علمی و پزشکی

هشدار درباره وضعیت سرطان روده در یزد

آفتاب‌‌نیوز :

«محسن میرزائی» معاون بهداشتی دانشگاه افزود: بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یزد رتبه سوم شیوع سرطان روده بزرگ هم در زنان و هم در مردان را داراست.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون از بین ۱۹۰ هزار فرد ۵۰ تا ۶۹ ساله در استان، ۳۵ هزار نفر در برنامه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ شرکت کردند که از این بین چهار هزار و ۱۶۰ نفر جهت ارزیابی‌های تکمیلی به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.

میرزائی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت تشخیص زودرس این بیماری، برنامه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشت و خانه‌های بهداشت به صورت رایگان در حال اجرا است و به افراد گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ سال توصیه می‌شود که در این غربالگری شرکت کنند.

وی اضافه کرد: همچنین از آنجا که زمینه ارثی می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد، شرکت اطرافیان درجه یک و ۲ افراد مبتلا به سرطان یا پولیپ یا بیماری التهابی روده بزرگ، در این برنامه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

به گزارش وبدا یزد، میرزائی ادامه داد: در غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ با مراجعه فرد به واحد‌های بهداشتی، مراکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه‌های سلامت و یا خانه‌های بهداشت، یک تست خون مخفی در مدفوع برای فرد انجام می‌شود همچنین علایم بالینی شامل دیدن خون واضح در مدفوع، تغییر در اجابت مزاج مانند یبوست یا اسهال، کاهش وزن و وضعیت سوابق فردی و خانوادگی از نظر سابقه سرطان روده بزرگ یا پولیپ روده یا بیماری التهابی روده بزرگ، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کارگروه خبری مطالب پزشکی

درمان بیماری‌ها فقط یک قسمت از وظایف من است. من سعی می‌کنم با ارائه راهنماها و توصیه‌های پزشکی، افراد را به زندگی سالم و پرانرژی همراه با سلامتی هدایت کنم.
دکمه بازگشت به بالا