اقتصادی

وام نهضت مسکن ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود؟

وزیر راه و شهرسازی با احساس نیاز به افزایش ردیف وام ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به دلیل نوسانات بازار مصالح ساختمانی، از احتمال افزایش سقف تسهیلات این پروژه به 500 میلیون تومان خبر داد.

به گزارش patc، سقف وام های نهضت ملی مسکن تهران 450 میلیون تومان است، هرچند به گفته برخی سازندگان شهرهای اطراف پایتخت، بانک ها عملا 300 میلیون تومان پرداخت کردند و از پرداخت 150 میلیون تومان اضافی خودداری کردند. متاثر از نوسانات قیمت مصالح ساختمانی، بازپرداخت وام ها به موقع در مرحله اجرای پروژه انجام نشد و در نتیجه اجرای برخی پروژه ها با تاخیر مواجه شد.

تعداد تسهیلات برنامه جنبش ملی مسکن 450 میلیون تومان در تهران، 400 میلیون تومان در شهرهای بزرگ بالای یک میلیون نفر، 350 میلیون تومان در مراکز استان ها، 300 میلیون تومان در سایر نقاط شهری و 250 میلیون تومان در روستاها حداکثر مدت بازپرداخت 18 است. سال مشارکت در دوره ساخت 2 تا 3 سال.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز در جلسه کمیته ویژه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، گفت: جمعیت شهری زیر 25 هزار نفر. به مردم 250 متر زمین داده می شود، زمین 500 متری در حومه شهر با توجه به شرایط قابل تغییر است. در عین حال با ارائه تسهیلات بانکی ساخت و ساز را تقویت و افزایش دهید. پیش بینی می شود سقف وام از 350 میلیون تومان به 500 میلیون تومان افزایش یابد و مدت بازپرداخت نیز افزایش یابد تا افراد توان مالی بیشتری برای ساخت داشته باشند.

بنابراین برآورد می شود که در بهار امسال بدون توجه به قیمت زمین، هزینه ساخت خانه به متری 8 میلیون تومان رسیده است و بر اساس این محاسبه، قیمت یک آپارتمان 80 متری حدود 640 میلیون تومان است. طرح نهضت ملی مسکن از طریق متقاضیان و وام های بانکی در حالی پیش می رود که بسیاری از متقاضیان صلاحیت های لازم را ندارند. دولت و MCC با پیشنهاد بازارپاش مبنی بر راه اندازی پروژه ملی مسکن موافقت کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا