پژو پارس سال یکی از پرفروشترین محصولات شرکت ایران خودرو محسوب میشود. پارس سال در کنار مزایایی همچون امکانات متعدد و فضای جادار کابین از معایبی نیز برخوردار است که در این مقاله قصد داریم آنها را برای شما مخاطبین گرامی بیان کنیم.
پژو پارس حاصل فیسلیفت موفق ایران خودرو بر روی سدان محبوب و خانوادگی پژو ۴۰۵ است که از حدود دو دهه پیش تاکنون در بازار ایران حضور دارد. نخستین نمونههای پژو پارس از سال ۱۳۷۹ بر روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفتند و از آن زمان تاکنون تولید این خودرو ادامه داشته است. این خودرو در ابتدا پژو پرشیا نام داشت و بعدها به پژو پارس تغییر نام داد.
ایران خودرو از ابتدای تولید پژو پارس تا به امروز، نسبت به نصب پیشرانههای مختلفی روی این خودرو اقدام کرده است که سادهترین نسخه آن پژو پارس سال نام دارد. پژو پارس سال از همان موتور ۱۷۶۱ سیسی XU7 مشترک با استفاده میکند که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه قدیمی، خود یکی از معایب پژو پارس سال به شمار میرود که از استهلاک و هزینه نگهداری نسبتا بالایی برخوردار است.
پژو پارس سال در حال حاضر یکی از پرتیراژترین محصولات ایران خودرو است و بازار خریدو فروش اقساطی پژو پارس سال پررونقی نیز دارد. با این وجود معایب پژو پارس سال کم نیستند و به راحتی مالک را به دردسر خواهند انداخت. کمی قبل در مطلبی به بررسی پرداخته بودیم. اکنون در این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید سایت «معایب پژو پارس سال» را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با توجه به تبادلات گسترده پژو پارس در بازار، امیدواریم این مطلب مورد توجه شما مخاطبان گرامی قرار گیرد؛ لطفا در ادامه با ما همراه باشید.
عیب اول، مصرف سوخت بالا
در مقدمه مطلب گفته شد که پیشرانه و پژو ۴۰۵ GLX مشترک هستند و این مورد یکی از عمده معایب پژو پارس سال به شمار میرود. موتور ۱.۸ لیتری هشت سوپاپه پژو پارس سال، موسوم به XU7 از فناوری بسیار قدیمی بهره میبرد و به هیچ عنوان راندمان مناسبی ندارد. ارقام خروجی پیشرانه XU7 برای خودرویی با این حجم قابل قبول نیستند و از سوی دیگر مصرف سوخت این موتور نیز به هیچ عنوان اقتصادی به نظر نمیرسد. این مسئله با توجه به افزایش قیمت بنزین و سهمیهبندی آن برای خریداران اهمیت بیشتری یافته؛ به همین دلیل در حال حاضر ارزش خرید پژو پارس سال در بازار رو به کاهش است.
مصرف سوخت پژو پارس سال در سیکل ترکیبی حدود ۹.۱ لیتر در صد کیلومتر برآورد میشود که حتی نسبت به رقبای وطنی این عدد بالاست. برای مثال این رقم در مورد سمند EF7 حدود ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر و در مورد یا ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است. از مقایسه ارقام فوق به راحتی مشخص میشود که پژو پارس سال از نظر مصرف سوخت در جایگاه پایینتری نسبت به رقبا قرار میگیرد. خروجی پیشرانه XU7 نیز نسبت به دو پیشرانه TU5 و EF7 ضعیفتر است؛ بنابراین پژو پارس سال همچنان حرفی برای گفتن در مقابل رقبای وطنی خود ندارد. این مقایسه هنگامی که با خودروهای چینی همقیمت پارس صورت گیرد نتایج بدتری به دنبال خواهد داشت.
عیب دوم، کیفیت پایین کابین
کیفیت ساخت پایین جزو ایرادات اساسی خودروهای داخلی است؛ بنابراین در دسته معایب پژو پارس سال نیز قرار میگیرد. روند افت کیفیت ساخت محصولات وطنی از ابتدای دهه نود خورشیدی تشدید نیز شده است و هر ساله شاهد تنزل امتیاز کیفی خودروهای ایرانیزه هستیم.
سهم عمده کیفیت پایین پژو پارس سال نصیب کابین خودرو شده است. پس از ملزم شدن خودروسازان به نصب دو ایربگ روی خودروهای خود، ایران خودرو طرح جدیدی برای کابین پژو پارس و پژو ۴۰۵ در نظر گرفت که در بازار به داشبورد سوناتایی شهرت دارد. طرح جدید کابین نسبت به نمونه اصلی زیباتر است، اما از پلاستیک خشک و بیکیفیت ساخته شده و به همین دلیل اتاق خودرو در مدت زمانی کوتاه به سر و صدا خواهد افتاد. از سوی دیگر در برخی از موارد ادوات و تجهیزات کابین نیز عملکرد صحیحی نداشته و دردسرهای متعددی را برای مالک خودرو ایجاد خواهند کرد.
عیب سوم، هزینه نگهداری بالا
پژو پارس سال از خیلی جهات تفاوت چندانی با پژو ۴۰۵ GLX ندارد، اما هزینه نگهداری آن نسبت به این خودرو بسیار بالاتر بوده و این مورد نیز یکی از معایب پژو پارس سال محسوب میشود. بخش عمده این هزینه به علت وجود امکانات رفاهی متعدد در پژو پارس است؛ درواقع ادوات برقی موجود در این خودرو نیاز به رسیدگی در بازههای زمانی مختلفی دارند. قیمت قطعات ظاهری پژو پارس نیز نسبت به پژو ۴۰۵ گرانتر هستند.
بخش دیگری از هزینه نگهداری پژو پارس به افت کیفیت ساخت آن در سالهای اخیر مربوط میشود. این مورد با پژو ۴۰۵ و سایر محصولات ایران خودرو مشترک بوده و طبیعی است انتظار داشته باشید خودرو شما در فواصل کوتاه شما را به تعمیرگاه بکشاند. از سوی دیگر با توجه به توصیههای تعمیرکاران، بهتر است تا به جای خرید قطعات تولید ایساکو از محصولات سایر برندها استفاده شود؛ بنابراین هزینه تعمیرات دورهای خودرو شما به مرور افزایش خواهد یافت در حالیکه از گارانتی ایران خودرو نیز بیبهره خواهید بود.
عیب چهارم، طراحی خارجی قدیمی
حدود بیست سال از زمانی که پژو پارس توسط ایران خودرو رونمایی شد میگذرد. در این سالها خودروهای مختلفی از سایپا گرفته تا کرمان موتور به عنوان رقیب پژو پارس ظاهر شده و پس از آن به حاشیه بازار رانده شدند. با این وجود ایران خودرو هیچ تصمیمی برای ایجاد تغییر در ظاهر محصول خود اتخاذ است.
پژو پارس یک فیسلیفت موفق از پژو ۴۰۵ قدیمی محسوب میشود؛ به همین دلیل در بازار با استقبال خوبی مواجه شد. ولی این فرمول موفق به تدریج در بازار رنگ باخت و پژو پارس به خودرویی عادی برای مصرفکننده ایرانی تبدیل گشت. سایر پروژههای فیسلیفت ایران خودرو همچون تولید سورن نیز پاسخ معکوس دادند؛ به همین علت این شرکت تصمیم گرفت تا پژو پارس را با همان الگوی سابق روانه بازار کند.
کلام آخر
در حال حاضر و به علت بسته بودن بازار خودرو، مشتریان ایرانی ناچار هستند از بین گزینههای محدود پیش رو یکی را انتخاب کنند؛ از همین رو کسانی که در این رنج قیمتی به دنبال یک سدان جادار با فضایی قابل قبول و امکانات مناسب هستند انتخابهای نسبتا محدودی در مقابلشان قرار دارد که پژو پارس سال نیز یکی از مهمترین آنها خواهد بود.
پیش از خرید پژو پارس سال بهتر است نگاهی هم به خودروهایی همچون ، ، نیز بیندازید که همگی در رنج قیمتی پژو پارس سال قرار دارند و ممکن است بتوانند انتخاب مناسپژو پارس محصولی از شرکت ایران خودرو است که از سال ۱۳۷۹ به بازار آمد. این سدان در اصل است که روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و ازنظر طراحی بیشتر به پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵ شباهت دارد. ابتدا با نام پژو پرشیا عرضه شد ولی بعدها نام آن به پژو پارس تغییر کرد. در این مطلب میخواهیم درباره شایعترین معایب پژو پارس و مدلهای آن صحبت کنیم. این اطلاعات در تصمیمگیری و انتخاب برای خرید این خودرو به شما کمک میکنند.
آشنایی با خودروی پژو پارس و مدلهای آن
قبل از هر چیز بیایید مختصری با پژو پارس و مدلهای آن آشنا شویم. پژو پارس یکی از خودروهای بسیار پرطرفدار ایران خودرو است. این خودرو در چند مدل اتوماتیک با موتور TU5، مدل ساده با موتور XU7 که به پارسسال معروف است، پارس دوگانهسوز با موتور XU7، پژو پارس ELX با موتور ۲۰۰۰ سیسی و پژو پارس LX با موتور TU5 1600. هرکدام از این مدلها را بررسی خواهیم کرد.
پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5
خودروی پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5، در سال ۱۳۹۰ وارد بازار شد؛ اما دو سال بعد تولید آن متوقف شد و در سال ۱۳۹۶ دوباره به بازار آمد. این مدل از نوع خودروهای جلو است و پیشرانه آن ۱٫۶ لیتری است. ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد و بیشینه سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن به ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد. آن ۴ سرعته اتوماتیک است و مشابه ۲۰۶ تیپ چهار است که بدون تیپترونیک هستند؛ یعنی قابلیت تعویض دنده بهصورت دستی را ندارند. این در حالی است که جعبهدنده پژو ۲۰۶ تیپ شش تیپترونیک است.
پژو پارس ساده یا پارس سال
پژو پارس سال همان مدل ساده یا پایه پژو پارس است. پارس سال از موتور XU7 قدیمی که متعلق به پژو ۴۰۵ بود استفاده میکند. پیشرانه این موتور ۱٫۸ لیتری است و حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس آن ۵ سرعته دستی است و انتقال نیروی آن از نوع دیفرانسیل جلو است. بیشینه سرعت پارس سال ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب صفر تا صد آن در ۱۱ ثانیه صورت میگیرد. پژو پارس سال معمولا با آپشنهای کمتری نسبت به سایر مدلهای پارس ارائه میشود و فاقد رینگ آلومینیومی، آینههای جانبی تاشو، ترمز عقب دیسکی و نظایر آن است.
پژو پارس دوگانه سوز
پژو پارس دوگانه سوز برای افرادی مناسب است که میخواهند مصرف سوخت برایشان مقرونبهصرفهتر باشد. این خودرو با موتور دارای حجم ۱۷۶۱ سیسی و ۱۰۰ اسب بخار قدرت، هم از بنزین و هم از گاز استفاده میکند. این خودرو چهار سیلندر هست ولی بهجای ۱۶ ، ۸ سوپاپه است. با بنزین بیشینه سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و با گاز ۱۸۰ کیلومتر در ساعت. پارس دوگانه سوز از نوع دیفرانسیل جلو است و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. این خودرو در ۱۳.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ میرسد. آپشنهای پارس دوگانهسوز هم دقیقا مانند پارس سال است و تقریبا کمآپشن به حساب میآید. سنسور دندهعقب و دکمههای کنترلی روی فرمان از مدل ۹۳ به بعد با تغییر داشبورد به این خودرو اضافه شد.
پژو پارس ELX
این مدل پژو پارس در سال ۱۳۸۶ به بازار آمد و در آن زمان، برای افرادی که دنبال خودرویی بهتر از پژو ۴۰۵ بودند مناسب بود. این مدل هم از نظر ظاهری تفاوت بیشتری (نهچندان زیاد) نسبت به مدلهای پژو پارس قبلی داشت و هم اینکه از نظر فنی قویتر بود. پژو پارس ELX از پیشرانه ۱٫۸ لیتری بهره میبرد و چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه است. به همین دلیل قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار تولید میکند. گیربکس آن ۵ سرعته دستی است و ۱۹۵ کیلومتر در ساعت بیشینه سرعت آن است؛ ضمن اینکه در عرض ۹ ثانیه (مدل دیگر ELX در ۱۰٫۹ ثانیه) شتاب میگیرد. آپشنهایی نظیر تهویه اتوماتیک، چراغ خطر سوم سقفی، رینگ آلومینیومی، ترمز عقب دیسکی و صندلیهای و همچنین موتور بسیار پرقدرت، این مدل پژو پارس را از بقیه مدلها متمایز میکند.
پژو پارس LX با موتور TU5
پژو پارس LX از سال ۱۳۸۹ به بازار عرضه شده است. این مدل با موتور TU5، موتور ۱٫۶ لیتری دارد، چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است و ۱۰۸ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس آن دستی و ۵ سرعته است و شتاب صفر تا صد آن در عرض ۱۳٫۲ ثانیه صورت میگیرد. بیشینه سرعت این مدل ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است. از محبوبترین و فولآپشنترین مدلهای آن میتوان به کلاس ۱۳ و کلاس ۱۵ اشاره کرد. در این مدل، رینگ آلومینیومی، آینههای جانبی تاشو راهنمادار، ترمز عقب دیسکی، طرح داشبورد جدید، ایربگ، سنسور نور، سان سنسور، سنسور دمای محیط و هشداردهنده موانع عقب و در کلاس ۱۵ دریچه گاز برقی هم تعبیه کردهاند.
پژو پارس پلاس
از تابستان ۱۴۰۰، ایران خودرو تولید پژو پارس با موتور بهبودیافته یورو ۵ را آغاز کرده است. در این نسخه از پژو پارس شاهد استفاده از موتور XU7 معروف به XU7P هستیم. طبق اعلام ایران خودرو، تغییراتی در شکل ظاهری موتور و ضرایب دنده برای انطباق با موتور جدید صورت گرفته است و البته کاهش مصرف سوخت و بهینهسازی آن، تغییر ساختار سیستم خنککننده و کانالها، بهبود بوستر و ارتقای عملکرد ترمز هم جزو سایر تغییرات است. آلایندگی کمتر و افزایش توان موتور، رفع مشکل سوختن واشر سرسیلندر و یکسری بهبودهای دیگر هم حاصل شده است. از آپشنهای این مدل میتوان به ترمز عقب دیسکی، رینگ آلومینیومی، شیشههای عقب دودی، کروز کنترل، نقشهیاب، مانیتور لمسی، سنسور اندازهگیری باد لاستیک و دوربین عقب اشاره کرد.
معایب پژو پارس؛ از ایرادات ظاهری تا ایرادات فنی
در این بخش میخواهیم درباره معایب پژو پارس صحبت کنیم. هرچند این خودرو با آن ظاهر تروتمیزش طرفداران زیادی دارد و خودروی خیلی خوبی است، با این حال معایبی هم دارد که شاید برای برخی از شما واقعا مهم باشد و قبل از خرید آن بهتر است درباره آنها بدانید. در هر صورت اگر قصد خرید پژو پارس دارید، با این معایب میتوانید بهتر تصمیم بگیرید که کدامیک برایتان قابلچشمپوشی هست و کدام مورد برایتان اهمیت بیشتری دارد.
معایبی که در ادامه میخوانید، ماحصل بررسیهایی است که کارشناسان ما در کارنامه روی تعداد قابلتوجهی از انواع مدلهای خودروی پژو پارس انجام دادهاند و ما با استناد به این دادههای حقیقی به این نتایج دست یافتهایم. باز هم تأکید میکنیم این معایب فقط در کسری از این خودروها دیده شده است و نه همه آنها.
معایب پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5
دادههای حاصل از بررسی بیش از ۷۳ دستگاه خودروی پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 که کارشناسان کارنامه مشاهده کردهاند، نشان میدهد بیشترین تعداد ایراد مشاهدهشده در این جامعه آماری به ایرادات فنی و آن مربوط بوده است. بعد از آن بهترتیب مشکلاتی در صندلیها، بدنه، ، فندک و نیز سیستم صوتی تصویری دیده شد. ایراداتی هم در آنتن، دربازکن موتور، داشبورد و جک آچار گزارش شد که تقریبا ناچیز بهشمار میآیند.
معایب پژو پارس ساده یا پارس سال
کارشناسان پس از بررسی بیش از ۱۲۳۰دستگاه پژو پارس سال گزارش دادند بیشترین معایب این مدل به تنظیم صندلی و معیوب یا ضعیفبودن باتری مربوط بوده است. سپس بهترتیب معیوببودن فندک، خرابی یا پارگی در سیستم ، عملکرد ناصحیح ، ایرادات موجود در بدنه شامل رنگ، تعویض و صافکاری بدون رنگ، خرابی سنسور پارک و آنتن را مشاهده کردند که تعداد آنها کمتر از مشکلات مربوط به باتری و صندلی بود. بهجز اینها ایراداتی هم در داشبورد و دینام در کسر کوچکی از خودروها گزارش شد.
معایب پژو پارس پارس دوگانه سوز
کارشناسان کارنامه ۶۹ دستگاه از پارس دوگانهسوز را بررسی کردند و پس از طبقهبندی دادهها به این نتیجه رسیدند که این مدل هم از نظر ایرادات فنی با مشکلات بیشتری مواجه است و این ایرادات بیشتر در صندلی و باتری و فندک دیده شد. به جز این سه مورد، پژو پارس دوگانهسوز ایراداتی مربوط به سنسور پارک، ترمز دستی، دینام، آنتن، آفتابگیر، دوربین دنده عقب و بدنه داشت که فقط در تعداد بسیار محدودی از خودروهای بررسیشده قابلمشاهده بود.
معایب پژو پارس ELX
بررسی ۲۴ دستگاه پژو پارس ELX نشان داد بیشترین ایراد مشاهدهشده در این خودروها به صندلی و پس از آن به آنتن، دینام و باتری مربوط بوده است. با توجه به جامعه آماری کوچکی که داشتیم مشاهده این تعداد از معایب قابلتوجه به نظر میرسد. ایرادات بعدی به سنسور پارک، داشبورد، فندک، بدنه و شیشه بالابر ارتباط داشت.
معایب LX با موتور TU5
برای بررسی معایب این مدل، کارشناسان ما بیش از ۳۳۲ دستگاه از آن را با دقت بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که تقریبا جزو کمایرادترین مدلهای پژو پارس به حساب میآید. بیشترین مشکل آن که مربوط به باتری و صندلی بود، در کسر کوچکی از خودروهای تحتبررسی گزارش شد. بعد از آن، شاهد مشکلاتی در سنسور پارک، فندک، شکستگی آنتن، ایرادات بدنه، عملکرد ناصحیح اگزوز، تریم داخلی و داشبورد، سیستم صوتی تصویری و بهمقدار بسیار جزئی ایراداتی در دربازکن صندوق عقب بودیم.
هزینه و قطعات مصرفی
خودروی پژو پارس کلا خودروی کمخرجی بهشمار میرود و هزینه نگهداری آن نسبتبه سدانهای همتای خودش کمتر است. شاید بیشترین هزینه آن مربوط به مصرف سوخت آن باشد. پژو پارس ساده و دوگانه سوز حداقل ۸٫۱ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر (در حالت ترکیبی) مصرف میکنند. البته این مقدار در مدلهای اتوماتیک و ELX بیشتر شده و به ۹٫۱ لیتر رسیده و در خودروی LX به ۷٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است که کاهش قابلتوجهی به حساب میآید. به جز این، هزینههایی مانند ، و فیلترها را دارید و هر از گاهی باید لنتها و لاستیکها را هم در کیلومتر مناسب تعویض کنید.
جمعبندی
خودروی پژو پارس یک سدان محصول ایران خودرو و فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ است. این خودرو با قدرت و امکانات نسبتا خوبی که دارد، طرفداران زیادی برای خودش دست و پا کرده است. پژو پارس به برخی از کشورهای همسایه هم صادر میشود و از ابتدای تولیدش تاکنون در قالب چند مدل مختلف به بازار آمده است که برخی از مدلهای آن بسیار بهتر و قویتر شدهاند و همانطور که در این مطلب بررسی کردیم، ایراداتی بسیار ناچیز داشتهاند. بنابراین اگر خودرویی قویتر از پژو ۴۰۵ میخواهید که دستکمی از زانتیا نداشته باشد و درعینحال نسبت به همتایانش مقرونبهصرفهتر و دارای ظاهری زیباتر باشد، پژو پارس همان چیزی است که دنبالش هستید. بااینحال بهتر است به معایب آن هم توجه کنید تا انتخابی درست داشته باشید.
اگر قبلا پژو پارس داشتهاید یا با آن رانندگی کردهاید، لطفا تجربیاتتان را با ما و مخاطبان کارنامه درمیان بگذارید. دیدگاههای شما میتواند بینشی عملی در اختیار افرادی قرار دهد که قصد خرید این خودرو را چه بهصورت نو و چه بهصورت دستدوم دارند.