ورزشی

معلمی که دانش‌آموزان روستایی را از ترک تحصیل نجات داد

احمدپور در گفتگو با آنا:

معلمی که دانش‌آموزان روستایی را از ترک تحصیل نجات داد

کارشناسی ارشد تاریخ ایرانی‌اسلامی گفت: در ۱۸ سال سابقه معلمی خود به کمک همکاران توانستم دانش‌آموزانی را که علاقه‌ای به تحصیل نداشتند و ترک تحصیل کرده بودند، به شاخه تعلیم و تربیت بازگردانم.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آرام احمدپور، کارشناسی ارشد تاریخ ایرانی‌اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: زمانی‌که از تربیت معلم فارغ‌التحصیل شدم، ۱۸ سال است در نقطه مرزی و عشایری کشور ایران، عراق و ترکیه مشغول آموزش به دانش‌آموزان کم‌برخوردار هستم.

بازگشت دانش‌آموزان به شاخه تعلیم و تربیت

این معلم روستایی افزود: در این ۱۸ سال به کمک همکاران خود توانستم دانش‌آموزانی را که ترک تحصیل کردند، به شاخه تعلیم و تربیت بازگردانم.

احمدپور با بیان اینکه در زمینه تاریخ شفاهی منطقه با ۳۲۷ نفر از پیرمردان و پیرزنان شهرستان اشنویه و سایر شهر‌ها کار کردم، تصریح کرد: همچنین مصاحبه‌ها و گفتگو‌های چندساعته شفاهی با این افراد داشتم قرار است به چاپ برسد.

جمع‌آوری ۵ هزار سند آموزش و پرورش

وی با اشاره به فعالیت خود در زمینه جمع‌آوری اسناد آموزش و پرورش، عنوان کرد: در این ۱۰ سال توانستم ۵ تا ۶ هزار برگ از اسناد آموزش و پرورش را گردآوری کنم و قرار است در آینده‌ای نزدیک به زیور چاپ آراسته شود.

روش‌های دانش‌آموزمحور یادگیری را ملموس می‌کند

این کارشناس با بیان اینکه از روش‌های فعال و دانش‌آموز‌محور استفاده کردم، اظهار کرد: از روش‌ها و بحث‌های گروهی در تدریس‌ها بهره می‌بریم. از آنجایی‌که در منطقه مرزی هستیم، دانش‌آموزان درکی از معنا و مفهوم سنگ در درس علوم ندارند؛ بنابراین دانش‌آموزان را به محل تحقیق هدایت می‌کنیم تا خودشان با تحقیق میدانی، سنگ‌ها را بررسی کنند و به درک و مفهوم واقعی آن برسند.

احمدپور با اشاره به اینکه تدریس ملموسانه برای دانش‌آموزان ابتدایی بسیار کاربردی است، عنوان کرد: برای مثال، زمانی‌که دانش‌آموزان سنگ را از نزدیک مشاهده کنند، مفهوم آن را هرگز از یاد نمی‌برند و با ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن از نزدیک و به‌صورت واقعی آشنا می‌شوند.

ابتکارات و روش‌های خلاقانه دانش‌آموزان را به تحصیل علاقه‌مند می‌کند

این معلم روستایی ادامه داد: روش‌های تئوری در تدریس باید خیلی کم و به‌ندرت استفاده شود و به‌جرئت می‌توانم بگویم که روش معلم‌محور متروک و منسوخ شده است.

وی با بیان اینکه روش دانش آموزمحور در فرآیند یادگیری بسیار مهم تلقی می‌شود، اظهار کرد: دانش‌آموزان را با این روش فعال می‌کنیم و آنها را در فرآیند یادگیری شرکت می‌دهیم تا به‌خوبی آموزش ببینند.

آسیب‌شناسی علت ترک تحصیل دانش‌آموزان در نقطه مرزی

احمدپور با اشاره به فعالیت‌های خلاقانه، یادآور شد: معلمان با استفاده از روش‌های خلاقانه و ابتکارات باید شاگردان خود را به مطالعه علاقه‌مند کنند.

به گفته وی، در سال‌های اول خدمت خود، با پرس‌وجو از همکاران و اهالی روستا، دریافتم که روند ترک تحصیل در این روستا سابقه دارد و با آسیب‌شناسی علت ترک تحصیل را جویا شدم. همچنین در طول این سال‌ها تلاش کردم تا بتوانم فراتر از مدرسه مشکلات و چالش‌های دانش‌آموزان را برطرف کنم.

احمدپور در این مدت توانسته است دانش‌آموزان زیادی را به چرخه تعلیم و تربیت بازگرداند و در روستایی که مردم آن علاقه‌ای به تحصیل نداشتند، فضای اجتماعی روستا را نسبت به این مسئله تغییر دهد.

کارگروه خبری مطالب ورزشی

با داشتن علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه در زمینه‌ی نوشتن ورزشی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی تحلیل‌ها و نقد‌های دقیق و جذاب درباره‌ی تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. همراهی با من را بپذیرید و دنیای ورزش را از زوایای جدیدی بشناسید.
دکمه بازگشت به بالا