بین الملل

نسخه تعدیل‌شده قطعنامه آتش‌بس در غزه تصویب شد

نسخه تعدیل‌شده قطعنامه آتش‌بس در غزه تصویب شد

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را با اعمال برخی تغییرات در نسخه اصلی تصویب کرد.

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس در نوار غزه را تصویب کرد، اما در پیش‌نویس این قطعنامه عبارت «آتش‌بس دائم» حذف شده است.

گفته می‌شود آمریکا در نشست شورای امنیت از حق وتو علیه پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس استفاده نکرد و به رأی ممتنع اکتفا کرد. آمریکا پیشتر سه قطعنامه آتش‌بس را وتو کرده بود.

۱۴ عضو دیگر از ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل پیشتر گفته بود که جامعه جهانی درباره لزوم برقراری آتش‌بس به اجماع‌نظر رسیده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر تهدید کرده بود چنانچه آمریکا قطعنامه آتش‌بس را وتو نکند، سفر هیئت اسرائیلی به واشینگتن لغو خواهد شد.

ناگفته نماند این قطعنامه از سوی ۱۰عضو غیردائم شورای امنیت ارائه شده بود.

این نخستین بار است که شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری در جنگ غزه می‌شود. قطعنامه جاری خواستار «آتش‌بس فوری» در ماه رمضان جاری است که در نهایت به «توقف پایدار درگیری‌ها» منجر می‌شود.

نماینده چین در شورای امنیت می‌گوید که این قطعنامه از حمایت همه‌جانبه کشورهای عربی برخوردار است و انتظارات جامعه بین‌الملل را هم منعکس می‌کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل هم مدعی شد که به توافق آتش‌‎بس و آزادی اسرای صهیونیست نزدیک هستیم و «آتش‌بس در غزه می‌‎تواند بعد از آزادی اولین اسیر فوراً آغاز شود».

نماینده سوئیس هم ابراز امیدواری کرد که تصمیم برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه بتواند آنها را به تصمیم دیگری برای برقراری آتش‎بس پایدار سوق دهد.

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا