خانواده و جامعه

همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می‌کند؛

همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

هجدهمین همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی روز دوشنبه تا شنبه (۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه) از سوی دانشگاه شهید باهنر در شهر کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، گستره و نفود جهانی یک زبان امری تک عاملی نیست که به آسانی بتوان آن را مشخص و بر اساس آن برای ارتقای آن زبان کوشید.

اگر قدرت زبان‌ها به میزان افرادی که به آن سخن می‌گویند باز می‌گشت، اکنون باید ترتیب به این شکل صورتبندی می‌شد:
نخست چینی (با بیش از ۹۰۰ میلیون نفر)، دوم اسپانیایی (با بیش از ۵۰۰ میلیون نفر)، سوم عربی (عربی به شکل‌های گوناگون بیش از ۴۰۰ میلیون نفر) و بعد انگلیسی در جایگاه چهارم می‌ایستاد که کمتر از ۴۰۰ میلیون نفر، زبان مادری‌شان انگلیسی است و پرتقالی که زبان مورد استفاده ۳۵۰ میلیون نفراست در جایگاهی نزدیک به انگلیسی قرار می‌گرفت. یا پارسی که زبان نخست بیش از ۱۰۰ میلیون نقر است باید در جهان نفوذی بیش از فرانسه که تنها ۸۰ میلیون نفر را پوشش می‌دهد، داشت.

در این بین اگر اقتصاد معیار اصلی بود، ترتیب این گونه می‌شد: ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، انگلستان و هند. هرچند که پرآشکار است ژاپنی با هیچ معیاری همسنگ فرانسوی نیست و هندی با عربی قابل قیاس.

اگر قدرت زبان را بر اساس میزان تولید علم هم در نظر گرفت (که این معیار از همگی دقیق تر است و به واقعیت نزدیک) ترتیب این‌گونه شکل می‌گرفت:

تولید مجلات علمی بر اساس زبان: انگلیسی ۴۵.۲۵/ آلمانی ۱۱.۰۱/ چینی (ماندارین) ۶.۵۱/ اسپانیایی۵.۶۶/ فرانسوی ۴.۹۴/ ژاپنی ۳.۴۶/ ایتالیایی ۲.۹۹/ لهستانی۱.۷۰/ پرتغالی۱.۷۰/ هلندی ۱.۴۸/ روسی/۱.۳۰ و…اما این‌ همه حقیقت نیست چرا که از این میدان زبان انگلیسی به تنهایی نردیک به باقی کشورهای جهان سهم دارد.

بررسی ها نشان می‌دهد که این قدرت و فاصله وحشتناک انگلیسی با باقی زبان‌ها به کمک چند عامل ایجاد شده است، زبان علم بودن، جمعیت، قدرت اقتصادی، نفوذ فرهنگی و یافتن و برساختن راهکارهایی برای هرچه آسان‌تر شدن آموزش آن.

در راستای آن که زبان پارسی جایگاه واقعی خود را پیدا کند که این امر مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب هم است، باید جز در عرصه علم و اقتصاد در حهت روزآمد کردن شیوه‌های آموزش زبان پارسی و نفوذ فرهنگی آن هم تلاش ویژه صورت گیرد.

در این جهت دانشگاه شهید باهنر کرمان همت به برپایی همایشی کرده است.

همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

هجدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی روز دوشنبه، ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه، ۱۴۰۲ لغایت شنبه، ۲۸ بهمن، ۱۴۰۲ توسط دانشگاه شهید باهنر کرمان با همکاری انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی ودر شهر کرمان برگزار می‌شود.

مهم‌ترین محورهای همایش عبارت‌اند از:

  • نقش زبان و ادبیات فارسی در ترویج و تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی.
  • نقش زبان و ادبیات فارسی در وحدت ملی ایرانیان و ایجادهمدلی با دیگر فارسی زبانان فراسوی مرزها.
  • مطالعات میان رشته‌ای میان متون ادبیات فارسی و جامعه شناسی، روان شناسی، روانکاوی، نقد ادبی، مردم شناسی، فرهنگ و زبان عامه، ایران شناسی، تاریخ و…
  • جایگاه زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی در فراسوی مرز‌های جغرافیایی ایران امروز و تعامل ادبی میان شخصیت‌های ایران و جهان.
  • تحلیل روش‌های نوین و کاربردی آموزش زبان و ادب فارسی به غیر فارسی زبانان.
  • آسیب شناسی ترجمه متون ادبی از زبان فارسی به زبان‌های دیگر و از زبان‌های دیگر به زبان فارسی.
  • شیوه‌های استفاده از امکانات رایانه‌ای در پژوهش‌ها و آموزش‌های ادبی.
  • پژوهش‌های حوزه ادبیات پایداری کرمان و شخصیت شناسی سردار حاج قاسم سلیمانی.

پژوهشگران، اساتید دانشگاه، دانشجویان و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه کنند.

گروه تحریریه علوم اجتماعی

نویسنده اجتماعی، پژوهشگر و منتقد. بررسی مسائل اجتماعی با ارائه دیدگاه‌های جذاب و منطقی. تعامل با جامعه را از طریق نوشته‌هایم تقویت می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا