پادشاه موسیقی ایران

موسیقی همیشه در فرهنگ و هنر ایرانی جایگاه ویژه ای داشته است. در چند سال گذشته همواره از حضور هنرمندان مختلف در سبک های مختلف موسیقی در ایران و خارج از ایران لذت برده ایم. بررسی اجرای این خواننده بین المللی ایرانی موضوع این مقاله مالتینا بلاگ است، با ما همراه باشید.

برخی از این خوانندگان با اجرای عالی خود توانسته اند نام خود را در سطح بین المللی مطرح کنند و به شهرت جهانی دست یابند. خوانندگانی که موسیقی ایرانی را با آنها می شناسند و چه در زمان حیاتشان و چه پس از مرگشان، آثارشان همیشه بخشی از میراث موسیقی ایرانی است.

در این مقاله  موزیک باران قصد داریم شما را با ده خواننده مشهور ایرانی در جهان آشنا کنیم. برای دانلود بهترین آهنگ ها با ما همراه باشید.

محمدرضا شجریان خواننده بین المللی ایرانی است

محمدرضا شهزاریان نه تنها یک خواننده بین المللی ایرانی، بلکه یک شخصیت بین المللی ایرانی است. محمدرضا شهزاریان خواننده، ترانه سرا و استاد موسیقی سنتی ایرانی است. شهزاریان یکی از مشهورترین شخصیت های موسیقی در سراسر جهان است. آواز او پر و بی عیب، قدرتمند و احساسی است. این چهره سرشناس موسیقی ایران در ۲ شهریور ۱۳۳۹ در شهر مشهد به دنیا آمد.

آواز خواندن بر روی آلات موسیقی سنتی ایران کار بسیار دشواری است و شجران را نماد، مظهر و ارجاع به موسیقی سنتی ایران می دانند. یونسکو در سال 1999 جایزه پیکاسو را که یکی از معتبرترین جوایز هنری اروپاست به این هنرمند ایرانی اعطا کرد. صدای قدرتمند، دیدگاه های سیاسی و حضور در مراسم های مختلف از دیگر دلایل محبوبیت او در میان جامعه ایران است. شجریان پس از چندین سال بیماری سرطان سرانجام در 17 مهر 1399 در بیمارستان جم شهر تهران درگذشت. قبر او در این شهر در کنار شاعر بزرگ ایرانی فردوسی قرار دارد.
صنعت |موسیقی ایران
گوگوش

فایق آتشین با نام هنری گوگوش دومین خواننده ایرانی است که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم. گوگوش علاوه بر خوانندگی، بازیگر هم هست.

این خواننده در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۳۹ در تهران به دنیا آمد. گوگوش از جوانی فعالیت خود را با بازیگری و خوانندگی آغاز کرد. اولین همکاری او با پدرش، بازیگر دوران پیش از انقلاب جمهوری اسلامی ایران بود.

او در هفت سالگی در اولین فیلمش بازی کرد. پس از این فیلم، خوانندگان، ترانه سراها و آهنگسازان متوجه استعداد او در عرصه موسیقی شدند و از آن پس فائقه توانست ماجراجویی خود را در صنعت موسیقی ایران آغاز کند. فعالیت های هنری گوگوش قبل و بعد از انقلاب، این شخصیت شناخته شده را به یکی از مهمترین خوانندگان پاپ ایران تبدیل کرد.

گوگوش در سال های 1970 تا 1979 اولین ستاره پاپ ایران بود. مدل موی گوگوش در آن سال ها به غیر از گوش دادن افراد زیادی به آلبوم های موسیقی او، در بین زنان ایرانی نیز بسیار رایج بود و مدل موی گوگوشی نامیده می شد.

گوگوش علاوه بر فارسی برخی از آثار خود را به زبان‌های آذربایجانی، ترکی، اسپانیایی، انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی خوانده است. گوگوش پس از انقلاب 1357 و به دلیل محدودیت در خوانندگی زنان نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد. 20 سال پیش در سال 2000 گوگوش توانست برای اولین بار پس از انقلاب پاسپورت خود را بگیرد و به خارج از کشور سفر کند و هر سال تورهای جهانی خود را برگزار کند.

داریوش اقبالی

داریوش اقبالی خواننده بین المللی ایرانی است که به عنوان هنرمند نیز فعالیت داشته است. داریوش در 13 بهمن 1330 در تهران به دنیا آمد. او تاکنون بیش از 208 آهنگ خوانده است. او اولین بار در سن 20 سالگی در تلویزیون ظاهر شد و از آن زمان توانسته است توجه و طرفداران زیادی را به خود جلب کند. دلیل اصلی شهرت داریوش صدای بی نظیر و آهنگ های غمگین اوست. او در گذشته معتاد به مواد مخدر بود، اما خوشبختانه توانست ترک کند.

داریوش از اعتیاد رها می شود و با کمک دو پزشک دیگر شروع به ایجاد موسسه آینه می کند. موسسه آینه یک مرکز توانبخشی غیردولتی است که هدف آن کمک به افراد مبتلا به اعتیاد و ترویج و ترویج سبک زندگی سالم است.

داریوش همچنین یک فعال اجتماعی است که در زمینه آموزش و آگاهی از بیماری های مختلف فعالیت می کند. او همچنین یکی از اعضای عفو بین الملل است که در زمینه عفو و آزادی زندانیان فعالیت می کند.

هایده 
مسوم دده بالا در 19 فروردین 1341 در تهران به دنیا آمد. با نام هنری هایده شناخته می شود. اگر مشهورترین نباشد، مطمئنا یکی از بهترین خوانندگان ایرانی تمام دوران است. او در موسیقی کلاسیک، فولک و پاپ فعال بود.

از اساتید هایده در رشته موسیقی به نام هایی چون تجودی، فرهنگ شریف، احمد عبادی و فریدون نصیری اشاره می کنیم. فعالیت هنری هایدک در دهه 1970 در زمینه موسیقی کلاسیک و پاپ آغاز شد. یکی از دلایل اصلی به شهرت رسیدن هایدک استعداد او در صدای کنترالتو است.

قبل از وقوع انقلاب اسلامی، هایدی ابتدا به بریتانیا و سپس به آمریکا رفت. در شب سال نوی 1986، هاید با یک ارکستر بزرگ کنسرتی در تالار رویال آلبرت برگزار کرد.

این کنسرت یکی از اولین و بزرگترین کنسرت های خوانندگان ایرانی در خارج از مرزهای ایران پس از انقلاب بود.

در 19 ژانویه 1990، در سن 47 سالگی، ساعاتی پس از یک کنسرت در سانفرانسیسکو بر اثر حمله قلبی درگذشت. هایده در زندگی سه بار ازدواج کرد و صاحب سه فرزند به نام های کامران، کیوان و نوشین شد.

ابی

ابراهیم حمیدی معروف به ابی خواننده بین المللی اهل ایران است. ابی در ۲۸ خرداد ۱۳۲۸ در تهران به دنیا آمد. ابی یکی از قدیمی ترین و با ثبات ترین خواننده های ایرانی است و برخی از طرفدارانش او را بهترین خواننده پاپ ایرانی در تمام دوران می دانند. ابی در سال 1356 یعنی دو سال قبل از انقلاب اسلامی ایران را ترک کرد.

ابی جوایز مختلفی را در صنعت موسیقی در سراسر جهان به خاطر آواز خود و همچنین آهنگ هایی که خوانده است، دریافت کرده است. از جمله می توان به جایزه استاد صدا که در سال 1993 در استرالیا برای آهنگ خلیج فارس برنده شد اشاره کرد.

ابی دارای سه دختر به نام های خاتون، سه و عسل است که نام آنها نیز سه ترانه اوست. او همچنین یک پسر به نام فرشید دارد. تأثیر او بر موسیقی پاپ به حدی است که از او و داریوش به عنوان دو نماد و نماد موسیقی پاپ ایرانی یاد می شود.

خواننده بین المللی ایرانی و ش. برای همیشه

شادمهر عقیلی خواننده بین المللی ایرانی است

شادمهر خواننده، ترانه سرا، ترانه سرا و آهنگساز محبوب پاپ ایرانی است. شادمهر متولد ۶ دی ۱۳۵۲ در تهران است. او می تواند پیانو، گیتار، ویولن، ترومپت، کیبورد و بسیاری از سازهای دیگر را بنوازد. او در سن 12 سالگی نواختن پیانو و ویولن را آموخت.آکلی ترانه های زیادی برای خوانندگان دیگر نوشته است.

در سال 1376 اولین آهنگ او با نام موبود منتشر شد و پس از آن اولین آلبوم موسیقی او با نام مسافر منتشر شد. در سال 1378 دومین آلبوم موسیقی خود را به نام دهاتی منتشر کرد که در سبک و ریتم 6 و 8 خوانده شد.

او در سال 1381 پس از محرومیت از انتشار آلبوم سوم و حضور در تلویزیون ملی از ایران به کانادا مهاجرت کرد. در سال 2012 آهنگ ضد جنگ Our Dream را با ابی خواند که به یک موفقیت بین المللی تبدیل شد.

فرهاد مهراد

خواننده بین المللی ایرانی که علاوه بر خوانندگی، به ترانه نویسی، نواختن گیتار و پیانو نیز شهرت دارد. فرهاد در سبک های پاپ، راک و فولک می خواند. وی همچنین در 29 دی 1343 در تهران به دنیا آمد.

فرهاد را یکی از اسطوره های موسیقی راک و فولک ایران می دانند. فرهاد اولین ایرانی است که تصنیف غربی را با موفقیت روی گیتار نواخت. در دهه 50 به دلیل محتوای ضد سیستمی آن زمان، سال ها زندانی سیاسی بود. پس از انقلاب اسلامی به مدت ده سال از هرگونه فعالیت هنری و ضبط موسیقی محروم شد.

در شهریور 1379، پس از دو سال درمان، بیماری فرهاد همچنان رو به وخامت نهاد و وضعیت او رو به وخامت گذاشت. سرانجام فرهاد در 31 آگوست 2002 بر اثر هپاتیت C در پاریس درگذشت. از مهم ترین و محبوب ترین آثار او می توان به آهنگ بوی عیدی اشاره کرد.

معین خواننده بین المللی اهل ایران است

نصرالله معین نجف آبادی که به اختصار معین شناخته می شود، یکی دیگر از خواننده های بین المللی ایرانی است که محبوبیت او به دلیل آهنگ های عاشقانه منحصر به فردی است که این هنرمند می خواند. معین در 28 دی 1331 در شهر نجف آباد در استان اصفهان به دنیا آمد. در سال 1361 آهنگ «دوستت دارم» را برای هاید نوشت و از ایران رفت. این آهنگ در آن زمان بسیار محبوب شد.

معین پس از خروج از ایران به کار خود ادامه داد و با آثاری چون کبا، هوس، اصفهان، می پرستم و پیریچار توجه بسیاری را به خود جلب کرد. تلفیق سبک پاپ و موسیقی سنتی، معین را به سبکی منحصر به فرد در موسیقی ایرانی تبدیل کرد. صدای معین به صدای جاودانه عشق معروف است. معین دو دختر به نام های پریچر و ستاره دارد. او در حال حاضر در سانتا روزا، کالیفرنیا زندگی می کند.

دکمه بازگشت به بالا