روکش شده اند تا مقاومت بالاتری را در مقایسه با قطعات متداول از خود نشان دهند. این موتور از نوع DOHC است و در هر سرسیلندر آن دو عدد میل سوپاپ قرار گرفته است. برای هر سیلندر نیز چهار سوپاپ در نظر گرفته شده است. این موتور همچنین به سیستم ورودی هوای متغیر (VIS) و کنترل دیجیتالی ناک مجهز است تا عملکرد بهتری را در دورهای بالا از خود نشان دهد. این موتور دارای ظریب تراکم ۱۰ به یک است و می توان به راحتی از بنزین معمولی بدون سرب در آن استفاده کرد. موتور VQ30DE می تواند ۲۲۷ اسب بخار قدرت را در ۶۴۰۰ دور بر دقیقه و ۲۹۱ نیوتون متر گشتاور را در ۳۶۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. جالب است بدانید که این موتور در بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ در لیست ۱۰ موتور برتر جهان قرار داشته است. منابع خارجی یکی از اصلی ترین مشخصه های این موتور را زنجیر تایم بسیار قابل اعتماد آن عنوان کرده اند که به ندرت پیش می آید مشکلی در آن ایجاد شود. نکته ای که مالکان نیسان ماکسیما باید به آن توجه کنند این است که سوپاپ های ماکسیما همانند خودروهای امروزی دارای تایپیت اتوماتیک نیستند و نیاز به شیم گیری دارند بنابراین برای کارکرد بهتر موتور لازم است هر ۱۰۰ هزار کیلومتر و یا ۶۰ هزار مایل اقدام به تنظیم سوپاپ ها کرد. در خصوص قابلیت اطمینان این موتور باید گفت در صورتی که از روغن موتور مناسب و با کیفیت در این خودرو استفاده شود و سرویس روغن آن به موقع انجام شود کارکرد ۲۵۰ هزار مایل یا ۴۰۰ هزار کیلومتر را بدون نیاز به تعمیر را می توان قابل دستیابی دانست، پس با موتور چندان نگران کننده ای روبرو نیستید. ژاپنی ها در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ که مانیفولد هوای متغییر را روی این موتور قرار دادند یک حرف K را نیز به انتهای ان افزودند که مخفف کایزن است که یک مکتب مدیریتی ژاپنی به معنای بهبود و پیشرفت است.
نیروی موتور ماکسیما طریق یک گیربکس ۴ دنده ی خودکار از نوع تورک کانورتور و یا یک گیربکس ۵ دنده ی دستی به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو با گیربکس دستی معادل ۷.۱ ثانیه و با گیربکس اتوماتیک معادل ۹.۱ ثانیه است (در برخی منابع به ۸.۸ ثانیه اشاره شده است). در جدول زیر می توانید مشخصات فنی این خودرو را مطالعه کنید.

ماکسیما چگونه در ایران محبوب شد؟

سخت‌گیری ژاپنی‌ها در نظارت بر خط مونتاژ ماکسیما، باعث شد این خودرو هیچ‌گاه به سرنوشت خودروهایی همچون پژو و رنو دچار نشود. به عبارتی دیگر، وجود مشکلاتی چون نقص فنی و تولیدی برای ماکسیما تعریف نشده بود، اما علت ادامه پیدا نکردن تولید و ماندگاری آن همچون پژو، پراید و رنو چیست؟ چرا در سال‌های ۸۱ و ۸۲، نسل جدید خانواده نیسان به نام‌های رونیز و سرانزا با وجود جذب طرفدارهای خود در بازار و راهیابی به ارگان‌های مهم دولتی همچون صدا و سیما، نتوانستند داخلی‌سازی شوند؟

مدیر عامل سابق پارس خودرو در ادامه افزود پارس خودرو و دیگر شرکت‎هایی که برای تولید خودروهای ژاپنی داوطلب شدند، برای خودکفایی در تولید اصرار و تلاش خاصی نکرده و نمی‎کنند. تنوع‌طلبی خودروسازها برای خط تولیدشان، باعث شد تولید مدت‌دار ماکسیما ادامه پیدا نکند؛ چیزی که در حال حاضر به دلیل تحریم صنعت خودرو وجود ندارد.

وی همچنین اضافه کرد وقتی ارزش افزوده تولید این خودروها فقط ۲۰ درصد و آن هم شامل مونتاژ بود، تغییر سالانه خودرو برای مدیران آن زمان کار آسانی محسوب می‌شد. همین امر باعث شد تا ماکسیما و سایر محصولات نیسان، مانند پراید و پژو به مرحله تولید بلندمدت نرسند.

مدنی، نداشتن توانایی مانوردهی توسط قطعه سازان ایرانی را یکی از دلایل ادامه‌دار نشدن تولید می‌داند. به گفته وی، نداشتن قدرت مالی کافی برای قطعه سازان، باعث می‌شود تغییر وضعیت به صورت سالانه یا حتی چند ساله غیر ممکن باشد؛ چرا که سرمایه‌گذاری در تولید قطعات پژو و پراید نیز طی سال‌های زیادی، توانایی پاسخگویی به سرمایه‎گذار را دارد.

شرکت ما بیش از ۱۵ سال است که در حوزه لوازم یدکی ماکسیما  مشغول به کار است . شما مشتریان عزیز میتوانید لوازم یدکی هیوندای اصل را با کیفیت عالی و قیمت مناسب از فروشگاه کرمان موتور یدک خریداری کنید .

دکمه بازگشت به بالا