برترین های کار و کسبعلمی و پزشکی

مهمترین فواید زایمان طبیعی برای مادر چیست؟

فواید زایمان طبیعی برای مادر

در این قسمت به فواید زایمان طبیعی برای مادر می پردازیم. از لحظه‌ای که متوجه می‌شوند باردار هستند، افکار مختلفی مانند غذا خوردن، حرکت، زایمان در ذهنشان ایجاد می‌شود و به دنبال بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت خود و نوزادشان هستند.

زایمان طبیعی زمانی اتفاق می افتد که مادر بدون استفاده از داروهای شیمیایی یا روش های غیر طبیعی تصمیم به بچه دار شدن می گیرد.

همچنین مادرانی که روش زایمان طبیعی را انتخاب کرده اند، به دلیل تحمل درد و توانایی مقابله با آن، در هنگام زایمان احساس رضایت می کنند و این بر روحیه آنها تأثیر مثبت می گذارد. در برخی موارد، این می تواند از افسردگی احتمالی پس از زایمان، که ممکن است برای هر مادری رخ دهد، جلوگیری کند.

به طور کلی، زایمان طبیعی برای آمادگی روحی، عاطفی و جسمی مادر و منجر به بارداری بهتر و سلامت جسمی بهتر پس از زایمان در نظر گرفته می شود. همچنین می توانید زایمان طبیعی بدون درد را برای کاهش درد در حین زایمان انتخاب کنید.

فواید زایمان طبیعی برای مادر

در ارزیابی مزایای زایمان طبیعی برای والدین باید به نکات مختلفی توجه کرد که در زیر به توضیح این نکات مهم می پردازیم:

1- مدل شیردهی برای مادرانی که به صورت طبیعی زایمان کرده اند

مادرانی که به طور طبیعی زایمان کرده اند، می توانند خیلی زودتر از آنهایی که سزارین شده اند، شیر بدهند.

مادرانی که سزارین می‌شوند به دلیل تأثیر داروی بی‌حسی و توجه به عدم فشار در محل اتصال، برای در آغوش گرفتن نوزاد و شیر دادن به او نیاز به کمک دارند. این منجر به تاخیر چند ساعته یا حتی دوازده ساعتی یا بیشتر در شیردهی می شود. این تاخیر می تواند روحیه مادر را بدتر کند و او را در شرایط استرس زا قرار دهد.

با زایمان طبیعی، در آغوش گرفتن نوزاد و شیردهی تاخیری وجود ندارد. زیرا مادر تحت تاثیر بیهوشی قرار نمی گیرد و در ناحیه دوخت درد ایجاد نمی کند و می تواند سریعتر از نوزاد مراقبت کند.

2- حمایت از مادران در زایمان طبیعی

آگاهی در حین زایمان می تواند یکی دیگر از مزایای زایمان طبیعی برای مادر باشد. در طول زایمان طبیعی، مادر کاملاً بیدار بود و از بیهوشی استفاده نکرد. بنابراین مادر آگاه است و می تواند فشار لازم را برای حرکت نوزاد در کانال زایمان وارد کند. این نوع فشار در حین سزارین نیز برای هدایت نوزاد از کانال زایمان اعمال می شود.

3- مادرانی که به طور طبیعی زایمان کرده اند نیازی به تزریق دارو ندارند

در ماه آخر بارداری، دهانه رحم نرم می شود. در هنگام زایمان انقباضات رحمی افزایش یافته و باعث درد زایمان می شود و در این شرایط جنین در لگن مادر قرار می گیرد. در این حالت دهانه رحم کشیده و باز می شود. جنین به سمت پایین حرکت می کند و می چرخد ​​تا سرش پایین بیاید. با هر انقباض رحم، سیگنال هایی به مغز فرستاده می شود که باعث ترشح هورمون اکسی توسین می شود. با ترشح این هورمون، انقباضات شدیدتر می شوند.

اکسی توسین هورمونی است که در حین زایمان و بعد از آن نقش مهمی دارد، بنابراین این هورمون پس از باز شدن دهانه رحم و در حین زایمان ترشح می شود و باعث تسهیل زایمان، تحریک نوک سینه ها و ترشح شیر مادر می شود.

ترشح هورمون اکسی توسین در هنگام زایمان بسیار مهم است. مادرانی که سزارین می‌شوند گاهی اوقات برای افزایش انقباضات نیاز به تزریق اکسی توسین دارند. بنابراین، یکی دیگر از مزایای روش طبیعی زایمان در مقایسه با سزارین، عدم تزریق هورمون اکسی توسین برای افزایش انقباضات رحمی و همچنین عدم ورود کاتتر به مثانه است.

4- زمان ترخیص زنان زایمان کننده در زمان زایمان طبیعی

از مزایای زایمان طبیعی برای مادر می توان به زمان ترخیص اشاره کرد. مادران پس از زایمان طبیعی به مدت 24 ساعت در بیمارستان بستری خواهند شد. پس از این مدت، مادر را رها می کنند و برای اطمینان از وضعیت جسمی و روحی او، فرآیند خاصی را انجام می دهند. این زمان برای مادران سزارین شده بیشتر است و ترخیص آنها دیرتر است.

در ادامه مراحل ترخیص مادر از نظر سلامت با روش زایمان طبیعی آورده شده است:

الف- علائم حیاتی و وضعیت روحی را بررسی کنید

در این ناحیه فشار خون، ضربان قلب، تنفس و همچنین علائم افسردگی مهم است.

ب- توجه به وضعیت ادرار و مدفوع

در این بخش، توجه به توانایی مادر در دفع ادرار و مدفوع پس از تولد بسیار مهم است.

ج- میزان هموگلوبین را اندازه گیری کنید

این نوع آزمایش در جایی انجام می شود که مادر از کم خونی رنج می برد و برای تایید وضعیت او پس از زایمان انجام می شود

د- میزان هزینه برای مادران زایمان طبیعی

از بسیاری جهات این نکته را بیان می کنیم که هزینه های زایمان به روش طبیعی بسیار مقرون به صرفه است. دلیل این امر این است که مادر پس از زایمان به مدت طولانی در بیمارستان بستری نمی شود که این امر باعث کاهش هزینه نیز می شود.

5- عدم وجود بیماری در مادر پس از زایمان طبیعی

از دیگر مزایای زایمان طبیعی برای مادر می توان به عدم وجود بیماری های پس از زایمان اشاره کرد. مادرانی که به طور طبیعی زایمان می کنند، مانند مادرانی که با سزارین زایمان می کنند، در معرض خطر زخم، عفونت و سایر عوارض نیستند.

مواردی مانند پارگی رحم که در حین سزارین رخ می دهد نیاز به درمان های متعددی دارد که به مادر فشار وارد می کند. در زایمان طبیعی که ذهن مادر آرام است این مشکلی نیست.

شیردهی آسان پس از تولد

انقباضاتی که در رحم رخ می دهد برای مادر بسیار مفید است زیرا هورمون هایی را آزاد می کند که بر شیردهی تأثیر می گذارد. خانمی که سزارین شده نمی تواند فوراً به نوزادش شیر دهد زیرا از داروی بیهوشی استفاده کرده است.

آموزش مادران هنگام زایمان و بهره گیری از تولد فرزند

علیرغم اینکه زنان در هنگام زایمان طبیعی دردهای زیادی را متحمل می شوند، بارها شاهد بوده ایم که زنان بسیاری از زایمان طبیعی خود به عنوان بهترین و شیرین ترین خاطرات و تجربیات زندگی خود یاد می کنند. زیرا در تمام مراحل زایمان کاملا هوشیار بودند و با آگاهی و درک مراحل زایمان را طی کردند. این در حالی است که زنان سزارین کاملاً بیهوش هستند و نحوه انجام این عمل را در طول فرآیند زایمان درک نمی کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

با عبور جنین از کانال، باکتری های مفید و محافظ وارد معده نوزاد می شوند و سیستم ایمنی بدن او را تقویت می کنند. علاوه بر این، حرکت جنین از طریق کانال زایمان باعث فعال شدن سیستم قلبی عروقی می شود که باعث بهبود گردش خون در جنین می شود.

خطر سزارین کمتر از زایمان طبیعی است

سزارین یک مداخله جراحی بزرگ است که مشکلات و عوارض زیادی را به همراه دارد، به عنوان مثال: بعد از زایمان باعث درد بیشتر مادر می شود، چسبندگی داخلی شکم یکی از عوارض بعد از سزارین است اما بعد از زایمان، البته بعد از سزارین. بخش. تقسیم. ، توجه بیشتری برای تسهیل روند بازیابی مورد نیاز است.

*نکته مهمی که بسیاری از پزشکان می گویند این است که حتی کسی که زایمان طبیعی انجام می دهد و سپس سزارین می کند (حالا به هر دلیلی که منجر به آن اتفاق می شود) در یک قدمی فرد قبل از سزارین بدون درد است. .

افزایش ضریب هوشی نوزاد

نوزادانی که به طور طبیعی متولد می شوند ضریب هوشی بالایی دارند. این به دلیل افزایش پروتئین های خاص در مغز نوزاد است.

بروز بیماری را کاهش دهد

مطالعات نشان داده است که نوزادانی که به طور طبیعی به دنیا می آیند از سلامت جسمانی بهتری نسبت به نوزادانی که با سزارین متولد می شوند، برخوردار هستند و 20 درصد کمتر در آینده به دیابت و بیماری های خاص مبتلا می شوند.

فواید روانی زایمان طبیعی برای مادر

مادر پس از زایمان طبیعی از نقشی که در تولد فرزندش ایفا کرده احساس آرامش و رضایت می کند و در لحظه تولد نوزاد کاملا هوشیار است و روند زایمان را درک می کند. بعد از تولد می توان با نوزاد ارتباط عاطفی برقرار کرد و او را در آغوش گرفت و مادر می تواند به نوزادش شیر دهد. همچنین نسبت به سزارین ارزان‌تر است و نگرانی والدین را برای تامین هزینه‌های زایمان کاهش می‌دهد.

موارد منع زایمان طبیعی

زایمان طبیعی روشی مناسب برای به دنیا آوردن فرزند است که توسط متخصص زنان نیز توصیه می شود. اما در صورت بروز مشکلات زیر برای مادر یا جنین، با صلاحدید پزشک، سزارین انجام می شود:

سر نوزاد متولد نشده نباید پایین باشد.

جنین در وضعیت نامناسبی در رحم قرار می گیرد.

سابقه عمل هایی مانند جراحی دهانه رحم و سرکلاژ در مادر

مادر از برخی بیماری ها مانند ناراحتی های قلبی و دیابت رنج می برد

بارها باردار

داستان سزارین مضاعف برای مادران

به خطر انداختن جان مادر یا جنین در هنگام زایمان طبیعی

بهترین متخصص زنان برای زایمان طبیعی

اکثر زنانی که به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنند انتظار دارند در انتخاب نوع زایمان به درستی راهنمایی شوند. خوشبختانه افراد زیادی هستند که در زمینه آموزش زنان و بانوان فعالیت می کنند و سابقه کاری محکم و جامعی نیز دارند. و این موضوع ما را تشویق می کند که زنان بتوانند از پزشکان و متخصصان مشاوره بگیرند و جنبه مهم زندگی خود یعنی زایمان را به دست خود بسپارند. قطعا یافتن یک متخصص زنان و زایمان در شیراز کار سختی نیست. زیرا امروزه با توجه به گسترش شبکه ها و گسترش خدمات شبکه های اجتماعی، به راحتی می توان با کسانی که در این زمینه موفق خدمات ارائه می دهند ملاقات کرد و در کمترین زمان ممکن، ترتیب بازدید و اقدامات لازم را داد.

دکمه بازگشت به بالا